Hösilage, sjukdommar`??

Hmm om en vaccinerad häst får botulism....så krävs det väl ytterligare en slags spruta för att klara sjukförloppet väl??

Jag minns inte så väl...stod i någon tidning...att denna sprutan fick man köpa ifrån...hm var det Tyskland och det var minimum på 3 sprutor eller något sådant och detta var jättedyrt plus att man var tvungen att ha medlet inom ett visst antal timmar för annars var det liksom kört ändå.Jag tror att de hade räknat på att hästen han dö innan man ens hann få in sprutan/sprutorna i Sverige...

...någon som minns något mer exakt om dessa saker som stod i tidningen?Ni som läst det känner säkerligen igen det!

Jag är varken för eller emot hösilage...men jag har uppfattat det som att det ändå har en del negativa punkter som tex egentligen något för surt ph-värde för magen hos en häst osv.Det positiva man hört är ju att det är ett stort plus för hosthästar samt att många tycker att deras hästar fått glansigare hårrem.

Visst kan botulism utvecklas även med hö om man lyckas få höet blött och att det kanske blir nertrampat i lera tex.Jag fodrar med hö och lär nog fortsätta med det (gammal vana sitter i).

Har väl någon gång blivit lite äcklad av när jag haft bekanta som berättat att de kanske nästan lyckats använda en hel hösilage-bale och sedan hittat en stor död råtta eller något annat dött djur längst in i balen.Just tanken på att ett dött djur har legat i med denna jäsningsprocess som pågår....hua!

Visst kan det likaväl förekomma ett dött djur i en vanlig höbale...men den är ju åtminstone torr.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 125
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jaha.... höanalysen kom igår, och nu vet jag inte vad jag ska göra per kg foder Energi 7.74 Smrpr 9.46 Socker 199.52 (!!!!!!)...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 336
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 535
Senast: sandrafors
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp