Höstföräldrar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stort grattis @hvala :banana:

Precis vad jag behövde idag. Har varit på spec. mödravården och idag tittade vi ner på förlossningen vilket resulterade i en ordentlig ångestattack från min sida :cry: så nu ligger jag och kollar på film, äter kakor och myser med hunden. Inte den starten på veckan som jag hade önskat mig menmen
 
Stort grattis @hvala :banana:

Precis vad jag behövde idag. Har varit på spec. mödravården och idag tittade vi ner på förlossningen vilket resulterade i en ordentlig ångestattack från min sida :cry: så nu ligger jag och kollar på film, äter kakor och myser med hunden. Inte den starten på veckan som jag hade önskat mig menmen
Vad är det som är så ångestsframkallande?
 
@TeamLundVer
Vad jobbigt det måste va att känna som du gör! Vad är det du får ångest över? Det är häftigt att föda barn! Jag hoppas verkligen att du får en bra förlossningsupplevelse :)
 
@Tora @Imnir Jag vet inte vad det är exakt som framkallar en sådan ångest. Det jag vet är att jag absolut inte är bekväm i min kropp (även om det blivit bättre), var extremt mobbad under hela barndomen och det har så klart satt sina spår.

Det andra är att jag har väldigt många dåliga erfarenheter från sjukvården. Operationer som gjorts fel där man dessutom valt att mörka osv. Listan kan göras lång. Att lämna kontrollen till de på förlossningen känns lika tryggt som att lämna den till första bästa person på gatan. Åh ja just det jag har ett stort kontrollbehov dessutom :cautious:

Vad som utlöste ångesten denna gång vet jag inte. Började må dåligt så fort vi kom in i korridoren på förlossningen men höll ut (fick sitta och pausa samt dricka lite saft mitt i) tills vi satt i bilen då började tårarna bara spruta och jag fick svårt att andas. Blev helt darrig i hela kroppen. :cry:

Mitt mål är dock att klara en vaginal förlossning även om jag vet att jag kan få ett planerat kejsarsnitt om jag vill. Funderingen går lite på att få ett snittkontrakt just för att ha en utväg om jag känner att det blir för jobbigt.

-------------------
Som om inte det var nog så fick jag ett dödsbud för en timme sedan. En släkting som gått bort hastigt idag, 67år gammal :( Är jag helt konstig när minr eaktion blir att jag inte vill sätta ett barn till världen då jag inte vill att pyret ska behöva uppleva all den sorg som ingår under livets gång?
 
@TeamLundVer Har du fått prata med någon om din ångest?

Sen vet jag inte om jag tyckte att man fick mer kontroll med kejsarsnittet. Tex har man ingen som helst kontroll över sin kropp. Man är helt beroende av läkarna och sjukvårdspersonalen på ett helt annat sätt än vid en vaginal förlossning.

Sen brukar akutsnitten vara en sämre upplevelse än de planerade.

Jag tycker nog att du borde prata med någon om din ångest och förlossningsrädsla.

Sen finns det inget självändamål i en vaginal förlossning (om det inte är så att du vill bevisa något för dig själv). Känner du stark ångest så är det bra mycket bättre med ett planerat snitt än att tvinga dig till något du inte vill.

Det är mycket vanligare att det blir problem och slutar med sugklocka eller kejsarsnitt om den blivande modern är starkt negativ till vaginal förlossning.

Har du pratat med din BM om din ångest?

Jag hoppas att du får en förlossning som du är nöjd med. Hur barnet kommer till världen spelar i det stora hela en väldigt liten roll. Det viktiga är att både mor och barn mår bra!
 
@TeamLundVer, jag vill inte styra dig åt något håll egentligen men jag tror verkligen att planerat snitt kan vara bra för dig. Bättre kontroll över läget kan du inte få och det är ett precis lika bra och prestigefullt sätt att få ut sitt barn på som en vaginal förlossning när man känner oro som du gör. Du ska absolut inte känna att du måste försöka föda vaginalt för att det förväntas av dig. Det viktigaste som @Tora skriver är att du och bebis mår bra före, under tiden och efteråt. Jag vet flera som fått planerat snitt med andra barnet efter traumatiska första förlossningar, och de har varit jätteglada att de valt snitt för då har de kunnat lägga sin ångest åt sidan och koppla bort gamla erfarenheter.
 
Rapport från bebisbubblan: tack för alla grattis! Ligger med en gosig bebis på bröstet och iPhone i handen. Vill egentligen inte ha telefonen framme när jag håller på med bebisen men ibland behövs det för att jag ska hålla mig vaken.

Vi är kvar på BB och blir kvar åtminstone ett dygn till. Vi mår alla bra (MVG++ på läkarundersökningen nyss) men vi måste se hur vi ska göra med maten innan vi åker hem. Jag har ju opererat brösten och vi vet inte än om det kommer någon mjölk. Vi varvar (försök till) amning med koppmatning. Lilltjejen sover väldigt mycket och djupt så vi får öva oss i bebisväckningstekniker för att få i henne mat. Familj och vänner vill ha en massa bilder men motivet blir inte så varierat eftersom hon mest bara sover ;)

Jag hade befarat att de skulle hetsa på oss om hemgång men det är tvärtom väldigt lugnt här och vi blir så himla bra omhändertagna. En riktigt bra start på vårt nya liv :love:
 
@TeamLundVer Styrkekramar till dig! Angående kroppen så har de på förlossningen sett mååånga mer eller mindre nakna kvinnor förut i alla dess olika former, men det är väl tyvärr en föga tröst när man själv är den som är obekväm med sig.
Inför min förra förlossning hade jag komplex för att jag inte kunde raka mig där nere och vara "fin", men jag fick släppa det och tänka på att jag inte är den första kvinnan som kommer orakad till förlossningen (självmordsuppdrag att försöka sig på det med den här magen!) och det är ju faktiskt inte själva muffen de ska bedöma och kika på. (Det känns som en föga tröst i sammanhanget, men du är inte ensam även om det är olika mycket man är obekväm med).

Hur känner din make inför förlossningen? Jag tänker på detta med kontrollen, man kan ju ha rätt bra kontroll själv, även om man kanske lämnar över kontrollen till sin kropp. Bm och ev läkare är ju inblandade med, men om maken har koll så behöver det inte kännas som att man lämnar ALL kontroll till personalen heller.
De som är med på min förlossning får tex inte fatta beslut eller göra undersökningar utan att prata med oss först, jag vill helt enkelt vara delaktig i de beslut som tas.

Nackdelen om du får ångest och sånt under förlossningen är att du kan börja motarbeta värkarna tex, likväl som när man är rädd för smärtan, och då håller man emot istället för att lyda kroppens impulser och då blir det inte heller bra.

Angående det med dina tidigare upplevelser inom vården så förstår jag att det sätter sina spår på många plan. Men nu är det annan personal, en annan situation och den blir förhoppningsvis en helt underbar upplevelse, vare sig det blir en vaginal förlossning eller snitt!

Som andra har frågat; har du fått prata med någon om det du känner? Gått på aurorasamtal och vad de nu kan heta?
Har du funderat på att ta hjälp av en doula? Du kanske inte vill ha fler personer i rummet än nödvändigt, men en doula får du träffa några gånger innan förlossningen så att ni känner er trygga med henne, hon kan hjälpa dig med vad som händer under förlossningen, vara ett extra stöd för dig och din partner under förlossningen och se till att era ev önskemål blir tillgodosedda då ni själva kanske inte orkar be om sånt när det väl gäller. Det kan kännas tryggt att ha en extra stödperson med helt enkelt, någon som varit med förr och som har erfarenhet men som ändå inte är personal liksom.
 
@hvala Grattis och vad skönt att ni fått så bra bemötande! Hoppas du läker fort och att ni kommer fram till vad som blir bäst med maten. :)Har inte riktigt tänkt på det förut, men är det vanligt att bröstoperationer påverkar amningen? Kanske beror på vad för typ av op man gjort i och för sig.

@TeamLundVer Vad jobbigt med sådan oro inför förlossningen. :( Andra har redan skrivit så mycket klokt, så jag skriver bara att jag hoppas du kommer fram till vad som känns bäst för just dig och att upplevelsen blir riktigt bra!

KL

Här har det äntligen startat! Vaknade kanske en gång i timmen i natt av värkar, har haft blodblandade flytningar i dag och som minst ca 15 min mellan värkarna. Ringde till förlossningen för en stund sen och kollade läget ("du måste känna själv när det är dags" :meh: ) och de hade det väldigt lugnt för tillfället i alla fall. Avvaktar ett tag till, men det är lite knöligt eftersom jag inte vill vänta för länge heller.
 
Vad spännande, lycka till @thoora!

Bröstförstoring påverkar generellt sett inte förmågan att amma. Jag har dock gjort en förminskning och i samband med det görs också ett lyft. Mina bröstvårtor är flyttade och mjölkkanalerna kapade. Dessa kan tydligen växa ihop igen och enda sättet att veta om man kan amma är att prova. Vi har provat att pumpa nu på kvällen med en stor mackapär och det kom tyvärr ingenting så det är nog dessvärre kört. Jag har varit inställd på att det nog inte kommer att gå men ville ändå ge det ett seriöst försök.
 
