höförvaring

B

BeastieBabe

funderade lite över detta när jag var på besök i ett stall.. där dom förvarar höet och öppnar balar och väger upp hö så ligger det en hög med isolering, dvs öppna "dynor" av glasull eller stenull..

nu undrar jag hur detta kan påverka höet?

givetvis VET JAG att det inte är bra och att fibrer kan blandas med höet och följer med i hästens strupar, lungor, magsäck och tarmar..

MEN jag hittar inget på nätet där det står något om förvaring av isolering och hur pass skadligt det är?
kan någon hjälpa mig med detta? :bow:

Sv: höförvaring

Lite vid sidan av, bara....
Vad gäller isolering: Min man isolerade en vind utan att ha munskydd på sig.
Fick efter ca 2-3 veckor vansinnigt ont i en fot som svullnade upp enormt. Inget sår syntes eller så.
Fick åka akut in till doktorn där de efter nogrann koll hittar en liten, liten prick under foten. De lyckas pilla ut pricken som skickas på någon slags analys. När svaret kom, så visade det sig vara just en liten fiber-grej från isoleringen!
Enligt doktorn så hade min man andats in fiber från isoleringen (i samband med hanteringen) som vandrat igenom hela kroppen och letat sig ut i foten!!!!!:eek:
Behöver jag säga att vi har VÄLDIG respekt för isolering och dess förvaring / hantering?
Ett litet "vid-sidan-av-inlägg" bara...

jo precis.. vet du nångonstans på nätet för det finns säkerhetsföreskrifter för isolering? det skulle behövas nu.. för hästarnas skull.. :(

Jag vet inget om nätet men hör på lokalföreningen (granngården) Har för mig att de vet om inte annat så hänvisar de dig nog rätt.

jah, sådan där gul isolering det ä'r offtast glasfiber, alltså glas, skulle varken vilja ha det själv ner i kroppen eller att mina djur får det.

jag ska kolla upp närmare om det är sten eller glasull när jag få chansen.. ska nog diskutera med ansvarig om det också..

Liknande trådar

Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 259
Anläggning Jag fick en snilleblixt igår :angel: Eller ja, en idé iaf. Hö är ju lite svårt att förvara vid fuktigt väder. Hemma (Halland) har vi...
Svar
6
· Visningar
2 489
Senast: Maléne
·
Anläggning Funderar på uteboxar under stort, utskjutande tak (kanske 4 meter?) och då uppkom frågan om man kanske kan förvara något strö/foder...
Svar
4
· Visningar
2 515
A
Anläggning Jag har roat mig med att sitta och titta på nya stallbyggnader. (Det är ju alltid trevligt att drömma;)) Flera av byggnaderna är ju...
Svar
5
· Visningar
1 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka