Hösilage och pellets, räcker det?

Sv: Hösilage och pellets, räcker det?

Om höet har bra värden och hästen äter tillräckligt mycket så fattar jag inte varför du ska komplettera. Mer energi kan du få genom att lägga på mer hö.
varför proppa i hästarna en massa saker i onödan?


Precis som en i mitt stall. Jättebra värden på hösilaget men ändå får hästen (som ägaren tycker är lite väl pigg) ett kg havre "för säkerhets skull, så hon får tillräckligt med protein"...

Hästar ska äta grovfoder så långt det bara är möjligt.
 
Sv: Hösilage och pellets, räcker det?

HannaZ skrev:
Om höet har bra värden och hästen äter tillräckligt mycket så fattar jag inte varför du ska komplettera. Mer energi kan du få genom att lägga på mer hö.
varför proppa i hästarna en massa saker i onödan?


Precis som en i mitt stall. Jättebra värden på hösilaget men ändå får hästen (som ägaren tycker är lite väl pigg) ett kg havre "för säkerhets skull, så hon får tillräckligt med protein"...

Hästar ska äta grovfoder så långt det bara är möjligt.

ja, men nu handlar det inte om "för säkerhets skull".
En häst som håller på att skolas om och ändra hela sin muskulatur (och bygga upp muskler) BEHÖVER extra energi efter träningspass.
Har musklerna inget att ta av kan de inte byggas upp. Som när jag styrjetränade, sa instruktören åt oss att åka direkt hem och äta efter varje pass för att träningen skulle ha bra effekt på muskeluppbyggnaden.
 
Sv: Hösilage och pellets, räcker det?

Men om du då har bra värden på ditt silage? så kan du ju lika gärna ge honom det. Mj är ju Mj även om de kommer från höet :confused:
 
Sv: Hösilage och pellets, räcker det?

Min sambo är sjukgymnast och styrketräningsinstruktör så jag vet det där...

Jag förstår bara inte varför du måste stoppa i honom nåt som han inte är genetiskt konstruerad för att äta. Dvs sädprodukter.

Du har ju bra hösilage, ge honom det efter träningen istället för den obligatoriska havren eller Krafften.

Sen är det faktiskt så att det inte bara är efter träning som man behöver fylla på sina glykogendepåer utan även före.
 
Sv: Hösilage och pellets, räcker det?

Hästar som har fått korsförlamning bör motioneras minst varannan dag. Så om du ställer av hästen måste kraftfodret minskas ordenligt. Ett grovfoder med höga proteinvärden och energivärden kan ju till en vanligt häst (ingen unghäst, dräktig eller digivande sto) bli för mkt bara det. Kolla upp vad hästen har för underhållsbehov och sen lägg på för träningen. Därefter kan du räkna ut om hästen behöver extra kraftfoder eller inte.
Lycka till !! :bump:
 
Sv: Hösilage och pellets, räcker det?

Sweet skrev:
Korn innehåller mer stärkelse än havre och är alltså värre att ge till en korsförlamningshäst än havre.
Kornets stärkelse passerar till större delen tunntarmen o tas upp i form av fettsyror från grovtarmen av dessa är det bara propionsyra som kroppen sedan kan göra socker av. Det finns därför ingen anledning att tro att korn skulle vara värre än havre snarast bättre.
PL
 
Sv: Hösilage och pellets, räcker det?

Men om korsförlamningen är foderrelaterad så bör man undvika allt spannmål för hästens bästa?
 
Sv: Hösilage och pellets, räcker det?

Sweet skrev:
Men om korsförlamningen är foderrelaterad så bör man undvika allt spannmål för hästens bästa?


Exakt. Men det är är i samband med för mkt foder och för lite motion. Så de dagar en korsförlamningshäst rids så får de kraft, de dagar de inte rids får de inget/mindre kraft.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 250
Senast: Blyger
·
Hästvård Nu får jag snart panik! Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken. Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 948
Senast: Oknytt
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 009
Senast: canine
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp