höftröntgat hunden :cry:

M

minna_mook

fått svar från vet. min hund har grad E på sina höfter. vad betyder det här i praktiken ? ska hon motioneras som vanligt ? som det är nu så går hon ett par halvtimmes promenader under dagen och en timmes powerwalk på kvällen ( hon springer då alltså ) är det för mkt ?

våra skogs turer på flera timmar, ska jag sluta med dom ? hur mkt påfrestar det höfterna ?

hon är extremt hoppglad och skuttar mellan soffor och sängar. ska jag vänja henne av med det?

hunden : tvåårig petit brabancon ( liten , väger 3 kg )

har aldrig märkt på henne att hon har ont . hon är glad och villig till att röra på sig. hur mkt behöver det här påverka hennes vardag ?

har ingen aning om sånt här. vill ju inte göra nått för att hon ska må dåligt eller bli sämre ...

nån som kan mkt om det här ???
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

Det är det absolut sämsta de kan ha... Det bästa är nog att rådfråga din veterinär, jag vet inte vad man gör med så små hundar, är det vanligt inom rasen?

Kan ju säga att Jag hade haft ett allvarligt snack med uppfödaren och sen hade jag nog avvägt hur drägligt hundens liv är med den HD-graden...

Beklagar!

//E
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

EN bekant till mig hade en schäfer med E på sina höfter.

En veterinär sa att det var otroligt att han var så pigg och fräsch för att ha den graderingen, men det var för att de tränade och motionerade så myket så han kompenserade upp det med muskler.

Men det gick innte i längden, de fick lov att ta bort honom efter ett tag i alla fall. (nu är ju schäfer lite större)

Rådfråga med en veterinär om vad de tror om det hela.

Beklagar jag med.
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

hundens pappa är röntgad och har grad A så det är ju bra .
Hennes kullsyskon är inte röntgade..

Vi har ringt uppfödaren och hon säger inte så mkt. Hade ju uppfattat hennes kennel som en seriös och bra kennel men nu börjar jag tvivla... Min första hund och kan ju inte så mkt men hon verkar ju inte alls lida nu. Hon är pigg och glad och har inga problem med nått..

Kan ju inte avliva en hund som inte visar några symptom eller verkar ha ont ... ?

Vet inte hur pass vanligt det är inom rasen. Väldigt få är röntgade och sen är ju inte rasen så jättevanlig.
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

på den vet. stationen i den lilla hålan jag tog henne till sa att hon inte visste alls hur det va med såhär små hundar och att hon aldrig HD röntgat en såhär liten hund förut ... Så det kändes inte som om jag ville ta den disskutionen med henne då. Får väl passa på nu när jag är hemma i storstan och prata med nån som kan det där . .
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

hemskt tråkigt, men det är tur att det är en liten hund. jag hade satsat på uppbyggande träning och sett till så att hunden ändå hade fått ett så normalt liv som möjligt tills den börjar få ont. kanske kan den leva några år utan smärtor om du har tur, men räkna inte med att den blir gammal.

*tröstkramar från oss*
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

träningen då ? vi är ju mkt ute och rör på och jag och vovven. "klättrar" i berg och har oss. mkt i skogen och mullar runt. vill ju verkligen inte utsätta henne för nått som kan försämra det hela..

är det bra att hon är med när jag powerwalkar. det betyder ju att hon springer i ganska bra fart en timme om dagen ...?
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

Är hon halt idag? Stel? Påverkad? Är hon inte det så fortsätt. Den dagen hon börjar att reagera så finns det en operation man kan göra för att ändra kulan läge i höftskålen. (Man snittar en sena) Sen lägger man då också om träningen. Det bästa du kan göra för din hund är att hålla den smal, vältränad och välmusklad!! Det finns massor av Bulldoggar som har E-höfter. Många andra hundar också som inte är röntgade... Så det går!
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

alltså, kvalitet är bättre än kvantitet, och det gäller också livslängd. tycker hunden det är roligt att springa ska den också få göra det. det man kan undvika är höga och många hopp, det ger sällan tillräckligt med glädje för att vara värt skadan det gör.
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

Är hon halt idag? Stel? Påverkad? Är hon inte det så fortsätt. Den dagen hon börjar att reagera så finns det en operation man kan göra för att ändra kulan läge i höftskålen. (Man snittar en sena) Sen lägger man då också om träningen. Det bästa du kan göra för din hund är att hålla den smal, vältränad och välmusklad!! Det finns massor av Bulldoggar som har E-höfter. Många andra hundar också som inte är röntgade... Så det går!


inte det minsta stel. Hon är pigg glad och villig . hon har aldrig haft problem med vikten utan är smal av naturen. känns ju som hon iaf har rätt bra förutsättningar . har har ju inte så mkt belastning på höfterna med den vikten ... jag får hålla tummarna och hoppas på att hon får leva så smärtfritt som möjligt ...
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

Håller med föregående två talare. Så länge hunden tycks symptomfri låt den leva och hänga med. Undvik det värsta hoppandet och klättrandet dock. Håll den smal och vältränad.
Hellre ett kort och roligt liv än ett längre och mycket begränsat sådant.
Studera hur din hund rör sig nu när den mår bra så att du kan se ev. förändringar längre fram.
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

Håller med övriga. Låt henne leva sitt liv som vanligt med promenader, spring och lek. Sedan kan du ju försöka satsa på ledvänlig, muskelyggande träning som tex. simning. På somrarna är det ju billigt att simträna hunden i sjön/havet. ;)

Eftersom det handlar om en liten nätt hund borde hon kunna klara sig utan besvär ett bra tag. Om din veterinär inte vet så mycket kan du kanske försöka få tag på någon som kan mer om hundar och höfter för rådgivning?
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

Hej Du
Eftersom veterinären inte hade erfarenhet av att röntga så små hundar hade jag helt enkelt inte röntgat hunden där. Det är viktigt med rätt sedering och att hunden ligger rätt för att det ska bli rätt resultat. Hade det varit min hund hade jag tagit den till en klinik som har erfarenhet av höftledsröngen och röntgat om hunden.
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

Jag kommer ihåg för en del år sedan när man började röntga griffoner, man blev mycket förvånad av den höga andelen hundar med grav HD inom rasen.
Tittade på avelsdata och hittade följande statistik för röntgade hundar 2000-2006.
50 röntgade, bara 52% friröntgade.
4 A
22 B
12 C
8 D
4 E
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

Spelar ingen roll vad det är för storlek på hunden. Alla hundar ska ligga likadant på röntgenbordet.

Inte ens under sämsta omständigheter kan man få E på något så när hyfsade höfter :cool:

Det är knappast ens lönt att röntga om hunden och hoppas på bättre resultat, eftersom en så pass grav dyslpasi knappast kan läsas som annat än just en grav dysplasi.
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

Jag kan inte direkt mycket om detta, men kan utgå lite ifrån min egen hund. Har en golden med C eller D höft (minns ej riktigt och orkar ej springa och kolla i papprena) Och det var inte ens säkert att han skulle komma att få problem i framtiden.
Förr knäppte det mycket i hans bakhöft men det har slutat nu, just pga att han har blivit väldigt välmusklad i sina höfter. Vi har byggt upp hans höfter så dom ska bli stabilare så att han ska få bättre förutsättningar att slippa ha ont framöver. Han är nu 3 år och det snyns inte alls på honom att han kan ha höftledsproblem (eller hur man ska uttrycka det)

På kliniken blev vi tillsagda att hålla vikten nere på honom, hellst inte över 30kg. Dock väger han lite mer pga mycket muskler.

Sluta för guds skull inte att låta hunden leva som den gjort förr. Se bara till att den musklar sig lite mer i höfterna så kan du minska problemen så att hunden får vara smärtfri längre. En E höft kanske måste ge utslag någon gång? men man måste nästan genom en bra träning kunna kontrollera höften så att den håller längre (med tanke på att man som min hund inte ens behöver få problem)

Jag tycker du ska prata med en veterinär på en större klinik som har erfarenhet av HD problem på kanske just små hundar
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

Nu blir jag nyfiken och måste få ställa en följdfråga, som nog även TS vill veta svaret på.

Hur har du tränat hunden för att få just en bra muskulatur över höfterna? Är det något speciellt du gjort som simning eller dylikt? Och vad är du noga med att undvika, utöver en massa hoppande?
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

simmning ger otroligt bra resultat på hundar med hd! Familjens schäfer simmade mkt, sommaren i havet och vintern i bassäng. han hade en 2 och en 3 på höfterna,han var slank i figuren och vägde i bara muskler i princip. Sista året va han mer känslig för miljöbyterna mellan kyla o värme och det märktes på höfterna.
Vi kontrollerade han på station en gång om året och han var pigg och frisk för övrigt och hade ändå inte vidare ont. Däremot var det värre i frambenen mot slutet.

han blev 13 år gammal och levde ett bra liv trots sina höfter, men han hade inte mått lika bra utan sin simmning!
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

Främst simning till en början. Dock fick ett specialprogram av veterinär som innehöll ett visst antal tillfällen då vi fick simma med honom på djursjukhuset, men detta för att han blev halt på en framtass fela gånger under ett år (hade inget med den Hd höften att göra)
Sedan mycket skogspromenader, där vi busar med honom över stock och sten samt går i kuperad terräng. Inget vi lagt upp några planer om utan det har bara blivit så att vi gått just den slingan i skogen. Numera går vi oftast 5km i skog/dag istället för förr då det var 2,5km.

Sen åter igen simning, han älskar att bada i sjön på sommaren. Så vi simmade en hel del med honom ute i sjön i somras oxå, vilket jag tror hunden + alla benen uppskattade.
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

Jag har fått grad B/C på min tik och kör med Hokamix (holländsk naturpreparat) för att hon ska få en juste framtid med sina höfter. Däremot är det inte att tänka på med avel för hennes del även om jag får ner henne till B-höfter. Hennes kullbror fick B/C höft och uppfödaren körde med preparatet och han är omröntgad med B-höft. Kolla med din hundbutik ifall dom kan ta in Hokamix för att förbättra din hunds prognos för framtiden.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 914
Senast: Lazio
·
Hundhälsa Min schäferhane började ju halta när han var 6 månader. Det röntgades och visade sig vara panosteit på rörbenen, alltså inte i lederna...
Svar
5
· Visningar
2 241
Senast: dpmatte
·
I
Hundhälsa är det bara att acceptera att hunden har blivit klen? Jag har haft min vovve i över fyra år nu och förra vintern är första året som jag...
Svar
11
· Visningar
1 868
Senast: IrishDraft
·
Hundhälsa Jag gör praktik på annan ort och är borta på veckorna. Hunden är hos föräldrarna. Ikväll ringde mamma och sa att hunden var hängig...
Svar
2
· Visningar
3 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp