Hög hals/huvudhållning.

Sv: Hög hals/huvudhållning.

Klart att man kan!
Man behöver inte ha den så kort o så finns det ju hakar som går att spänna loss:idea:

Jag tror att mimus är rätt ute med sin tanke om balansen.
Min erfarenhet är att en häst som håller huvudet högt, gör det för att den balanserar sej bäst sån.
Det hjälper inte att få den mer framåt-neråt - oftast blir balansen bara ännu sämre och värre (det är ju därför hästen helst inte vill ditåt).

Hästen måste komma till någon sorts bärighet bak för att kunna söka fram-ner utan att helt falla ur gängorna. Eller annorlunda synvinkel - för att hästen ska känna sej ok och trygg med att söka sej framåt-neråt, så måste den kunna balansera sej över sin bakdel - i alla fall till en viss gräns (det handlar inte om någon levad-samling direkt).
När hästen känner sej trygg med att länga ut sin överlinje kommer den göra det utan hjälptyglar och annat.

Så länge hästen är såpass ung så är det fiffigt att använda sej av skogen och rida i eländig terräng. Då får du helheten - hästen sänker sej och börjar checka av marken (låt den lukta! låt den gå med huvudet mycket lågt även om den råkar stå på näsan nu och då!) och kommer att bli mer haj på hur den ska balansera sej över bakdelen när den sträcker ut överlinjen. Balans handlar en hel del om medvetenhet och kontroll - och skogen är ypperlig för att skapa bådadera, innan hästen är tillräckligt stark för riktig skolning i alla fall.

Ju starkare och mer balanserad hästen blir ute i skogen, desto lättare är det att på plan mark jobba med tyngdpunkten fram och tillbaka och åt sidorna.

Den övning psycho skriver om är bra. Jag gillar att jobba med halvcirklar (genialisk övning som tränaren "kommit på"), där man är noga med att göra skillnad mellan anspänning och avspänning - vid anspänningen precis innan halvcirkeln hittar man igen bakbenen och ber kanske till och med om lite kortande av bakbenssteget, och vid avspänningen i halvcirkeln bjuder man handen och låter hästen sträcka ut för att sedan åter igen komma tillbaka till anspänningen. Genialisk både för ryttare och häst när det gäller att få en vettig överlinje!
(själva övningen är svår att förklara utan att visa IRL)

Senast ändrad:

Jag vill helst inte använda hjälptyglar eftersom jag inte har någon erfarenhet av att jobba med det.
Isf får jag nog be en tränare övervaka men det har jag inte möjlighet till alltför ofta.

Fast jag jobbar inte bara 22ggr/vecka. Jag rider 2ggr i veckan men sen tömkör jag och longerar eller bara tar en promenad där syftet är att hitta klätterbackar o dyl.
Jag försöker hålla mig till att jobba med henne varannan dag...är det bra?

Ja bommar o dyl var ju ett jättebra tips! :) Tyvärr har vi inga riktiga bommar men det finns alltid något man kan hitta.

Ja, det med balansen har jag ärligt talat inte tänkt på:o

Okej, så har jag inte tänkt.
Jag har mest varit bekymrad över att hon ska bära mig fel. Jag har försökt att avlasta just för det.

Haha...jag kan lova dig...min häst är en spårhund ibland!:)
I skritten går hon väldigt gärna med huvudet längs backen men inte i övriga gångarter. Sen är risken stor att hon börjar beta istället:angel: :D

Men hur vet jag när hon är redo bakifrån så att säga...?

Kom på en sak förresten!

När jag rider på vanligt träns så kan hon (ibland) sträcka upp huvudet rätt upp i luften och om jag då t ex vill svänga så går inte det ledande tygeltaget igenom.

Men jag har inte märkt av att det händer på kapson och det är som sagt inte alltid.

Jo, det finns ju de två olika typerna (och blandningar); de som har balansen men går "där uppe" för att hålla koll och de som håller balansen så.

Helt olika orsaker och frågan är hur tillvägagångssättet skiljer sig vid skolningen...?

Hmmm jag har ridit en sån "hög" häst i nio år. I början var det jättejobbigt. Så fort han blev rädd för nåt (typ hela tiden) lekte vi ubåt.
Han "fixerade" nacken en aning när han blev rädd. Ungefär så att han låste den med nosen lite till vänster och nacken lite till höger. Så lite att det var väldigt svårt att se.
Att få honom att slappna av i nacken och få ner huvudet var ett långt projekt. Jag började med att gå ut och leda honom i grimma och rep. Hade med godis och lirkade huvet åt båda hållen + ner med hjälp av godis. (Kanske inte behövs om hästen inte är panikgalning, dethär var 700 kg hare.) När han kunde det som rinnande vatten gjorde jag detsamma med vanligt träns (ff från marken). Sen gjorde jag detsamma från ryggen. Ett tag senare fick vi lite flashback i ridningen, då använde jag kandar ett par ggr bara för att han skulle återfå idén. Sen gick det bara bra.
Men det var en gammal häst och resten av tiden jag red honom gäspade han nonstop i höger varv när han ställde nacken och slappnade av. Tydligen massa gamla spänningar eller nåt.
Men det blev faktiskt JÄTTEBRA till slut. Och det funkade även på det sättet att om han blev rädd för nåt (vilket han ju blev jämt och ständigt) kunde man få honom lugnare genom att böja nacken och få ner huvet. Mkt praktiskt.
Detta nu i korthet och enkelhet
/dressyrtant:cool:

Hon är faktiskt inte så rädd av sig...väldigt tittig(som sin mamma) men inte direkt rädd.

Vi var ute i skogen en gång och galopperade(vi låg först) och det var en massa fåglar och prassel lite här o var. Hon sprang nästan sick-sack längshela vägen för när hon tittade på nåt till höger så sprang hon åt vänster och tvärtom. Det var nog rätt roligt att se bakifrån:angel:

Men hon tvärnitar inte eller så...bara tittar.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Som rubriken lyder så skulle jag gärna vilja börjar tävla hoppning framåt försommaren-sensommaren och då väldigt lätta klasser då...
Svar
1
· Visningar
1 291
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 245
Senast: Centaur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycks ha en hobby med förhinder, då jag inte riktigt lyckas ordna med det jag önskar. Seniorens ägare behöver jobba häcken av sig...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: Magiana
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka