Höftledsdysplasi, kronisk höftledsartros/benpålagringar..

Domino_s

Trådstartare
Jag var inne och kollade min schäferkille igår.. Kan erkänna att diagnosen kom som ett slag i ansiktet. Höfterna är kassa, vänster sämst plus att han har utvecklat artros i vänster höft, endast 3,5 år gammal.

Veterinären satte honom under behandling, han ska in och få sprutor nu en gång i veckan i fyra veckor. Samtidigt som han äter både canidryl och seraquin, plus att vi har börjat testa ett annat foder som ska vara bra för hundar med ledproblem.

Sen ska vi ta nya röntgenbilder om 4 veckor och se hur allt ser ut. Plus att vi ska på rehab om ca 1 vecka. Jag var som i en enda tjock dimma igår och det tog ett tag innan allt landade. Min älskade hund, som alltid varit så glad och pigg..

Diagnosen på pappret säger: LK111 Höftledsdysplasi, LK2211 Kronisk höftledsartros/benpålagringar. Självklart hade jag en massa frågor och vår underbara veterinär svarade på dem så gott hon kunde, men på många av frågorna blev svaret, vi får se med tiden.

Ni som har hundar med dessa "skador", hur ser livet ut för er och hunden?
Kan jag räkna med att få ha min fina kille i många år till?

Mvh Domino_s

Sv: Höftledsdysplasi, kronisk höftledsartros/benpålagringar..

Åhh, jag fick samma besked om min ena hund för ungefär 3,5 månad sen. Sedan dess så har min hund gått på Metacam, äter grönläppad mussla och MSM. En gång i veckan går han i WTM, då går även en fysioterapeut igenom honom och vi diskuterar kommande veckas träning.

Planen är att han ska hålla för löpträning ett par ggr i veckan och kunna leva ett hyfsat aktivt liv. Jag får ju stryka barmarksdraget som jag hoppades att få prova på men jag vägrar pensionera honom vid 4 års ålder. Håller han inte så tar jag bort honom.

I dagsläget går vi 3x35min varav en av dessa bär han på klövjeväska. Den sista promenaden är på 45-60min och alla promenader har han benviktsmanschetter.

Jag var i princip redo att avliva honom när jag fick beskedet just på grund av att hans höfter är riktigt dåliga. Men nu vågar jag åtminstone hoppas lite grann. Sen så får jag väl se hur länge han håller men just nu är jag svagt optimistisk till att han ska hålla bra. Den enda gången han har haft ett bakslag var när vi provade att sänka Metacamen. Ska prova igen när han har musklat sig ytterligare.
Förstår att det känns tungt just nu men jag skulle verkligen rekommendera dig att ta hjälp av någon som är duktig på rehab och höftproblem.

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 927
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 600
Hundhälsa Är i desperat behov av tips på vad jag kan prova på min hund med kronisk gastrit. Det känns som det är sista chansen nu och det gör mig...
2
Svar
26
· Visningar
19 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Vegansk efterrätt?
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025