HannaPP

Trådstartare
hej. analysen har kommit på vårt hösilage och kvoten på ca och p är för hög. vad ska man tänka på?
smp 40 (inte så bra)
energi (högt)
ts 85.2 (som hö)
ca 7.5
p 2.1
mg
1.7

mvh Hanna

Sv: hög kvot

Energin kom inte med.
40 g protein är inte så tokigt men har du högt med energi så blir det knivigt.
Kalcium är väldigt högt och om du behöver höja proteinet så funkar inte lusern så bra.

Sv: hög kvot

När jag började räkna foderstater, för ett femtontal år sedan, så ansågs att ett bra sporthästhö låg runt 40-45 i smbrp. Detta för att det då är relativt enkelt att göra en välbalanserad foderstat med nästan vilket av de vanligaste kraftfodrtillskotten som helst - havre eller något blandfoder med liknande innehåll.
Är det en häst som rids och tävlas så skulle jag ändå vara ganska nöjd med de värden du har fått.

Det är ingen stor katastrof att Ca/P-kvoten är hög, så länge fosforbehovet är tillgodosett. Men vill du balansera upp det lite så får du välja ett mineralfoder med låg kvot. Senast jag behövde ett sånt fanns "Effekt vit" på lantmännen, jag har ingen aning om ifall det finns kvar. Det är för nötter egentligen men skillnaden är nog marginell.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar