Höftledsröntgen - vad betyder grad B?

evis

Trådstartare
Det var min mor som var in med lillvovvan (en Tysk Mittelspitz) och röntgade henne, morsan kanske kan förklara (om veterinären sagt nåt) men jag får kanske snabbare svar här ;).

Vad innebär grad B? Det står alltså HD Grad B = normala höftleder Grad B på pappret jag fick hem i posten nu. Vad är det för skillnad på Grad A och Grad B?

Förresten har vi kanske en mer rastypisk tjej än vi trott, hon fick en 1:a, blev BIR och sedan tvåa i BIG på den inofficiella utställningen vi var på. Fick nästan mersmak att prova åka på nån "officiell" utställning! :)

Sv: Höftledsröntgen - vad betyder grad B?

Skillnanden är att B ä rlite sämre än A, men inte så mycket så att det klassas som en dysplasi.

==============================

Röntgenundersökning kan aldrig bli en exakt metod för fastställande av en hunds höftledsstatus. Några helt tillförlitliga mätmetoder för de olika graderna av dysplasi finns inte. För djurägarnas skull och för att undvika att hundar felaktigit klassas som dysplastiska är därför målsättningen att i tveksamma fall hellre fria än fälla.

A = Normala höftleder
B = Ej dysplasi
C = Lindrig dysplasi
D = Måttlig dysplasi
E = Höggradig dysplas

Betäckning A är en höft utan anmärkning. Ryktet säger att de även kan ha tillägget utmärkta men jag vet inte.
Betäckning B är en höft som inte har dysplasi, dvs inget höftledsfel.
Normalt sett så är hundar med A och B höfter okej att avla på.
Betäckning C är lindrig dysplasi (första graden av höftledsfel)
Betäckning D är måttlig dysplasi (betydligt gravare höftledsfel där hälta & smärta kan förekomma, men inte alltid)
Betäckning E är kraftigt dysplasi ( den värsta tänkbara graden av höftledsfel)

Jag vet inte hur vanligt det är att man röntgar mittelspitz då det är en ras av lite storlek. B är helt okej vilket fall.

Veterinärer brukar inte kommentera höftledröntgen då de datoravläses hos SKK. Risken är bara att de säger något som är felaktigt. När jag röntgade min Kelpie så sa de att de endast sa ifrån om det såg för djävligt ut och i de fallen hade ägaren ofta en aning om det redan innan då hunden säkert redan hade varit halt.

Mittelspitz är väldigt duktiga i agility så det kanske vore något för er hund?

Senast ändrad av en moderator:

evis skrev:
Vad är det för skillnad på Grad A och Grad B?

Grad A=Skelettmässigt normal + bra gradtal i Norbergs vinkel (kommer inte ihåg hur många grader)
Grad B=Skelettmässigt normal + något sämre gradtal i Norbergs vinkel, men med minst hälften av ledkulan inne i ledskålen.

Norbergs vinkel mäts mellan ledkulans centrum och höftbensspetsen.

B är en helt OK höftled - grattis!

Mvh,
Duvan

Har för mig att det är 105 grader. Låter det rimligt? Jag tycker att det låter lite väl lite...?

Det är vad mitt minne säger mig också, så det är ganska troligt. Synd att man skall vara utrustad med teflonhjärna för alla uppgifter som bara ska staplas....

Mvh,
Duvan Teflonhjärna

Jag kommer ihåg alla siffror, men ibland kan det vara fel siffror till fel sak :idea:

Jo, vi har provat på lite agility och hon är en fena på det och tycker det är skitskoj, men det är ogenomförbart att träna just nu bara tråkigt nog! (hon bor hos min mor)

Kanske kommer vi igång med det sen dock.
Tror inte heller det är vanligt att höftledsröntga dom, veterinären hade aldrig röntgat någon sån liten hund, men mor ville göra det ändå för att sas vara säker.

grad A = ua dvs utan anmärkning Grad B = Ingen dysplasi.

Liknande trådar

A
Hundhälsa Ja nu tar nyfikenheten över. Min hund HD-röntgades förrförra veckan och SKK kollade bilderna. Fick svaret HD grad B från SKK vilket ska...
2
Svar
26
· Visningar
24 979
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård