Hög foderhäck eller dylikt till sjukling

Lillsillen

Trådstartare
Måste fodra högt uppe med hö nu ett par veckor framöver, då lillkillen står under behandling och sväller upp i huvudet om han äter från marken, så nu vill jag gärna ha era bästa tips på något enkelt men bra sätt att fixa det på.

I morgonbitti blir det ikeakasse upphängd i en En, och till lunch ett HÖGT uppsatt hönät. Men det känns inte som det vore det bästa....
Har tagit hem honom från kliniken nu på kvällen och inte hunnit fixa nåt...

Så, ideer o bilder tips o ritningar är väldigt välkommet!!
Så kan jag införskaffa material och snickra ihop i morgonkväll...

Sv: Hög foderhäck eller dylikt till sjukling

Glömde säga att frukost o lunch serveras utomhus så det är där problemet måste lösas :)

Om du har galler inne så sätt ta ett hönät, fyll det och sätt ett annat över åt motsatt håll.
Dra igenom snörena genom ringarna i botten så att det blir som en smällkaramell.
Fäst snörena i gallret horisontellt så blir det mer normal ätställning och inte så snett som det gärna blir med ett hönät som hänger rakt ner och kan åka omkring.

Ute sätter du hönät i träd om du har, annars är ett gäng lastpallar upp till lagom höjd med lastkragar på ett bra sätt att tillfälligt fodra hö.
Tillfälligt eftersom hästarna gärna gnager och det blir vassa kanter på lastkragarna då.
Tänk på att skruva ihop pallarna och kragarna så att de inte åker isär.

Om du har någon svetskunnig i närheten så be denne svetsa en ställning som passar till en murarbalja i lagom höjd. Borra några hål i botten på baljan och du har en bra foderhäck. Tänk bara på att det behöver vara ganska tung ställning eller en vikt i botten på ställningen så att den inte kan blåsa omkull.

Hoppas att han blir frisk snabbt.

Senast ändrad:

granngården har en höpåse ej nät utan tyg med ett hål för hästen att äta ur.
Fungerar vädligt bra tycker jag.

Tack för alla tips, lastpall med kragar låter som en bra lösning. Dock kommer det gå åt ett gäng pallar eftersom jag måste ha 2 utfordrinsställen, har luchhage som öppnar kl. 12...

IKEA-påsen verkade funka bra där den hängde i enen, dock valde den lills "skiten" att äta resterna från mamma häst, som ramlat ner på backen :(
Så han stod med huvudet i backen iallafall!

Så, nät o annat häng är nog inget jag satsar på....

Det finns ju höpåsar med ett hål framtill där de får ut fodret. Där är inte skaderisken så stor som med hönät. De är lätta att hänga upp i ett träd eller liknande.
Spill på marken kommer du nog inte ifrån helt hur du än bär dig åt. Om du ska ha pallar med pallkrage får du ha många pallar på varandra för att fodret ska komma upp.

Ska kolla efter höpåse med hål på granngården idag. Bra i boxen om inte annat..
Varför han svullnar i huvudet vet vi ej, men det har sannolikt med en söndertrasad halsven efter dropp-kanyl pg kolik att göra...
(för att göra en lång historia kort :) ) Finns lite info i tråd om Unghästens tänder här på hästvård nyligen...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka