Hösilage, sjukdommar`??

1_2_3

Trådstartare
Hej
Funderar på att byta till hösilge till hösten.
Men det verkar vara så jätte noga, inte öppen bal mer än 3-4 dagar, + att sjukdomarna är många om balen inte är bra, eller om det har stått öppen längre än tillåtet

Är det så att riskerna är stora att få sjukdommar?
Ska Man vaccinera mot Boutulism?
Hur stor är risken att hästen blir sjuk om man inte gör det?
är det många hästar i sverige som dött av att ätit dåligt hösilage??
Hur gör ni med utfodringen? Lägger ni i höhäckar/foderbord, eller på marken??


Hoppas på svar!
:)
 
Som jag har förstått det så är det faktist inte så många hästar som insjuknar i botulism, men de få som gör det blir alvarligt sjuka, och det snabbt desutom.
På stallet jag rider har de hösilage och det verkar funka bra. Många hästar har blivit lite kännsliga för damm så de har bytt från hö till hösilage och det verkar som att hästarna tycket bättre om det.
Dettar verkar ju logiskt eftersom det inte är lika stickigt och inehåller mera vatten än vad hö gör.
Mera naturligt :)

De balarna de har där används upp innom 4 dagar, och de tittas igenom noga innan man ger ut det. Om det luktar starkt eller konstigt eller är alldeles blött tas hela balen bort.

Ibland har det varit små vita prickar på hösilaget, mögel, och då tar de bort den biten och lite till och ger ut resten.

Risken är väl att bakterier kan gro i den miljö som hösilage lagras i om det inte blir gjort ordentligt eller om det kommer in jord eller döda djur i.

Men vanligt hö kan ju också vara en hälsorisk, så frågan är väl vilket som är bättre. All mat som man lägger på marken i hagen är väl inte så bra för hästen? Om den trampar på den och mosar in höet i jorden och sen äter blir det ju inte så hygieniskt. Men på "mitt" stall ges hösilaget i hagen, på marken, och det verkar funka...

Ingen häst är vaccinerad där jag rider... men det kan ju vara smart att göra det. Tror mig ha hört att det finns flera typer av botulism och att man inte kan vaccinera mot alla, men en del. :confused:

Detta kanske hjälpte lite

/kiira
 
lite mera om hösilage:

Om man har hösilage med hög torrsubstanshalt så minskar risken för att giftet botulin ska utvecklas. Samtidigt så ökar risken för mögel i hösilaget. Det optimala sägs vara en torrsubstanshalt på ca 50-65%

Jag har ingen aning om hur många hästar som dör... Men det kanske någon anna gör.

/kiira
 
Jag har utfodrat med hösilage under många år nu och (tack o lov) har aldrig någpn häst blivit sjuk av det. Mina hästar ratar vanligt hö om de får välja mellan hösilage och hö!
Jag vaccinerar alla mina hästar Clostridium Botulism Toxin B (ja, det finns flera olika toxiner men B är den vanligaste och den absolut farligaste). Vaccinet skyddar inte till 100% med utan vaccinering dör 100% av hästarna som får clostr. bot. tox. B. infektion. Däremot blir sjukdomsbilden mildare med vaccinering och överlevnadssiffran betydligt högre.
Jag kan tyvärr ej säga hur många hästar/år som dör i clostr. bot. tox.B - infektioner, men jag tror inte siffran är så hög idag i och med så många vaccinerar.

Du kan inte se, känna, lukta på en hösilagebal om det finns clostr. bot. tox. B i den! Denna bakterie är anaerob d.v.s. den behöver inte syre för att överleva. Det är en jordbakterie och den smittar osynligt. Men en smittad häst blir snabbt sjuk och sjukdomsförloppet är hastigt från insjuknande till död på en ovaccinerad häst.

Däremot kan det finnas svampangrepp i en hösilagebal...syns som vita prickar. I mindre omfattning är detta helt ofarligt.

Det som däremot syns, känns, luktas är mögelangrepp och jag tycker snarare ett detta är en stigande problem i och med bönderna blir allt snålare med inplastningen av balarna. De använder sämre och sämre plast och mindre och mindre lager av denna tunnare plast.

Under den kalla säsongen, då yttertemp. är under 8 grader (c:a) och ner mot minusgrader så håller en bal ganska länge...Hos mig räcker en bal på 700-800 kg c:a en vecka och under den kalla årstiden så är dte inga problem med hållbarheten. Problemen uppstår då yttertemp. börjar stiga upp mot 10 plusgrader och däröver...Då måste balen förbrukas snabbare.

Dock en blötare bal (ensilage) blir snabbare sämre än ju torrare balen är (hösilage).

I boxen lägger jag hösilaget på golvet. Utomhus lägger jag f.n. det direkt på marken men har som mål att göra någon form av utfodringsanläggning ute i hagen. Som det är nu också så är det mycket lite spill i hagen då hästarna älskar sitt hösilage.

Sök på t.ex. google eller altavista om hösilage så får Du en del träffar med intressatn läsning.
 
Risken är nog inte så stor sålänge man har ett bra hösilage som är rätt torrt. Om hästen blir sjuk, gör vaccinet att det blir lindrigare. Jag har bara hört om nån enstaka häst som dött av botulismförgiftning och vi har aldrig råkat ut för något sådant i stallet eller i stall i närheten. Hästarna äter höet ute i hagen, direkt på marken. Sålänge inte höet ligger kvar utan äta upp på en gång är det ingen fara. Ooh dom får höet på golvet inne.
 
Ensilage med mycket hög ts-halt minskar risken för botulism eftersom det krävs en viss vattenhalt för att mikroorganismer skall överleva!

Dock - är ensilaget för blött sker ingen mjölksyrajäsning, d.v.s. det sker ingen egentlig konservering och det blir inte ensilage i verklig mening utan lufttätt lagrat gräs - vilket blir mycket känsligt om balen inte skulle vara intakt. (Det man strävar efter är att mjölksyrabakterierna skall utvecklas bra och slå ut övrig mikroflora.)
 
...och jag är bombsäker på att hösilage har gett min och min kompis´ halvblod fång.
Efter att hösilage blev vanligt som hästfoder blev det också vanligt med halvblod som fick fång.

Skulle aldrig aldrig ge hösilage till en häst med facit i hand. Men hästarna tycker det är smaskens.
 
"min" vaccinerades upp mot botulism 2002 och vet. förklarade att hon tyckte att de skulle göras om man fodrade med hösilage/ensilage (kommer inte ihåg vilket..)
hon sa att många inte gör det för att de anser att det är för dyrt, den årliga sprutan ligger på ungefär 130kr tror jag, uppvaccinationen antar är densamma, men det måste göras en gång i mån de tre första gångerna sedan en gång per år.. nu fodras han med vanligt hö, men eftersom jag inte äger honom kan inte jag ta bort den sprutan nu vilket ändå verkar dumt den dagen han ska tillbaka till ägaren..
vaccinet hette botvax nånting och togs samtidigt som den vanliga vacc i år. fråga vet. om hon kommer och ska vacc.

/dumle
 
Bra fråga som egentligen är svår att svara på!

Princip för ensilagekonservering: De naturligt förekommande mjölksyrabakterierna skall utvecklas och producera mjölksyra så att pH sjunker under en nivå där mikroorganismer inte kan leva. Lågt pH är ett sätt att konservera = förhindra tillväxt av mikroorganismer.

Ett annat sätt att hämma mikroorganismer är att ta bort en annan nödvändig del i deras miljö, nämligen vatten

Ett blötare ensilage behöver ha lägre pH för att bli bra, ett torrare ensilage kan ha ett lite högre pH-värde men ändå vara bra.

Om man har ett mycket torrt ensilage finns det risk att ingen eller mycket lite pH-sänkning sker eftersom mjölksyrabakterierna inte tillväxer. Man får då ingen "dubbelverkan" mellan pH-vattenhalt utan bara lufttätt lagrat gräs. Vilket blir mögelkänsligt!

Har dock själv fodrat i år med ensilage med ts-halt över 60%, och det har varit utmärkt ur både hygien- och näringssynpunkt.
 
Man börjar ge första vaccineringen c:a 1 månad innan beräknad uppstallning. Andra sprutan ges en månad efter första och tredje sprutan en månad efter andra.
Sedan vaccinerar man en gång om året.
Kostar ungefär som en vanlig hästinfluensaspruta eller hästinfluensaabortvirusspruta (Equiffa vet (R) som jag ger alla mina araber).
 
Tror inte det beror på hösilaget utan snarare på vilket proteininnehåll Din hästs foderstat har (grovfoder + kraftfoder ihopa). Du hade säkerligen fått samma problem om Du haft vanligt hö!

Jag har aldrig haft fång på en enda häst ochjag har fodrat med hösilage i MÅNGA år nu!
 
Vi har stora rundbalar, en bal går åt i veckan till 5 st hästar.
På sommrarna när det är varmt så strör vi ut balen i ladan, och på så vis så kan den inte börja bränna för att den blir för varm.

Vi har inte vaccinerat våra hästar av olika orsaker, dels är att vaccinet bara tar en sorts boutulism, Sedan så klipps gräset högre upp än normalt, för att undvika att döda kaniner/ harar etc. Och sedan få gräset torka lite på stuppen (det blir bra genomlufting när gräset är klippt lite högre upp), så man slipper vända på gräset och riskera att få in jord i balarna!
Dock så kollar vi balarna noga att plasten är hel innan vi öppnar den, sedan att den ser bra ut så där inte är mögel eller annat som inte ska vara i balen och så luktar vi att den luktar okej.

Hösilaget ger vi på marken. Och vi har bara fått positivt resultat på våra hästar sedan vi började med hösilage för några år sedan!

Fick faktist höra för ett par år sedan att om vanligt hö är lite blötare av sig, så kan boutulism bildas i vanligt hö!? Någon som vet nått om det!
Samt att ju torrare Hösilagebalen är destu mindre risk för boutulism.
Detta är bara vad jag har hört, och inte något jag har fakta för. men det finns det kanske andra som har! :)
 
Ja, botulism kan finnas i vanligt hö, men då bakterien är anaerob är risken mikroskopisk. En lite större, men fortfarande mikroskopisk, risk att botulismtoxin bildas är om hästen går och petar upp hö som legat begravt i anaerob miljö, t.ex. i lera.

I torrare ensilagebalar är risken för botulism mindre, men det finns också en ökad mögelrisk då.
 
Vi har inte vaccinerat våra hästar av olika orsaker, dels är att vaccinet bara tar en sorts boutulism, Sedan så klipps gräset högre upp än normalt, för att undvika att döda kaniner/ harar etc. Och sedan få gräset torka lite på stuppen (det blir bra genomlufting när gräset är klippt lite högre upp), så man slipper vända på gräset och riskera att få in jord i balarna!
Nej, men det vanligaste toxinet är clostridium botulism toxin B och de andra toxinerna är inte hälften så farliga som just toxin B! Och även om Du klipper gräset högre upp kan Du få in clostridum botulism i hösilaget i alla fall!

Dock så kollar vi balarna noga att plasten är hel innan vi öppnar den, sedan att den ser bra ut så där inte är mögel eller annat som inte ska vara i balen och så luktar vi att den luktar okej.

Clostridium botulism varken syns,känns, luktas!

Fick faktist höra för ett par år sedan att om vanligt hö är lite blötare av sig, så kan boutulism bildas i vanligt hö!? Någon som vet nått om det!!

Ja, det bakterien kan finnas även i vanligt torrt hö!

Samt att ju torrare Hösilagebalen är destu mindre risk för boutulism.

Mindre risk ja, men den är inte helt utesluten att det KA finnas clostr. bot. i alla fall!
 
Att clostridium botulism toxin B är vanligast klingar lite bekant. Men jag vet att allt kan man inte lukta, se m.m. Det är ju det som gör det så förädiskt! :crazy:
Men man kan ju hindra att få i annat "skit" i hästen genom att kolla höet noga.

Jo visst kan man få in clostridium botulism toxin B även fast man klipper högre upp, men risken minimeras, och det är viktigt då jag har har hört att även om en häst är vaccineras och äter dåligt hösilage, så är vaccinet absolut inte 100% (men det är ju inte alla vaccin precis), men jag har uppfattat det som om det är långt ifrån 100%!?
Obsavera att det är bara något jag har fått intryck av, inget som jag vet något om!
 
I torrare ensilagebalar är risken för botulism mindre, men det finns också en ökad mögelrisk då.

Jasså! Det var en ny lärdom, det visste jag inte!

En lite större, men fortfarande mikroskopisk, risk att botulismtoxin bildas är om hästen går och petar upp hö som legat begravt i anaerob miljö, t.ex. i lera.
Hm, nu när du skriver det så har jag nog hört det innan, på en foderföreläsning som jag var på för ett par år sedan!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 125
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jaha.... höanalysen kom igår, och nu vet jag inte vad jag ska göra per kg foder Energi 7.74 Smrpr 9.46 Socker 199.52 (!!!!!!)...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 336
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 535
Senast: sandrafors
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp