hög och lång manke, bomlöst?

SiZo

Trådstartare
Jag tröttnade på att stjäla alla trådar, så nu gör jag en egen :devil:

Bilder på manken:

Hästen i fråga har stora bogar som rör sig mkt!

I dagsläget har vi en Sportsaddle som funkar, men jag vill ha nåt som man får tävla dressyr med.
Och i framtiden, även hoppa med, men där vill jag nog gärna ha läderbom.

Sensation funkar inte. Fhoenix vogue funkar inte.

Hennes sadlar har även en tendens att åka fram... nåt att tänka på...

Ett viktigt kriterium: Sadeln ska finnas att prova här i sverige. Jag köper inte en sadel på vinst eller förlust.

Sv: hög och lång manke, bomlöst?

Du får jätte gärna motivera dig med :D

För mig känns det helfel :p Isisar har typ aldrig nån manke, varför skulle de göra en sån sadel med extra mkt plats?? Och de är ofta överbyggda bak, och även om min dam är det när hon står still, så sänker hon sig väldigt mkt när hon rör sig och är aldrig överbyggd då, utan behöver istället troligtvis tyngden åt andra håller för att man inte ska hamn i bakvikt på den enorma manken.

Egentligen är den ju inte så hög, det är ju bara det att manken täcker ju halva sadelläget, vilket innebär att man måste lägga sadeln på manken, utan att manken utsätts för tryck... lagom lätt :devil:

Finns det någon vänlig själ som har en island som kan tänka sig att låta mig prova?? :angel:

På grund hur bossorna är konstruerade så kan manken få plats. Den är extremt kort och själva formen bör passa din häst.

Jag har hållt en startrekk i handen. Men brydde mig inte ens om att lägga den på hästen eftersom bossorna framme vid manken knappt var 2 cm tjocka, och det kommer inte vara tillräckligt för att lyfta sadeln från hennes manke.

Men jag kanske får tänka om... Men vet i tusan om jag vågar sitta på henne då... sadeln är ju stenhård under, och hon bli en riktig sate när sadeln lägger sig på manken (med rätta iofs, men jag vill inte sitta på då!).

Ingen i närheten med en startrekk dressage eller island??

Jag vet att deras distansmodell ligger an på hennes manke, redan innan man spänner sadelgjorden...

Nu för tiden kan man välja stoppning och hur mycket stoppning man vill ha.
Du får ju känna efter om det är lönt att sätta sig i sadeln.

Fast ska jag specialbeställa den så kan jag ju inte lämna tillbaks den. Har redan gjort så många ggr och förlorat hemskt mkt pengar på det. Har inte råd att göra så just nu, därav är nya sadlar i den prisklassen uteslutet för tillfället. Visste jag med säkerhet att sadeln funkade, eller att man fick lämna tillbaks om den inte funkade så skulle jag kanske tänka om.

Jo jag förstår ditt dilemma.

Jag har inte klämt på FlexEEn men det kanske vore nått?

Det finns ju ganska många olika Star Trekk modeller och som nämnts får du välja hur mycket stoppning du vill ha i din sadel. Jag gillar inte bomlösa öht men har beställt en med ultraflexbom i.

Ja, jag funderar på det med. Får väl maila ÅF o fråga helt enkelt.

Jag har funderat på en sadel med ultraflexbom, eller läderbom. Men det finns ju ingen som har några som man får prova!!! Jag blir galen! Jag kan ju inte beställa en sadel från typ tyskland och hoppas på att den passar.

Förra gången jag gjorde så fick jag sälja sadlarna för 1/3 av nypriset för att bli av med dem, trots att de bara var ridna i en månad!!!

*uppgiven*

Återförsäljaren på soft******* kunde inte säga nånting om sadeln skulle passa min häst, för hon har aldrig sett ett sådant sadelläge som på min dam.

Men helt ärligt, så illa är det ju inte! Är ju bara att manken är hög och lång :cool:

Jag hade ett tag en Startrekk Dressage på min pålle men sålde den för att den låg på tok för nära manken när stoppningen började sätta sig. Men om den låg nära men inte tog i när jag satt i sadeln på min så borde din klara sig galant??

33065913.jpg

Riktigt trevlig och skön sadel för övrigt!! Dock väldigt vid i sätet, men man vänjer sig. :)

Med Startrekken på. Här låg den så pass ok så det gick att rida i den ändå.
31345965.jpg

Så jag hade absolut provat om jag var du. De tjocka panelerna och en extra padd under med kanal så borde du vara tämligen säker tror jag.

Senast ändrad:

Fast jag vill inte ha en extra padd under med kanal. Jag är så :devil: trött på att inte kunna ha vanliga, snygga shabrak, att tvingas bara ha några få som man är löjligt rädd om, eftersom nya kostar sisodär 1000-2000 kr/st.

(Ja, jag är lite smått grinig idag).

Men en vanlig fårskinn med kanal? Lyfter sadeln tillräckligt och jag tycker inte att de förstör vanliga schabrak. Du behöver ju inte ha nån speciell bomlös-padd på startrekk eftersom de har så rejäla bossor. Jag är mer ute efter lyftet så du har ännu mer mån till manken.

Senast ändrad:

Fast jag vill inte ha en extra padd under med kanal. Jag är så :devil: trött på att inte kunna ha vanliga, snygga shabrak, att tvingas bara ha några få som man är löjligt rädd om, eftersom nya kostar sisodär 1000-2000 kr/st.

(Ja, jag är lite smått grinig idag).

Men tex en mattes-pad med kanal och tunna ilägg borde funka, då kan du ändå ha vanliga schabrak under.

Var precis en sådan jag tänkte på. Räcker ju alldeles utmärkt till en så uppbyggd sadel som Startrekk.

OT: Jag blir lika fascinerad varje gång jag ser din häst här på buke! Han har verkligen ett intressant sadelläge. Och så fin! <3

Jag ber om ursäkt på förhand om jag låter snorkig, jag har pms deluxe känner jag, och det har en tendens att lysa igenom, hur mkt jag än försöker dölja det :o

Ja, det hade kanske varit ett alternativ. Jag har funderar på sadlar med läderbom med, främst kanske för att kunna hoppa oxå, vilket jag tycker alla hästar ska kunna, det är en del av grundutbildningen liksom.

Har där funderat på Trekker Inspiration, men det finns ingen sadel som jag kan få prova! Återförsäljaren är sådär lagom hjälpsam, och de har ju inte nån såndär att man får prova och skicka tillbaks om den inte passar eller liknande.

Egentligen tror jag att damen behöver en sadel som fördelar vikten bättre än en bomlös, hon har ju lång, lite vek rygg. Men problemet där är att hon ändrar sig i bredd från ena dagen till den andra, och vi snackar inte en storlek nu, utan så pass att jag känner skillnad när jag hoppar upp :cool:

*uppgiven*

Jag kan nog tänka mig att lägga rätt mkt på en sadel egentligen, men då om jag har möjlighet att prova den ordenkligt innan, så jag VET att den passar. Tyvärr är det bara sånna där "stora bruna" i min närhet, och de brukar ju inte ha sådana sadlar som jag är ute efter.

Whoever: och jag som tycker att damen är så feminin! Och så kallar du henne "han" :D

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 163
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag är total nybörjare när det kommer till bomlösa sadlar. Ha blivit förtjust i en chezz calido och vill köpa en till min häst då de...
Svar
1
· Visningar
1 435
Utrustning Bomvinkeln är ca 105-110 grader. Han är i dagsläget urgröpt vid sidorna av manken, så någon form av padd under kommer jag behöva i...
Svar
2
· Visningar
1 431
Senast: _Zacke_
·
Utrustning Finns det några riktigt bra på marknaden nu? Det var länge sedan jag letade nu då jag har ridit i min distanssadel och hoppats in i det...
2
Svar
33
· Visningar
3 587
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar