Hövärden som passar för fri tillgång?

L

lill_flesky

En fundering bara, vilka värden, ungefär bör man ha på ett hö för att kunna ge fri tillgång (då syftar jag mest på färdigvuxna hästar på ca 400 - 500 kg, som arbetas normalt vajre dag med hage på dagtid och box nattid) ?
 
Sv: Hövärden som passar för fri tillgång?

Kvoten smrp/mj ska ligga på 6 om det ska vara idealiskt.
Sen om höet har en energi mängd på 5 eller 8 MJ beror ju på totala behovet för din häst.
 
Sv: Hövärden som passar för fri tillgång?

lill_flesky skrev:
En fundering bara, vilka värden, ungefär bör man ha på ett hö för att kunna ge fri tillgång (då syftar jag mest på färdigvuxna hästar på ca 400 - 500 kg, som arbetas normalt vajre dag med hage på dagtid och box nattid) ?

Det som går att säga generellt är SRP/MJ-kvoten som bör vara minst 6 (gärna 7, högre ändå gör ingenting det heller).

Sen vad du ska ha för individuella värden på MJ är ju beroende på hur mkt MJ hästen kräver och hur mkt den äter.

Till en ponny med ett MJ-behov på 50 MJ/dag är ett hö med 10 MJ och 70 gr SRP/kg foder inte bra trots att kvoten är bra. Helt enkelt för att ponnyns behov är täckt vid 5 kg hö per dag, men den antagligen kommer äta betydligt mer på fri tillgång. Om du istället ger den ett hösilage med 5 MJ och 40 gr SRP/kg foder så blir det mycket bättre, då måste den äta 10 kg hösilage/dag för att täcka sitt behov, och det är nog närmare vad den kommer att äta på fri tillgång.

Om du däremot har en häst som har ett behov på 120 MJ dag så blir det hösilaget bra om hästen kan tänkas peta i sig 24 kg/dag. Om den däremot bara äter 15 kg/dag kommer du behöva tillskottsfodra ändå.

Sen, hö brukar man inte kunna få ner MJ på hur långt som helst och samtidigt behålla kvoten, medan man har större spelrum på hösilage.

Men det viktiga är kvoten, sen får man kika på MJ. Och så ska man komma ihåg att på fri tillgång kan de ofta äta mer MJ än på begränsad giva, utan att bli spec mkt fetare.

För att ge dig två räkneexempel.

Jag har en valack på 400 kg som kräver mer än tabellhästen och kräver cirka 75 MJ. Och en 350+ kg unghäst som kräver drygt 100 MJ. Valacken kräver en kvot på minst sju, unghästen bör ha närmare åtta.

Jag har ett hösilage med kvot 7, och 6 MJ/kg foder.
Valacken äter cirka 15 kg hösilage/dag, unghästen 12 kg ungefär.

15 * 6 = 90 MJ. Dvs valacken får för mycket, men rätt kvot.
12 *6 = 72 MJ. Dvs unghästen orkar inte äta vad hon behöver.

Det ideala vore om valacken åt 12½ kg hösilage/dygn och unghästen 16½ kg hösilage/dygn.

Nu är detta hösilage ändå i mina ögon utmärkt att ha på fri tillgång. Valacken får i sig för mycket, men han är inte fet utan bara lite rundare (han är förtidspensionär) så det är helt okej. Unghästen får större delen av sitt intag från hösilaget, och äter ju mer och mer ju äldre hon blir. Det är inte svårt att komplettera det sista MJ och protein hon behöver eftersom kvoten är bra. Och till våren kommer hon antagligen äta såpass mycket själv att det jag måste lägga till är minimalt.

Blev du klokare? =)

Det ideala för dessa hästar vore om
 
Sv: Hövärden som passar för fri tillgång?

Tack så hemskt mycket!

Att hösilage borde funka bättre för fri tillgång verkar ju rätt rimligt, men jag är hö-förespråkare, men jag kanske får ta och omvärdera det.

Nu är visserligen inte fri tillgång riktigt aktuellt för mig ännu, men för framtida syften så kan det vara bra att ha lite i ryggen.

En liten fråga till bara, hur vet du att hästarna äter ungefär den mängd hösilage du har kommit fram till?
 
Sv: Hövärden som passar för fri tillgång?

lill_flesky skrev:
En liten fråga till bara, hur vet du att hästarna äter ungefär den mängd hösilage du har kommit fram till?

Det funkar med hö också (jag har haft det med), men inte för de riktigt lättfödda, eftersom hö oftast har en högre MJ/kg foder (fullt logiskt eftersom det är mindre vatten)

Jag stallar hästarna 12 h (jag har kallstall så jag får med köldpåverkan etc till viss del). Lägger in såpass mycket mat att det finns kvar på morgonen. Väger det jag lägger in, och det jag tar ut på morgonen (dvs det som de lämnat). Skillnaden är vad de ätit på 12 h. Kör så en vecka för att få fram en siffra som är hyfsat 'stadig'.

Sen räknar jag iskallt med att de äter lika mycket i hagen. Väger aldrig det jag lägger ut i hagen, men jag har småbal så jag vet på en höft vad varje småbal väger, och ser ju om jag plötsligt får springa och fylla på oftare än jag 'borde', dvs att de äter mer än beräknat i hagen.

Så, äter de 7 kg under 12 h inne så räknar jag de äter (minst) 7 kg ute med, dvs 14 kg/dag. Sen ser jag ju till att ha en bra kvot, så det inte gör något med den om de äter 12 kg ena dagen och 18 den andra.

Blir det KALLT går det mer dock, men eftersom kvoten inte störs så bryr jag mig inte i det, utan de kan äta så mycket de vill.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 700
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 441
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
831
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 955
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp