Hösilage !

L

Lillo

Är detta bra eller dåliga värden på Hösilage:

Torrsubstans 53%
Smält prot foder: 50g/kg foder
Energi foder: 5,3 MJ/kg foder
Råprotein 134g/kg torrsubstans
Smältbar protein 95g/kg torrsubstans
Energi 10,1 MJ/kg torrsubstans

Tacksam för svar då jag ej har någon aning *L*
 
Sv: Hösilage !

Det är faktiskt riktigt bra värden. Det beror självklart iofs på vad du har för häst, det kan ju bli för kraftigt också. Men för en "vanlig" halvblodshäst verkar det ypperligt. Du har en kvot mellan smältbart råprotein och energi som ligger på 9,4, vilket är högt. Men det innebär att du antagligen inte behöver köpa nåt dyrt proteinfoder.
Det är ju ganska blött, vilket många ser som ett minus för det kan frysa lätt om man förvarar balarna utomhus. Men hästarna brukar älska blött hösilage!
Grattis till ett bra hö, många här är nog gröna av avund.....
 
Sv: Hösilage !

Tack så mycket för ditt svar.
Det lät ju jätte lovande :bump:
Jag har halvblod :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 304
Senast: Ise
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 595
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 564
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp