Ja och den är till salu för att den är för stor! Synd den står på Island, annars hade jag skickat min gubbe att provrida den för det är precis vad han skulle ha! Han är 197 och väger 96 kg och har jättelånga ben för sin längd! Han behöver en stor, kraftig islandshäst! Ni vet inte någon som har en riktigt framåt sådan i Sverige eller Danmark?
Själv rider jag ett sto som är 143 och lättbyggd. Hon är min egen uppfödning efter Gyrdir frá Ábakka. Mycket framåt skimmelskäck, 5 år, ingen nybörjarhäst men trafiksäker som få, precis som mor sin. Min son rider en brunskäck efter samma hingst som däremot är en nybörjarhäst i lynnet, trafiksäker och väldigt lydig, trots han bara är sex år. Han är 140, lite grövre byggd.
Vad har jag mer? Jo minst av de vuxna är Surtla på ca 135 som pga min whiplashskada inte blivit inriden utan bar gått i avel och lämnat fina avkommor. Nu är hon 8 år och inte inriden samt dräktig igen, så jag tror inte hon blir inriden nu heller för jag hinner inte rida henne också. Skall rida in min 4-åring som är drygt 140, en femgångare efter Mökkur och mamma Dama har lämnat klass1-avkomma och är mitt ledarsto, 17 år gammal, inte riden på 10 år och kommer i ökad tölt nerför backarna lika gärna som frisk trav. Dama är 139. Jag kan inte räkna upp alla 17, för den delen är det fyra 1-åringar, två föl, en 2-åring och två 3-åringar, så de har ju inte växt färdigt. Men mina avelsston ligger alla kring 140, om man undantar lilla Surtla förståss! Men min favorit, som inte längre lever tyvärr, var bar 132..... Och jag tyckte han var perfekt!
Anette