höftröntgat hunden :cry:

Sv: höftröntgat hunden :cry:

Frågan är ju om der är efter norbergs vinkel eller om det är själva höften det är fel på.

Men jag skulle nog be dig rådfråga din veterinär och kanske höra dig för hur vattengympa skulle påverka?!
För hur som helst så måste den ju ha muskler, annars förvärras ju bara problemet!
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

E kan man inte få enbart pga norbergs vinkel..

Däremot, så kan man ju ringa avläsande veterinär och få reda på prognosen.
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

Lånar..
Flera har sagt samma sak jag tänker säga, men vad gör det om jag också skriver det :D
Låt hunden leva det liv den lever nu. Den dagen den får ont så visar den det, då får du ta ställning till hur du ska göra.
Jag känner en som fick E på sin schäfer, och den hade ett bra liv för det. Men visst, den blev inte lika gammal som en frisk hund, men den hade iallafall ett bra liv i många år.
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

*kl*

Min familjs första hund hade E, var en glad och pigg collie hanne som levde i 10 år innan höften började göra för ont så han fick somna in.

När vi fick reda på att han hade det så fortsatte vi leva som vanligt, veterinären ansåg att så länge han var pigg och kry var det inga problem. :)
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

Hej

Nej jag håller med dig men en veterinär som själv uttrycker osäkerhet - för så tolkade jag beskrivningen - hade jag faktiskt inte litat på (inte över huvudtaget). Sedan tror jag inte att hunden skulle bli utan ua men jag skulle ändå velat ha en secon opinion om det varit min hund. Jag vill ju också kunna diskutera det som övriga tar upp dvs prognos och hur jag ska låta hunden bete sig eller om det är kört. ;)
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

Knapplån*

Om en hund skulle visa sig ha jättedåliga höfter och har ont, går det inte fixa på nått sätt, eller är avlivning det enda alternativet?

Har en boxer som har börjat få VÄÄLdigt ont i höfterna när han anstränger sig. Har varit hos vet, ger artrox, men det hjlper inte. Så nu ska jag till vet igen å röntga höfterna å så så jag får veta vad det är. Han är inte höftröntgad förrut, så jag vet inte hur dom ser ut.

Men ifall det är höfterna, finns det ingenting man kan göra åt det då?
Hoppas ju innerligt att det är nånting annat, typ inflamation eller nått man kan operera eller så - men mest troligt äre nog höfterna :(
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

Kan ju säga att Jag hade haft ett allvarligt snack med uppfödaren //E

Varför då?
Självklart vill man som uppfödare veta om detta och kanske även kompensera valpköparen på något vis. Men jag hoppas verkligen inte du menar att uppfödaren ska beskyllas för detta?????????
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

Som andra sagt så håller jag med om att hunden ska få vara hund och ha kul. Den dag du märker att den lider så får du ta dig en funderare. Det är lu en liten och lätt as så har du tur kanske den aldrig får några större men av detta.

Sen undrar jag lite över uppfödaren. Har h*n haft många kullar? Då borde h*n reagera lite starkare tycker jag, bli orolig över sin uppfödning och även vilja kompensera dig på något vis. Självklart "borde" h*n reagera likadant om h*n bara haft en eller få kullar, men det KAN ju vara så att h*n är oerfaren och blev lika förvånad som dig.
Hör av dig till uppfödaren igen när du fått lite "kött på benen" om din hunds problem. Jag skulle rekomendera att ringa tex Ultuna djursjukhus eller något liknande större ställe.

mvh Kicki
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

jo uppfödaren har flera kullar om året. för mig handlar det inte om att vi vill ha nån kompensation. den dag hon får ont så tänker vi göra allt för att hon ska ha det bra. men vi är mer fundersamma på kullsyskonen och vill att hon ringer dem och ber dom hd röntga dem med.

lånar*

´tyvärr vägrar min hund gå i vattnet :( hon är inte alls pigg på simning ...
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

Nej, absolut inte, men föräldradjuren och syskon hade jag tagit ur avel... E på höfterna är inget skämt för mig, det kan innebära tråkiga saker både för hunden och ägaren.

Sen hade nog iaf min uppfödare erbjudit en ny hund, just pga det grova höftledsfelet. Detta lär ju ligga bakåt i leden och är såklart ett problem när rasen inte röntgas, men en viss eresättning hade jag nog som uppfödare erbjudit iaf.

//E
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

Men det kan vara annat också... Eller? Hur kan det annars bli 18 valpar med A, 3 med B och så EN med mycket kraftiga höftledsfel? ska verkligen den tiken och alla andra valpar också tas ur avel?
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

Jag har fått grad B/C på min tik och kör med Hokamix (holländsk naturpreparat) för att hon ska få en juste framtid med sina höfter. Däremot är det inte att tänka på med avel för hennes del även om jag får ner henne till B-höfter. Hennes kullbror fick B/C höft och uppfödaren körde med preparatet och han är omröntgad med B-höft. Kolla med din hundbutik ifall dom kan ta in Hokamix för att förbättra din hunds prognos för framtiden.


Ursäkta, men nyfiken fråga! Vad innehåller Hokamix?:confused: Har aldrig hört talas om det!

Sedan en liten fundering...
Om man nu kan få ett bättre resultat med hjälp av detta, sedan röntgar om hunden, och säg, får ett B istället för D. Syns det då någonstans att hunden tidigare haft "usla" höfter?
Det är ju i mina ögon katastrof annars, jag som valpköpare vill ju ha en hund som är GENETISKT bra, inte något annat...
Även om det kan hjälpa hunden, så ska man ju inte kunna avla hur som helst, utan att informera valpköpare, samt att jag tycker det skulle registreras som D, det är ju det hundens gener bär med sig.
Att förbättra hundens livskvalitet är ju bra, men det kan ju missbrukas...

Kan ha skrivit det förut, men...:

Ung tjej ang näsoperationer: "Jag har opererat min näsa för att mina barn ska få en perfekt näsa från början".

:angel: yeah right...:crazy:
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

Detta var vad jag hittade vid en snabb googling:

HokaMix innehåller naturliga mineraler, spårämnen, örter och vitaminer som förstärker försvarsmekanismen.
Ger en frisk tarmflora och maximal ämnesomsättning
Förstärker senor och bindvävnad i leder
Bygger upp brosket hos unga hundar
aktiverar geltillförseln i leder
Ger större vitalitet och ökad motståndskraft.

Men vad det innehåller fattar jag inte...ska googla vidare...:D
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

Och ändå hittar man detta på nätet?
(har ändrat hundarnas namn.):
------------------------------------------------------------------------------
"Texten som kommer här finns kvar från förra gången då vi är så HIMLA LYCKLIGA över detta.
Prova Hokamix du med det är ett undermedel. Skriv till oss så får du veta hur du får tag på det och dosering. Doseringen är mycket viktig om det ska bli bra.

Vi här hemma har fått en riktig gåva. Vår älskade "Pelle"
fick B/C på höfterna när vi röntgade honom för 6 månader sedan. Ett slag i skallen som hette duga blev detta svar. Jaha, åter en både snygg och härlig hane skulle åka till "xxxxx" igen.

Allt kändes hopplöst, men Hokamix som är ett fodertillskott bestående av Örter, mineraler, spårämnen och vitaminer hjälpte oss igen. Både benpålagringar och vinkeln har blivit betydligt bättre enl. veterinären som läste plåtarna på SKK.

"Pelle" har nu B/B och kommer få träffa många stiliga damer i framtiden.

"pelles" syster "Greta" blev röntgad på ett ställe som kanske inte skulle få hålla på med detta då plåtarna blev urusla. Resultatet blev C/C för henne. Nya plåtar togs på en annan praktik och dessa var mycket proffsigt tagna och hon fick A/A på sina höfter. Snacka om att det är viktigt vem som tar dem och att de använder Plegicil.

------------------------------------------------------------------------------
Precis det som jag anser är faran med detta.
En hund med från början usla höfter, kommer nu gå i avel.
 
Sv: höftröntgat hunden :cry:

Nu vet jag inte var du hittat anekdoterna men urusla bilder borde aldrig godkänts. Skillnaden mellan riktig sedering o pleg är känd men frågan är om man skall anpassa standarden efter pleg el ej, vi får se hur många år till det dröjer innan SKK får arslet ur vagnen i frågan. Jag anser att man skall anpassa normen efter domitor od för hundens o röntgenpersonalens skull.
PL
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 914
Senast: Lazio
·
Hundhälsa Min schäferhane började ju halta när han var 6 månader. Det röntgades och visade sig vara panosteit på rörbenen, alltså inte i lederna...
Svar
5
· Visningar
2 241
Senast: dpmatte
·
I
Hundhälsa är det bara att acceptera att hunden har blivit klen? Jag har haft min vovve i över fyra år nu och förra vintern är första året som jag...
Svar
11
· Visningar
1 868
Senast: IrishDraft
·
Hundhälsa Jag gör praktik på annan ort och är borta på veckorna. Hunden är hos föräldrarna. Ikväll ringde mamma och sa att hunden var hängig...
Svar
2
· Visningar
3 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp