Hög korngiva, stärkelse m.m - funderingar

Alexandra_W

Trådstartare
Sitter och försöker klura ut en foderstat åt nye herrn. Lite svårt då jag inte vet vad han fått i MJ innan, utan har 10 kg oanalyserat hö, 3 liter krafft grund och 3 liter kornkross samt 2 dl kli att utgå från :crazy: Men om man räknar med 7.5 MJ/kg hö, och att 1 liter grund väger ca 0.7 kg och 1 l korn väger 0.5 kg (tagit i lite) så blir ju det runt 120 MJ. (115 utan kliet och mina 'uppskattningar')

Lite svårt att sia än hur mycket grovfoder han kan tänka sig att peta i sig, men bara för att ha något att leka med har jag räknat på 12 kg, och hoppas innerligt han tänker äta mer än så..

Men det krävs en hel del kraftfoder för att få ihop det. Jag vill ha in Krafft Rehab och Hestekraft i foderstaten, och det går att lösa rubbet med det. Men med årets skenande kraftfoderpriser lägger jag ju hellre in något annat också :angel:

Och jag får ihop det rätt bra med just korn, dock så är jag inte förtjust i höga korngivor. (Vill inte börja med att roa mig med havre. Enligt förr-förra ägaren så blir han 'totalt knäpp' om han får ren havre, nuvarande ägaren/säljaren har avstått från att prova ge havre och kan varken bekräfta eller dementera. Och oavsett om det är sant eller ej, så kan jag prova det där med havren senare..)

Men det är länge sen jag behövde engagera mig så mycket, så nu vill jag ha lite hjälp.

Hur in åt helsike med stärkelse blir det med 2 kg korn, 0,6 kg rehab och 0,6 kg hestekrafft?

Och hur åt skogen med stärkelse blir det att ge 1,2 kg korn och ½ kg hk och ½ kg rehab i ett mål? :crazy:

Sv: Hög korngiva, stärkelse m.m - funderingar

Orkar inte räkna på stärkelsemängderna! Men vet att HK har ungefär 250 gram per kg i lättillgänglig form. Kornets stärkelse är mer svårtillgänglig. HH

OK då. En genomsnittsligt kg hollänsk korn innehåller 535 gram stärkelse.
Hollänsk kli upp till 195 gram och vete 618 gram per kg

Rehab innehåller Havre- o vete Kli 37 %, korn 15 %, vete 12 %

1 kg rehab borde då innehålla ca 220 gram stärkelse om jag summerat rätt. Rätt lika HKn.

HH

Ja men blir det för mycket menade jag? Dels totalt, och dels det där målet jag skrev?

Jag är ju hopplös på att räkna stärkelse jag, och har ju nästan aldrig behövt bekymra mig om det heller.

En tumregel är att ett vid ett mål bör inte mängden stärkelse överskrida 0,2 % av kroppsvikten. Ett 500 kgs kan alltså äta 1 kg stärkelse =knappt 2 kg korn till ett mål. Det är förståss tryggare att dela upp det på 2 mål. Och vänja in kornet långsamt. HH

Okej, vet ju inte vad han väger (för puckojag glömde knalla förbi vågen på kliniken), men skulle tro på minst 500 kg iaf.

Då borde det där 'stora målet' bli okej. Förhoppningsvis är det inte så ofta det behöver bli så mkt i ett mål, men det kommer tyvärr hända.

Han är ju van att äta rätt stor korngiva, så där är han ju redan invand hyfsat, så får man smygöka på bara tills man når 2 kg totalt.

Men jättetack för svaret, då ska jag inhandla korn, och försöka övertala herrn att äta mer hösilage så jag kan dra ner kornet sen =)

Liknande trådar

Foder & Strö Vilka foder finns det som liknar Krafft Grund fast med mindre socker/stärkelse? Har gett Grund i vinter då det passar mitt hö perfekt...
Svar
7
· Visningar
1 246
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: elle12
·
M
Foder & Strö Har fått en analys på Vårat Hösilage . Försökt att sitta med Hippocampus och räkna ut foderstaten till min häst, men förstår ingenting...
Svar
8
· Visningar
1 857
Senast: HannaZ
·
Foder & Strö Ja årets hö verkar ju ha väldigt lite protein. Jag har då ett divigande sto och behöver därav massor protein till henne. Jag hade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 520
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar