Hög Mankhöjd/ hästraser?

Torihästar är ofta både höga och rejäla, men utan att vara kallblod.

Inte helt vanlgia i Sverige dock och därför inte helt lätta att få tag i om man inte vill importera från Estland.

Håller med föregående, Torihästar. Har själv en i stallet. Rejäl häst på alla sätt och vis :) just under 180cm i mankhöjd och grov. Har också "normala" hästar i stallet (runt 155+) och de ser ut som (shetlands)ponnyer i jämförelse :D :p

Finns ett Tori-stuteri i västra götaland :) jag har ridit deras gamla avelshingst som var utbildad svår dressyr. Underbar hingst som var en riktig gentleman :love:

Tori är väl körhästar i grunden? Jag hade ingen aning om att dom klassades som varmblod eftersom dom ser så grova ut i kroppen.

Tori är väl körhästar i grunden? Jag hade ingen aning om att dom klassades som varmblod eftersom dom ser så grova ut i kroppen.

Det är varmblod specifikt framavlade för att ha ett lugnt och tryggt temperament. Används både till ridning och körning men det finns inte så många kvar av rasen dock. Jag har ridit en för ett antal år sedan. Den var 183 i mkh och som en pansarvagn d v s gick varken styra eller stanna om den inte själv ville det men hoppa kunde den. :D Jag red den ett par gånger bl a på terrängträning och det var en spännande upplevelse. :angel:

Finns ett Tori-stuteri i västra götaland :) jag har ridit deras gamla avelshingst som var utbildad svår dressyr. Underbar hingst som var en riktig gentleman :love:

Den hingsten! :love:

Det är väl den enda godkända torihingsten i Sverige tror jag.. Där jag rider har vi en hingst, men är en otroligt trevlig individ och har tre föl efter sig.

Den hingsten! :love:

Det är väl den enda godkända torihingsten i Sverige tror jag.. Där jag rider har vi en hingst, men är en otroligt trevlig individ och har tre föl efter sig.

Den jag red heter Hilbek, vet inte om han är kvar i Sverige -men lever han så är han nog pensionär (blir 25 år nu).

Liknande trådar

Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
992
Senast: ufot
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 845
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
357
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 317
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka