Hösilage och pellets, räcker det?

M

MakePeace

Har haft min häst i 2 månader nu.
Där han bodde innan fick han vanligt hö, vi ger våra hösilage.
Jag följde foderstaten han hade tidigare, men drog ner lite på kraftfodret eftersom vi har ett väldigt bra värde på vårt hösilage.
Tydligen blev det för mycket ändå, han fick korsförlamning, :eek: och veterinären sa åt mig att ta bort kraftfodret helt och hållet + att han blev "sjukskriven" i 2 veckor.

Nu undrar jag, eftersom det var fodret som med all sannolikhet framkallade korsförlamningen, hur jag ska fodra när han sätts igång igen?

Självklart ska han inte gå tillbaka till sin gamla foderstat, men hur blir bäst att fodra? (han får betfor och kornkross förresten)

Det sägs ju att korsförlamningshästar inte får fodras alls/lika mkt de dagar de inte arbetar. Har fått tips om att bara ge honom "ett par nävar" pellets de dagar han rids, men i och med att han håller på att skolas om och sätta muskler så borde han väl ha mer än så?

Eller vad tror ni?
 
Sv: Hösilage och pellets, räcker det?

Vad gav du honom för kraftfoder innan korsförlamningen?
 
Sv: Hösilage och pellets, räcker det?

Man ska undvika kolhydrater till en korsförlamningshäst dvs allt spannmål ska bort. Spannmålet kan med fördel ersättas med lusern och olja om hästen behöver mer energi.

HÄR är ett kompendium där det står mycket nyttigt om hur man utfodrar en korsförlamningshäst.
 
Sv: Hösilage och pellets, räcker det?

Det skrev jag ju, betfor och kornkross.
 
Sv: Hösilage och pellets, räcker det?

Skippa kornkrosset, det är INTE bra till korsförlamningshästar.
 
Sv: Hösilage och pellets, räcker det?

Jag tror att du har analys på ditt hösilage eftersom du vet att det är bra värden. Då räcker det med bra hösilage om det är jättebra.

Min stod på fri tillgång med hösilage för högpresterande hästar. De andra fick runt 4 kg kompletterat med halm och havre osv., hon fick 9-10 kg och blev kanonfin utan något tillägg jo litet mineraler fick hon
Hon är en svårfödd varmblodstravare med anlag för korsförlamning.

Vad som är synd för dig är att han fick det trots att han går ute dygnet runt. Var det halt i hagen innan så han inte rörde sig så mycket eller hade han stått dagen innan det hände första gången?
 
Sv: Hösilage och pellets, räcker det?

sune4you skrev:
Jag tror att du har analys på ditt hösilage eftersom du vet att det är bra värden. Då räcker det med bra hösilage om det är jättebra.

Min stod på fri tillgång med hösilage för högpresterande hästar. De andra fick runt 4 kg kompletterat med halm och havre osv., hon fick 9-10 kg och blev kanonfin utan något tillägg jo litet mineraler fick hon
Hon är en svårfödd varmblodstravare med anlag för korsförlamning.

Vad som är synd för dig är att han fick det trots att han går ute dygnet runt. Var det halt i hagen innan så han inte rörde sig så mycket eller hade han stått dagen innan det hände första gången?


Tror han stod 2 dagar innan det hände första gången, så det kan ha varit en av orsakerna. Ja, hösilaget är analyserat, men väldans bra värden. Han har inte fri tillgång, men får så pass mkt att det nästan kan räknas som det. Eftersom vi har 3 överviktiga shettisar i samma hage som inte får äta så mkt, så fodras han även upp i en annan hage själv.
 
Sv: Hösilage och pellets, räcker det?

Sweet skrev:
Skippa kornkrosset, det är INTE bra till korsförlamningshästar.

Okej, bra att veta! Han får ingen kraft alls nu.
Men vad jag ville veta var om det tros vara tillräckligt för en häst som arbetas och sätter muskler med bara hösilage, och pellets de dagar han rids?
 
Sv: Hösilage och pellets, räcker det?

Är hösilaget bra så räcker det gott och väl med det, då behöver han inget kraftfoder alls. Vad har du för värden på hösilaget?
 
Sv: Hösilage och pellets, räcker det?

Sweet skrev:
Är hösilaget bra så räcker det gott och väl med det, då behöver han inget kraftfoder alls. Vad har du för värden på hösilaget?

Kan inte svara på det nu, kommer inte ihåg exakt. Men det var VÄLDIGT bra! :)

Han är sån att han reglerar sitt temperament oerhört efter hur mkt kraftfoder han får, så jag tror han ska få lite pellets också de dagar han rids.
 
Sv: Hösilage och pellets, räcker det?

Vad för sorts pellets ska du ge?
 
Sv: Hösilage och pellets, räcker det?

Innan han stod, kom du ihåg att dra mer på kraftfodret dagen före eller fick han normal giva?

Då han fick 2 dagar på raken tror jag att andra gången berodde på att det inte blev utläkt mellan dagarna.

Det är sjåigt med hästar med anlag för korsförlamning. Men du får vara observant sedan. Det behöver inte vara så tydligt som du hade nu utan mindre anfall...

Det där med korn- från vissa har jag hört att korn ska vara bättre än havre. Om du kan fodra bara med ensilage då har du minimerat risken för återfall.
 
Sv: Hösilage och pellets, räcker det?

sune4you skrev:
Innan han stod, kom du ihåg att dra mer på kraftfodret dagen före eller fick han normal giva?

Då han fick 2 dagar på raken tror jag att andra gången berodde på att det inte blev utläkt mellan dagarna.

Det är sjåigt med hästar med anlag för korsförlamning. Men du får vara observant sedan. Det behöver inte vara så tydligt som du hade nu utan mindre anfall...

Det där med korn- från vissa har jag hört att korn ska vara bättre än havre. Om du kan fodra bara med ensilage då har du minimerat risken för återfall.

Nej, det är det jag menar, att pga att han ficklika stor fodergiva dagen innan så har det ju blivit en mjölksyreansamling i musklerna.
Han har aldrig haft korsförlamning tidigare, och förra ägaren har alltid gett honom samma fodergiva alla dagar, oavsett ridning eller inte.
Så veterinären var säker på att det berodde mkt på att han ställt om från näringsfattigt hö till jättebra ensilage. Och sen att han fått lika mkt kraft på vilodagar har också hjälpt till att utlösa det hela.
 
Sv: Hösilage och pellets, räcker det?

Sweet skrev:
Vad för sorts pellets ska du ge?


Har inte kollat upp de olika sorterna ännu. Får ju räkna på vilket som skulle passa bäst. Syster föreslog Hippo Basic, som inte är så himla kraftigt. Ngn ide´?
 
Sv: Hösilage och pellets, räcker det?

Krafft Groov (gamla) eller Krafft Rehab kan också vara bra. Eller lusern pellets som alltid rekommenderas till korsförlamningshästar. Läs länken jag klistrade in i ett tidigare inlägg om korsförlamning och foder.
 
Sv: Hösilage och pellets, räcker det?

Korn innehåller mer stärkelse än havre och är alltså värre att ge till en korsförlamningshäst än havre.
 
Sv: Hösilage och pellets, räcker det?

Om du har bra värden på ensilaget varför ska du då ge pellets?
 
Sv: Hösilage och pellets, räcker det?

HannaZ skrev:
Om du har bra värden på ensilaget varför ska du då ge pellets?

För att jag tycker det kan behövas nu när han håller på att skolas om och bygga upp muskler. Efter ett träningspass måste musklerna få energi för att kunna byggas upp.
 
Sv: Hösilage och pellets, räcker det?

Sweet skrev:
Krafft Groov (gamla) eller Krafft Rehab kan också vara bra. Eller lusern pellets som alltid rekommenderas till korsförlamningshästar. Läs länken jag klistrade in i ett tidigare inlägg om korsförlamning och foder.

har funderat på lusern överhuvudtaget faktiskt.. Har aldrif fodrat ngn av mina hästar med det tidigare,visste faktiskt inte att det fanns i pellets form! :)
 
Sv: Hösilage och pellets, räcker det?

MakePeace skrev:
har funderat på lusern överhuvudtaget faktiskt.. Har aldrif fodrat ngn av mina hästar med det tidigare,visste faktiskt inte att det fanns i pellets form! :)

Lucern i pelletsform bör blötas innan utfodring. Om du inte visste det så kan det ju vara bra att veta inför ditt val, då du kanske inte vill böka med att blöta.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 250
Senast: Blyger
·
Hästvård Nu får jag snart panik! Irländare, D-ponny, het I ridningen, men trygg och harmonisk på marken. Myser, kommer direkt i hagen.Tillgiven...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 948
Senast: Oknytt
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 009
Senast: canine
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp