Höet är slut!

A

Ashira

Jaha, så har det då hänt som jag har fruktat ända sedan denna förbannade fukt-vinter började! Höet är slut! :eek: Min bonde har tyvärr inte mer hö kvar att sälja eftersom ett mycket stort parti har blivit dåligt. Jag köpte mina sista 25 balar i dag :eek:

Ev kan jag köpa ett mindre parti av min stallvärds bonde men det räcker förmodligen inte till betes-säsongen. :(

Så jag har en fråga: Är 1 kg hackad lucern ungefär som 1 kg hö? Jag tänkte snåla in på höet så det räcker lite längre och ersätta med lucernstrå.

Jag vet att detta får bli väldigt generellt eftersom hö kan ha väldigt olika värden.

Sv: Höet är slut!

Jobbigt, stackare ...
Lucern har mer protein och mer kalcium än snitthöt, men det är ju bara jämföra värdena på kraffts hemsida med de på ditt hö? Om du inte har analys, så testa lusernen, du märker väl på hästen om det inte funkar. Oanalyserat är ju en chansning i sig.

Vart bor du någonstans? Kanske kan tipsa dig om vart du kan köpa ? Någon speciell prisgräns?

Har för mig att Krafft har en lucernmix som ska vara likt ett bra hö i värden, det kanske kan vara nåt. tror det heter Lusern Mix, eller något sådant.

Det måste ju gå att hitta någon annan att köpa av! Jag hade också panik ett tag, eftersom sist jag skulle hämta hos den "vanliga" bonden så var allt hö där mögligt!! Och alla andra jag fick tips om och ringde till sa att jag var för sent ute, eller så hade de också mögligt hö...

Men jag satte in en köpesannons på Blocket och fick napp direkt, så imorgon kommer ett stort lass hö hemkört till gården :)

Ja usch, man får verkligen panik! Jag hittade en bonde för några år sedan med bra och billigt hö :banana: och jag har köpt av honom sedan dess och har aldrig behövt bekymra mig för det har alltid funnits hö till mig.

Så detta kom lite som en chock trots att jag vet att vädret varit uruselt ur hö-lagrings synpunkt.

Trist att behöva ge sig ut och leta för det är nog inte så lätt. Säkert fler som har ont om hö.

Men herregud, hästkraken måste ju ha mat! Hoppas verkligen du har rätt när du menar att det måste finnas någon annan att köpa av.

Tack för tipset med Blocket! Ska bara ta reda på av min stallvärds bonde hur mycket jag får köpa av honom och sen sätter jag in en annons jag också.

Finns kanske några ko-bönder där ute som vill tjäna några kronor :idea:

Jag bor i nordvästra Skåne och kan förstås köra några mil om det kniper men hoppas förstås först och främst på att hitta någon här omkring. :)

Finns alla gånger bönder som har kvar i nordvästra Skåne. När jag hade kris häromåret satte jag upp lappar i omgivningen (exvis ICA-affär osv) och rätt vad det var började det ringa.

Ja du har säkert rätt precis som AnnA_ :)

Fick bara sån panik och kastade mig in på internet för att leta alternativ. Kollade t om på HorseHage men HUUUU vad dyrt! :eek:

Ska sätta upp lappar också. Tack :bow:

Precis, blocket också. Sök på hö så får du upp alternativ.

Hej. Ja, jag har kollat på Blocket och hittade en annons som iof inte var ny men man vet ju aldrig. Har ringt men ingen var hemma. Ska försöka igen i morgon.

Sen har jag kollat på Hästnet och här på Buke också men det finns tyvärr inga annonser om hö i min närhet.

Men det är ju inte så många egentligen som annonserar så jag ska försöka det där med att själv sätta in annons och sätta upp lappar i affärerna. För hö-bönderna måste ju iväg till affären och handla någon gång. :)

Lugn:D !! Jag hade jättepanik i somras och tidigt i höstas, men jag TROR att situationen inte blev fullt så allvarlig som jag först trodde. Då, när jag först letade hö sa alla nej till mig. Det blev så lite att de inget hade att sälja/hade bara till sina vanliga kunder. Men jag tror att det blev mer hö kvar än förväntat, för jag har definitivt sett fler och fler annonser på internet nu i jan och feb. Det finns nog mer hö kvar hos bönderna än man kan tro, även om det säkerligen är dyrare i år... Lycka till!!

Tack för dina lugnande ord :)

Jag kanske överreagerade för jag har ju inte kollat än om det verkligen är så illa. Men sen är det ju det där med att ge sig ut att leta igen, suck. :(

Man blir ju lite bekväm när man bara behöver lyfta luren och ringa till sin vanliga bonde som man vet har fint hö och som aldrig skulle försöka "pracka" på en något skit-hö. Kommer ihåg tidigare när man ringde på någon hö-annons och frågade om höet var bra och de sa: "oh jaaa! Det är jättebra! Många hästägare som handlar här"

Sen kom man dit och höet luktade dammigt och såg ut som halm! :(

Men jag ska som sagt kolla med min stallvärds höbonde för han har också jättefint hö. Dessutom behöver jag inte vänja in min häst på det eftersom hästarna gärna byter hö-högar med varandra i hagen så han är redan invand på det. :) Tyvärr fick jag inte köpa så mycket men lite är ju bättre än inget! Så får jag väl komplettera med något annat senare, jag har ju lite tid på mig att leta.

Ja, jag vet precis vad du menar. Det är INTE kul att leta, även om man till slut hittar hö. Jag beställde hö i somras av ny leverantör eftersom min vanlige inte fått så mycket hö som han brukar. Höet var jättebra kvalité och hästarna tyckte det var jättegott. Det var bara det att det "fattades" ca 80-90 kg/bal. Balarna vägde alltså såpass mycket mindre än vad bonden sagt. Mina beställda 3 ton skulle alltså bli 800-900 kg för lite. Inte kul, och det drog ju upp kilopriset rejält. Sedan hade jag tur och fick, via rekommendationer, tag i fint hösilage hos en jättetrevlig bonde i stället. Min första säsong med hösilage, men jag tycker att det gått bra. Förutom att balarna är för stora för mina två hästar, och att jag alltid måste slänga en del mot slutet av varje bal.

Usch jag vet hur det känns!
Vårt tog slut i veckan. Ca 1,5 ton som har möglat.
Köpte dock från skolan så nu finns det igen:)
brukar alltid finnas nån i närheten som har hö att sälja, så det är bara att höra dig omkring! Hör med alla bönder, kompisar, kontakter du känner.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka