iNHALE
Trådstartare
Vi har rimliga marginaler. Vi är inte stenrika men skulle värmepumpen smälla så är det inga problem att lösa det sas. Det som ligger i pipen just nu är att kommunen planerar för kommunalt vatten och avlopp. När vi flyttade in gissades det att man tänkte börja 2023 men vi får nu se hur det går. Rimligen inom en 5-årsperiod i alla fall. Förra sommaren la vi om hela taket på kåken och fasaden är målad 2016. Huset är i övrigt i gott skick så några omfattande renoveringar ligger inte framför oss inom det absolut närmaste, inget som är uppenbart i dagsläget nu iaf. Visst är köket lite slitet osv men det är mer nice to have än need to have om vi säger så. Det som absolut måste göras är ju kommunalt vatten och avlopp när det blir dags i övrigt ska det klara sig med mindre medel. Vi kommer behöva putsa om skorstenen ifall vi vill elda i kaminen nästa vinter men det är heller inget som är livsnödvändigt. Sen vi flyttade in har det uppskattade värdet på huset gått upp med ca 300k iom att vi la om taket och fixade till gårdsplanen, så möjligheterna att höja bolånet är rätt goda trots att vi bara hunnit amortera i lite drygt 3 år.Jag hade vägt in hur stort övrigt sparkapital ni har i bedömningen. Precis som @Voeux gillar jag att sprida riskerna, så jag kombinerar amortering med månadssparande dels till aktiedepå och dels till sparkonto där det finns lite summor väldigt lätt åtkomliga. Det går ju att hålla sig till fonder med väldigt låg risk t ex, även om en bör komma ihåg att det *finns* en risk. Jag ser det som en trygghet i att ha lite "om skiten träffar väggen"-kapital tillgängligt som inte ligger i boendet. Ni är ju inte heller enormt högt belånade, men hur ser det ut med renoveringsbehov närmaste fem åren? Tio åren? Det kan vara bra att fundera igenom vilka kostnader som kan komma där, och om ni då vill se till att amortera ner mycket nu. Likadant hur er ekonomiska situation ser ut om räntorna skulle glida uppåt.