Men @thoora äntligen!! Om bebisarna fortsätter komma i den här takten så lär väl alla sitta med varsin bebis innan halva oktober gått :p
Men vad svårt det är när man ska "känna själv". Det är ju skönt att de inte bara säger att du ska vänta heller iofs, och det är ju svårt för dem att säga, men när det kan gå jättefort för en så vet man ju verkligen inte. Jag gissar att ni inte har sjukan två minuter bort heller..
Jag håller tummarna för att allt går bra nu!!!

@hvala min faster gjorde en bröstförminskning en gång i tiden och fick inte igång någon mjölkproduktion efter det (hon hade iofs inte så att det räckte helt till bebisarna innan operationen heller), men det som låter skönt för dig är att ni får variera. Hennes bebis fick ingen ersättning alls första 1-1,5 dygnet utan hon skulle prompt bara amma fast hon bad om ersättning och berättade sin historik.. Bebis var jätteledsen hela tiden ända tills de fick ersättning efter mycket om och men. När deras sista pojk föddes hade de med egen ersättning att ge på en gång.
Amning i all ära, det är ju det absolut bästa att ge, men går det inte så går det inte, jag förstår inte att en del personal prompt ska tvinga en då :/ det finns ju jättebra ersättning nu för tiden också och huvudsaken är ju att bebis blir mätt och glad så att mamman kan vara lugn och glad, även om man förstås kanske sörjer att man inte kan amma (om man inte själv valt bort det).
Jag är glad att du fått vettig hjälp att försöka amma!!

Kl
Fyyy vad trött jag är!! Dottern var supertrött förut och somnade på knappt 5 minuter (bra mkt bättre än de där nästan 2 timmarna i söndags! :crazy:) och jag hade lätt kunnat lägga mig nu och somna på en gång.. Kan bero på att maken ockuperat tv:n med hockey och jag är såååå intresserad... :o
 
Åh, grattis till alla bebisar i tråden! Vad roligt att det börjar hända nu!

Själv är jag inne i vecka 34 och tycker att det kan vara över snart, även om jag är lite mer orolig inför denna förlossning än jag var för den förra. Under förra graviditeten kunde jag vara så självfokuserad, träna, sova, äta. Den här hösten har jag varit förkyld, haft mycket på jobbet och dessutom en underbart aktiv 2,5 åring. Jag blir lite mörk i tankarna och tänkte, nu har jag haft all min tur, nu kommer det att vända och allt kommer att gå åt skogen.

Lite orolig är jag för att vår backup inte ska hinna fram i tid, närmaste släkting är 1,5 h bort, i dagsläget har vi inte några vänner som jag skulle vara komfortablel medatt ringa in som barnvakter om förlossningen startar på natten. Men min pappa kommer att bo här en vecka drygt två veckor innan BF och sedan kommer min mamma och stannar tills det är över. Får hoppas att pyret inte har mer bråttom än så. Att föda ensam skulle vara, ensamt.
 
Åh suck. Inte sovit en blund inatt pga den där förbannade huvudvärken som hemsöker mig. Det är dock första gången den hindrar en hel natts sömn.

När maken vaknade och insåg att jag inte sovit fick jag massage, nya vetevärmare och så tog han djuren så jag kunde ligga kvar och vila iaf. Vilken himla tur jag har min karl :)

Blir spännande att se hur mycket av dagens föreläsningar som fastnar...
 
Vad olika det är med amning och hur personalen lägger sig i. Min fröken sov och sov först dygnet, när hon väl tog bröstet tog hon det bra men personalen var orolig ändå och såg till att hon fick i sig ersättning. Kanske det var något jag inte visste som hennes värden efter förlossningen men det kändes lite konstigt att de var så propsande på ersättning när hon tog bröstet ordentligt. Nåja, hon led ju inte av det, kanske det gjorde att hon blev piggare så hon orkade äta från mig.
 
Stort Grattis! Tråkigt att förlossningen inte gick som du hoppats, men skönt att höra att ni mår bra.
 
En tjej föddes 07:20 i morse med hjälp av kejsarsnitt. Blev ganska mycket av en mardrömsförlossning ur mitt perspektiv, men vi mår alla bra nu. Ska alldeles strax flytta till special-BB och ja. Hon är underbar. Förstås! :love:
Usch då, jag förstår hur det känns. Berätta gärna vad som hände när du orkar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande vårföräldrar! Nu är det dags att starta denna tråden! Här kan ni som väntar bebis/bebisar våren 2015 samlas och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
123 961
Senast: Lamborghini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp