Sv: Hög hals/huvudhållning.
Jag tror att mimus är rätt ute med sin tanke om balansen.
Min erfarenhet är att en häst som håller huvudet högt, gör det för att den balanserar sej bäst sån.
Det hjälper inte att få den mer framåt-neråt - oftast blir balansen bara ännu sämre och värre (det är ju därför hästen helst inte vill ditåt).
Hästen måste komma till någon sorts bärighet bak för att kunna söka fram-ner utan att helt falla ur gängorna. Eller annorlunda synvinkel - för att hästen ska känna sej ok och trygg med att söka sej framåt-neråt, så måste den kunna balansera sej över sin bakdel - i alla fall till en viss gräns (det handlar inte om någon levad-samling direkt).
När hästen känner sej trygg med att länga ut sin överlinje kommer den göra det utan hjälptyglar och annat.
Så länge hästen är såpass ung så är det fiffigt att använda sej av skogen och rida i eländig terräng. Då får du helheten - hästen sänker sej och börjar checka av marken (låt den lukta! låt den gå med huvudet mycket lågt även om den råkar stå på näsan nu och då!) och kommer att bli mer haj på hur den ska balansera sej över bakdelen när den sträcker ut överlinjen. Balans handlar en hel del om medvetenhet och kontroll - och skogen är ypperlig för att skapa bådadera, innan hästen är tillräckligt stark för riktig skolning i alla fall.
Ju starkare och mer balanserad hästen blir ute i skogen, desto lättare är det att på plan mark jobba med tyngdpunkten fram och tillbaka och åt sidorna.
Den övning psycho skriver om är bra. Jag gillar att jobba med halvcirklar (genialisk övning som tränaren "kommit på"), där man är noga med att göra skillnad mellan anspänning och avspänning - vid anspänningen precis innan halvcirkeln hittar man igen bakbenen och ber kanske till och med om lite kortande av bakbenssteget, och vid avspänningen i halvcirkeln bjuder man handen och låter hästen sträcka ut för att sedan åter igen komma tillbaka till anspänningen. Genialisk både för ryttare och häst när det gäller att få en vettig överlinje!
(själva övningen är svår att förklara utan att visa IRL)