Hofors maj-tävling

8

80-tals rookie

Är väl dax för en tråd för årets höjdpunkt ;):D

Skapligt många anmälda i CNC** lite färre i * vilket kanske inte är så konstigt helgen efter Waxholms Runstenstävling med giga:bow:-pris.

En del Bukisar lär vara anmälda som Hunter, Murray och döttrarna Bettibets & Crazymama och sen en himla massa norskor och några danskor.

Men det döljer sig kanske några fler Bukisar bland anmälningarna, så ge er till känna.

Lite fler i ponnyklasserna hade varit kul, men de banorna finns ju sen tidigare så det är OK ändå. Gubbarna har spikat ** hinder i flera veckor så att det är ju jättekul att det blir lite starter där

Sv: Hofors maj-tävling

Vilket datum är det? *hänger inte med* Är sugen på att åka och titta. (Funktionär?)

Vilket datum är det? *hänger inte med* Är sugen på att åka och titta. (Funktionär?)

om två veckor (16-17 maj) För alla som går på lägret i helgen är det obligatoriskt att vara funktionär ;):D

om två veckor (16-17 maj) För alla som går på lägret i helgen är det obligatoriskt att vara funktionär ;):D
Får man milersättning då...? :D

Eftersom jag inte har råd att efteranmäla till Bälinges hopptävling 16 maj så är jag faktiskt ledig den helgen. Ena dagen kanske jag kan åka och titta/hjälpa till.

När nu "ångra sig tiden utan att betala" gått ut har vi 24 starter i CNC** (varav 2 norskor och 1 danska). Till slut kom det en skånska också... en Bukis som jag glömt Alias namn på :o
Det är faktiskt fler än vi vågat hoppas på :bump:skall bli skitkul:bump:
I CNC* är det bara 10 men flera efteranmälningar på gång.

Ponny blev det tillslut 48 st. Lite färre än väntat:( men många hemmaryttare (nästan alla lektionsponnyerna) så det blir kul ändå :laugh:

Bara att gratta danskarna som verkligen åker billigt t Sverige nu. 1.50 svenska för en dansk krona. :laugh:

:DVi hör till Danmark,fr.om idag.Hörde ett dunder inatt och VIPPS talade jag flytande danskamed danskt medborgarskap:p
Visst är det så,att drömmar kan bli sanna?
Tänk så billigt det blir att tävla då:laugh:
Kul att vädret verkar stå på Hofors sida,eftersom ryktet säger att det kan "vara som i Strömsholm" vid blöt väderlek.
Intevet jag om det stämmer:eek:Hur som haver,inget vi behöver oroa oss för i helgen.
Kör nu försiktigt ned till Tyskland och våga inte annat än att höra av er:devil:...:love:YOU

Senast ändrad av en moderator:

Jo, vädret skall bli bra. Underlaget så nära perfekt det kan bli utom på en skuggig del som inte hunnit ta sig efter vintern, så idag har jag ritat om banorna efter TD:s besök och gubbarna fick snabbtillverka ett ** hinder till för att dra ut banan åt "andra hållet"
Hunter har anlänt, alla boxar namnade och 25 till start i CNC** vilket jag är mer än nöjd med :)

Grattis Betti till 2:a platsen i 2*-igt! Inte dåligt att komma tvåa i sin första start även om det nu var hemmabana.:bow:

Grattis även till min lilla klubbis som kom 4:a i SIN första 2*-iga...ni är verkligen jätteduktiga!:banana:

Tackar :bow:
Betti var verkligen jätteduktig (utom i dressyren denna gång....)

Riktigt trötta är vi nu allihopa men det har varit en kanonhelg :)

Fint väder, inga olyckor och banorna funkade (en eloge till vår hoppbanbyggare som verkligen lyckades, även om jag naturligtvis lider med Murrey mfl.)
Allra mest nöjd är jag naturligtvis med att alla förutfattade meningar om banan kom på skam :devil:

Nu skall vi sova en natt och sen börjar jobbet med nästa tävling....;)

Verkligen GRATTIS och hälsa dottern jättekul och välförkänt efter allt slit:D.

Ok...då är ju jag nyfiken på att veta vad du tyckte var så bra med hoppbanan eftersom enligt resultaten så var ju flera ute redan där i bägge klasserna?

OBS! Menar inte att vara dum nu utan vill verkligen veta!

Banan var stor, väl utfylld med genomtänkta linjer som om man red en rytmisk välbalanserad galopp de vägar man planerat så var den skit-enkel och hästarna hoppade väl. Tappade man vägen eller rytmen, började backa/jaga e.dyl då kom nedslagen.
En tappade(enligt egen utsago) huvudet och red skit och stoppade ut sig, en kom aldrig till start så det var bara 1 i * och 3 i ** som rev ut sig

*kl*

Hemma igen efter resan upp i norr :D

Vi åkte hem med nya erfarenheter och kunskaper, väldigt nöjda.

Inledde med en dressyr som var ok, inte jättebra och inte katastrof. Missade ett byte och i öppnorna som kostade en del poäng. Men hästen skötte sig, hon spookade inte eller konstrade på annat sätt.

Sen par timmars väntan till hoppning som faktiskt var en riktig "hoppebana". Två kombinationer och många relaterade avstånd. Min häst var sugen och drog i väg lite väl mkt för mig och det märks väldigt tydligt att hon har ingen respekt för såna "små" hinder utan det är bara att dra på... Hon hoppar också med liten marginal och "hoppar inte upp" sig utan mer "går" över och då kommer gärna slarvfel. Första rivningen märkte jag inte ens men andra rivningen på sista hindert var slarvridning och "spelar ingen roll om vi river ett till ridning" från min sida.
På linjen fram till trippelbarren var det 5 galoppsprång men vi hade sånt tryck med oss från svängen att efter 2 galoppsprång inser jag att det finns ingen möjlighet att gå på 5 utan jag lägger ner handen och häst accelererar och två språng senare hoppar vi trippelbarren - liiiite långt ifrån och flyger över och landar ett par meter bakom. Vi var på väg ut från banan kan jag säga efter det språnget och nära att vi satt i staketet... Hästen tyckte det var jätteskoj, jag var väl inte riktigt lika road...:eek:

Tyvärr var det en del som föll ifrån p g a rivningar i hoppningen och det kändes riktigt ledsamt. :cry:

Men vi var kvar i tävlingen och terrängen så riktigt inbjudande ut! En del klurigheter men inget "omöjligt" eller "konstigt byggt". Några av klurigheterna var "Ön" med öppet dike över till "ön" med ett hinder på ön och ett stort räcke med grav framför som utsprång och allt på studs, "älgarna" på S-båge och andra vattnet med båt-trappa-nerhopp.
Ny hindertyp för oss var "ladan" med inprång in i ladan och två galoppsprång ut ur ladan på rejält utsprång.
I slutet på banan låg ett par rejäla hinder med bl a en stor "öppen" oxer och som näst sista uthopp brygga och på böjt spår "spets". Så det var ridning hela vägen i mål som gällde.
Min häst kändes laddad och bad om att få gå fortare men jag höll tillbaka för "vi hade inget att rida för". Hon brukar inte missuppfatta hinder men på sexan som var en liten stock fylld med högt granris i nedförsbacke med landning i vatten så precis i takeoff när jag säger "varsågod hoppa" så ser hon aha här är inget hinder jag kan bara vada igenom det här riset och klonkar då i stocken rätt ordentligt. På andra vattenhindert var hon inte lika sugen att skutta i kanske p g a dåliga erfarhenheten från första vattnet. Jag lät henne ta det lungt ner och kolla ordentligt i andra vattnet för jag kände att hon stod emot. På "Ön" hade jag läst komplexet fel och gjorde det betydligt svårare för oss än vad som var nödvändigt genom att försöka hoppa in för snett över diket som då blev ganska brett och vi fick dåligt med fart med oss men "I felt safe enough" så jag tryckte på lite så vi kom ut över räcket också.
Resten kändes hyggligt "enkelt" och som sagt så tog jag inte ut hästen speciellt utan först efter sista hindert som jag "spurtade" lite in i mål.

Så här i efterhand kan jag känna att det var synd att jag inte galopperade på lite bättre och fått en bättre placering. :o
Men till nästa gång är det tävlingen hela vägen och inte ge upp i förtid om kunna få en hygglig placering! :devil:

Sen stor eloge till Betti som orkar arrangera FT, tack för att du ger oss möjlighet att tävla :bow: :bow:
Summa; jättetrevliga tävlingar, välbyggda banor (hopp och terräng) och nära till "allt". Vi kommer gärna tillbaka

Jag tycker det låter som om Hofors har förstått vad ryttarna behöver, synd att det är så långt och dyrt bara!

Vore ju bra om det kunde bli en CIC** där nästa år!

Pratade lite med några ur Falkenbergs staben när jag var på hopptävling där för ett par helger sedan och dom antydde att stora klasser var på gång nästa år igen :)

Såg förresten att du skulle till Strömsholms snobbtävling iallafall :rofl:

Såg förresten att du skulle till Strömsholms snobbtävling iallafall :rofl:

Hehe ja en viss Natalie lyckades övertyga mig om att det är en bra idé att åka dit :cool: Anmälde idag och max antal starter var satt till 50 (?) och 18 anmälda idag.. Kommer vi inte med så åker vi till Tyskland i stället :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka