Höstföräldrar 2017 del 2

vägning vid 6 veckor i veckan, 4270 gram nu, gick upp 490 på en vecka ;)
annars har hon nu börjat bajsa en gång per dag bara, och då kommer det så mycket att blöjan svämmas över.... och det luktar pyton :(
 
Haha ja mjukost är ingen dålig meny att äta av :D

Det glesas nog ut ja, hon blir 11 veckor på söndag så snart tre månader! Tiden går så oerhört fort verkligen :eek: Vi tyckte också det lät länge med typ 1,5 månad mellan besöken, hon är ju inte jättegammal. Men jag tror att det var för att hennes "kurvor" också varit som raka streck så sköterskan var nog inte så orolig :laugh:

Vi har samma, var där 4 dec och nästa besök är 15 jan. Men då har det varit helt bekymmersfritt hittills här också :) Men jag kanske går dit någon gång innan på öppet hus för att väga och mäta. Mest för att jag är nyfiken :p
 
Hoppas ni haft en trevligt jul allihopa! Idag var vi en snabbis på mellandagsrean för att hitta bodys i stl 68. Det är ju intressant att se hur storlekarna är... på Cubus var stl 74 visserligare bredare än 68 men den var kortare både i livet och armarna än 68:anO_o samma märke liksom?!
 
Det är ju intressant att se hur storlekarna är... på Cubus var stl 74 visserligare bredare än 68 men den var kortare både i livet och armarna än 68:anO_o samma märke liksom?!

Dom räknar med att bebisarna bara växer pa bredden mellan dom storlekarna :)

Det är ganska skönt att julen är över för den här gangen, även om det är roligt att träffa folk sa blir det lite mkt tre dagar i rad. Barnen fick för mkt leksaker, vi köpte bara tva var till dom (+lite gemensamma pysselsaker) men sen fran alla andra blev det för mkt. Äldsta dottern fick en drönar av svärmor fast att jag sagt att jag inte vill att hon far en san, dessutom en med kamera. Igar var vi ute pa fälten för att prova, inte ens min man klarade av styra den men det blaste lite.

Nu ska vi bara ha det lugnt och skönt med massor av familjetid resten av jullovet.
 
Här kommer en novell om tygblöjor

Aio: Det är allt-i-ett blöjor, mest lik engangs och du tvättar hela. Finns ngr olika varianter, dels där allt är ihopsytt, dels där du stoppar in en "tunga" eller där "tungan" ligger pa blöjan. Det är ocksa det dyraste. Smidigt system men jag tycker det blir för dyrt och för mkt tvätt. Finns med kardborre eller knappar.

Pocket: Det är en vattentät skal men en ficka där du stoppar i inlägg. När inlägget är pa plats är det som en engangsblöja. Jag tycker det är bättre än aio eftersom man kan variera uppsugningen genom olika typer av inlägg. Är det bara kissblöjor kan du tvätta själva skalet för hand och behöver därför inte lika manga.

Skal: Det finns även ren skalblöjor där du lägger inlägget direkt i. Det kräver lite koll pa att inlägget hamnar rätt. Annars ett billigt system som gar lätt att variera. Oftast räcker det med att byta bara inlägget eller bara skölja av skalet. Skal finns i bade pul material och i ull.

Formsydd: Det är en innerblöja som bara suger upp, ovanpa behövs ett skal. Fungerar bäst pa natten tycker jag, annars blir det lite klumpigt. Finns i olika material.

Inlägg: Inlägg för skal och pocket finns i olika material som bomull, mikrofiber, bambu och hampa och sa blandningar av dessa. Bambu suger bra och är mjukt mot huden, hampa suger langsamt men haller mkt fukt. En kombination av hampa underst och ett bomull eller bambu över fungerar bra. Mikrofiber ska inte ligga direkt mot huden men fungerar i tex en pocketblöja, suger fort och relativt mycket men släpper ifran sig lätt.
Prefold är ocksa ett slags inlägg som man viker, finns ocksa i olika material.

Vi använder mest skal med (bomull) prefold i, eller inlägg i bambu. Bäst passar skal fran Bambino Mio. Eller sa använder vi formsydd med ett "dra upp skal" fran Huda, det haller allra bäst tät men blir lite klumpigt. Pa natten formsydd med en ullbyxa. Vi föredrar kardborre framför knappar.

Om du har facebook kan jag ge dig ngr tips pa grupper. Rekomenderar även att köpa lite olika begagnade för att testa vad som passar er bäst.
 
Dom räknar med att bebisarna bara växer pa bredden mellan dom storlekarna :)

Det är ganska skönt att julen är över för den här gangen, även om det är roligt att träffa folk sa blir det lite mkt tre dagar i rad. Barnen fick för mkt leksaker, vi köpte bara tva var till dom (+lite gemensamma pysselsaker) men sen fran alla andra blev det för mkt. Äldsta dottern fick en drönar av svärmor fast att jag sagt att jag inte vill att hon far en san, dessutom en med kamera. Igar var vi ute pa fälten för att prova, inte ens min man klarade av styra den men det blaste lite.

Nu ska vi bara ha det lugnt och skönt med massor av familjetid resten av jullovet.

Vi hade ungefär samma upplevelse av julen. Vi har haft det väldigt trevligt men det blir lite mycket med firande flera dagar i rad. Barnen fick inte mycket julklappar av oss men massa av andra. Inte så att någon enskild person överdrev men alla vill ju köpa något...

Av farmor och farfar fick storebror massa små bilar i plast. Typ det jag nämn direkt om någon frågat vad han inte önskat sig...

Men nu är vi lediga hela familjen till 8 januari och ska verkligen njuta :)
 
Här kommer en novell om tygblöjor

Aio: Det är allt-i-ett blöjor, mest lik engangs och du tvättar hela. Finns ngr olika varianter, dels där allt är ihopsytt, dels där du stoppar in en "tunga" eller där "tungan" ligger pa blöjan. Det är ocksa det dyraste. Smidigt system men jag tycker det blir för dyrt och för mkt tvätt. Finns med kardborre eller knappar.

Pocket: Det är en vattentät skal men en ficka där du stoppar i inlägg. När inlägget är pa plats är det som en engangsblöja. Jag tycker det är bättre än aio eftersom man kan variera uppsugningen genom olika typer av inlägg. Är det bara kissblöjor kan du tvätta själva skalet för hand och behöver därför inte lika manga.

Skal: Det finns även ren skalblöjor där du lägger inlägget direkt i. Det kräver lite koll pa att inlägget hamnar rätt. Annars ett billigt system som gar lätt att variera. Oftast räcker det med att byta bara inlägget eller bara skölja av skalet. Skal finns i bade pul material och i ull.

Formsydd: Det är en innerblöja som bara suger upp, ovanpa behövs ett skal. Fungerar bäst pa natten tycker jag, annars blir det lite klumpigt. Finns i olika material.

Inlägg: Inlägg för skal och pocket finns i olika material som bomull, mikrofiber, bambu och hampa och sa blandningar av dessa. Bambu suger bra och är mjukt mot huden, hampa suger langsamt men haller mkt fukt. En kombination av hampa underst och ett bomull eller bambu över fungerar bra. Mikrofiber ska inte ligga direkt mot huden men fungerar i tex en pocketblöja, suger fort och relativt mycket men släpper ifran sig lätt.
Prefold är ocksa ett slags inlägg som man viker, finns ocksa i olika material.

Vi använder mest skal med (bomull) prefold i, eller inlägg i bambu. Bäst passar skal fran Bambino Mio. Eller sa använder vi formsydd med ett "dra upp skal" fran Huda, det haller allra bäst tät men blir lite klumpigt. Pa natten formsydd med en ullbyxa. Vi föredrar kardborre framför knappar.

Om du har facebook kan jag ge dig ngr tips pa grupper. Rekomenderar även att köpa lite olika begagnade för att testa vad som passar er bäst.

Tack för novellen! :D Nu ska jag läsa på på lite, får gärna tips om Facebookgrupper :)
 
Vår jul har varit mysig men det har märkts att det blivit lite för många intryck för henne för hon har blivit väldigt trött och lite svår att få ner i varv på kvällarna. Nu är det back to normal och jag tror hon behöver lite lugn och ro hemma nu.

VI har börjat introducera smörgåsrån för henne, hon får en pyttebit om dagen för att vänja magen sakta vid gluten. Nästa steg är att ge lite mild havregröt:up:

Hon förstår inte riktigt vad hon ska göra med rånet, hon får det på tungan, sen för hon fram det på tungtippen samtidigt som det dreglas rejält:rofl: Det tar tid innan hon sväljer biten, men det är ju bra för då är biten rejält blöt och slinker lätt ner:laugh:
 
Vår jul har varit mysig men det har märkts att det blivit lite för många intryck för henne för hon har blivit väldigt trött och lite svår att få ner i varv på kvällarna. Nu är det back to normal och jag tror hon behöver lite lugn och ro hemma nu.

VI har börjat introducera smörgåsrån för henne, hon får en pyttebit om dagen för att vänja magen sakta vid gluten. Nästa steg är att ge lite mild havregröt:up:

Hon förstår inte riktigt vad hon ska göra med rånet, hon får det på tungan, sen för hon fram det på tungtippen samtidigt som det dreglas rejält:rofl: Det tar tid innan hon sväljer biten, men det är ju bra för då är biten rejält blöt och slinker lätt ner:laugh:

Oj vad fort tiden går! Vet inte riktigt om jag är redo för att trådens barn ska börja testa mat :p
 
Vi har haft en lugn jul. Var bara fem stycken + bebis på julafton. Här fick bebis också en hel del paket, jag och sambon insåg att vi kommer bli tvugna att prata med mor- och farföräldrar om vad som är lämpligt/vad vi vill att han ska få när det kommer till presenter. Att bada i paket med gosedjur eller plastleksaker följer inte riktigt våra värderingar :angel:

Annars har vi börjat få ordning på det praktiska här hemma, ordnat med sparkonto till bebis, ändrat försäkring på min bil då jag kör mycket mindre, beställt hem ved osv. Sådana lite ”tråkiga” saker som är lätt att glömma i allt det nya.
Bebis har även fått prova napp, det blir några minuter på kvällen när han är med pappa och lite grinig så att jag kan få borsta tänder och tvätta av mig innan jag går och lägger mig:up:
Hat även beställt en bröstpump, hoppas att det ska kunna underlätta om pappa kan mata någon gång då och då.

Är också sugen på tygblöjor! Men kanske får vänta tills vi inte har typ femhundra blöjbyten om dygnet, tvättmaskinen går varm som det är redan. Tänkte köpa en potta och börja försöka fånga lite i den istället, tar emot att slänga så mycket blöjor.
 
Skönt att höra (eller kanske skrämmande..) att fler upplevde att det blev för mycket julklappar till barnet/-n. Min släkt är det lugnt med men svärföräldrarna gav (bland mycket annat) 3 månader gamla E en elbil som det är tänkt att barnet ska köra själv :confused: Det lär dröja typ 3 år innan hon kan göra det. Den kan dock köras med en handkontroll så den får väl underhållsköras genom att agera transportör åt hästarnas vatten eller nåt :idea: Vi vet bara inte var vi ska förvara den. Den är rätt stor :cautious:

Jag har kommit att avsky frasen: Det här är till E, inte till er! :meh:
 
Skönt att höra (eller kanske skrämmande..) att fler upplevde att det blev för mycket julklappar till barnet/-n. Min släkt är det lugnt med men svärföräldrarna gav (bland mycket annat) 3 månader gamla E en elbil som det är tänkt att barnet ska köra själv :confused: Det lär dröja typ 3 år innan hon kan göra det. Den kan dock köras med en handkontroll så den får väl underhållsköras genom att agera transportör åt hästarnas vatten eller nåt :idea: Vi vet bara inte var vi ska förvara den. Den är rätt stor :cautious:

Jag har kommit att avsky frasen: Det här är till E, inte till er! :meh:

Jag tycker att det låter som att den lämpligen förvaras hemma hos farmor och farfar ;)
 
Den här bebisen har sen 11:00 i förmiddags inte sovit mer än 3-4 ggr a 30 minuter och några power maps på typ 10 minuter. Nu ligger hon här bredvid i sitt nest, suger på fingrarna och jollrar. Jättenöjd och alldeles orimligt pigg :cautious:
 
Den här bebisen har sen 11:00 i förmiddags inte sovit mer än 3-4 ggr a 30 minuter och några power maps på typ 10 minuter. Nu ligger hon här bredvid i sitt nest, suger på fingrarna och jollrar. Jättenöjd och alldeles orimligt pigg :cautious:
Inte heller här ville bebis sova inatt... Så fort jag la ner honom gallskrek han eller så låg han klarvaken och sprattlade. Till sist la jag honom bredvid mig i sängen (mycket kroppskontakt, men tycker han får rätt mycket av det i nestet också ) då lyckades vi få några timmars sömn...
/Trött mamma
 
Jag tror att min mens kan ha kommit tillbaka:arghh: Bebis är 5,5 vecka.... Har kommit lite färskt blod nu till och från några dagar, inte ok! :meh::wtf:
 
Jag tror att min mens kan ha kommit tillbaka:arghh: Bebis är 5,5 vecka.... Har kommit lite färskt blod nu till och från några dagar, inte ok! :meh::wtf:

Du tror inte det är avslaget då?

Hur har ni det med läggningsrutiner i tråden? Är det någon idé att försöka sig på det med en snart tremånaders? :) Hur ser era ut om ni har några?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 237
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
116 986
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 008
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 211
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp