Hög kvot!

K

kallblodsåklart

Eftersom vi har så proteinrikt hösilage så blir det en kvot på 9,8. Vår häst får utöver 8 kg hösilage, 0,5 kg kornkross och 0,3 betfor. Det blir en kvot på 9,3, är detta skadligt för hästen? Funderar på att ge olja för att få ner kvoten, men vad ska man ge för olja? Går det med vanlig raps eller solrosolja eller liknande?

Sv: Hög kvot!

Teoretiskt skall det vara helt OK eftersom överskottet kommer från grovfodret. Till mitt kallblod skulle det dock bli onödigt hög kvot och hans box skulle börja stinka ammoniak samt att han skulle behöva väldigt lite mat och bli vääääldigt rund om magen. Till min förra häst, ädelt halvblod, hade det varit kanon och han hade hållit sig fin. Till mitt kallblod skulle jag antagligen behöva använda mig av lite halm också med det hösilaget.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 523
Senast: Efwa
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 049
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama