Hösilage eller hö till hosthäst?

Sv: Hösilage eller hö till hosthäst?

Ha ha. Missade den formuleringen. Kul att gräs och häst lever i sådan symbios att gräsets vattenhalt anpassar sig efter hästen. Som är inställd på torka...

Förlåt att vi skrattar, tjipp, men formuleringen är ganska rolig!
 
Sv: Hösilage eller hö till hosthäst?

Hej!
Jag tycke du ska ge din häst hösilge! :)
Om du inte tycker att hästar ska äta hösilage för att de har ätit hö längre så måste jag fråga, tycker du att hästar inte heller ska ha full foder? som tex fibergi och kraft? :confused:
Travarnas magsår kommer framför allt i från stress och tävlande
(De Heta). :devil:
Jag har altid get mina travare hösilage och det har tränarna jag jobbat för med och det har inte varit några problem. :banana:
Det har snarare varit bättre eftersom mång hästar tycker det är godare med hösilage och dessutom damfritt. :D
De få hästar jag träffat på med magsår i travstall har varit sådana stressobjekt som klättrar på väggarna och är heta! :devil:
Linnea
 
Sv: Hösilage eller hö till hosthäst?

Min mor har en hosthäst som får hösilage sen några år tillbaka, vilket fungerar mycket bättre än hö. Han hostar inte alls numera. Han går dessutom ute dygnet runt, vilket ju hjälper också. Hon köper HorseHage eftersom hon bara fodrar två hästar och vanliga hösilagebalar är för stora för att hinna göra av med innan det blir dåligt.
 
Sv: Hösilage eller hö till hosthäst?

Vi började ge ensilage till hästarna i vårat stall då ena har hosta... men det fick omvänd effekt och hästens hosta blev värre... vi slutade ge ensilage och försökte förbättra stallmiljön istället. Vi var noga med att inte sopa då hästarna var inne eller just när de skulle komma in och såg till att vädra stallet emellan åt... vi kollade även så att ventelitionen i stallet var bra och det var den redan så det behövde vi inte ändra på... sedan så raspade vi tänderna på hästen och började ge den vitlök... och nu var det jätte länge sedan hon hostade...

Det jag vill säga är att jag tror att det finns bättre saker att göra än att byta till hösilage, jag tror inte det löser problemet.. men du kan förstås ge hästen höslige ändå, det brukar var uppskattat av de flesta hästar :d
 
Sv: Hösilage eller hö till hosthäst?

Låter misstänkt som ett hösilage med väldigt högt ts dålig konservering o mögelsporer.
Normalt sett gör byte till hösilage stor skillnad.
PL
 
Sv: Hösilage eller hö till hosthäst?

corzette skrev:
Då vill jag passa på att kläcka ur mej att de travtränare jag jobbat åt INTE haft magsårshästar, MEN generellt kan jag säga att de ger ALLDELES FÖR LITE grovfoder till sina hästar vilket i sin tur skulle kunna ge magsår...
De jag jobbat hos har OFTAST bara gett grovfoder TVÅ (2) ggr per dag... Morgon och kvällsfodring... Och däremellan HINKVIS med kraftfoder...

Och så undrar travtränare varför hästen ibland inte ser ut att "trivas"...

I de travstall jag jobbat har vi fodrat grovfoder 1-2 ggr/dag men i gengälld ger vi så mycket att dom har fri tillgång. Kraftfoder fick dom tre gånger/dag. Jag har fått lära mej typ: att magsår uppkommer i en särskild del av magsäcken särskilt utsatt när den är är tom. Därför är det viktigt att hästar äter ofta. Stressen har säkert att finger med i spelet också..
Jag har hört på kliniken att uppskattningsvis har 90% av travhästarna magsår, men det är ju inte tillförlitliga fakta.
 
Sv: Hösilage eller hö till hosthäst?

Kanske inte riktigt hör till ämnet men handlar ju om hostande häst. Vad kan man göra för att förbättra stall miljön? Hur förbättrar man ventilationen.

Hästen min står på torv nu. innan spån.. tyvärr verkar hostan har blivit sämre sen jag bytte. Men det kanske också är vädret just nu som är så växlande??

Från och med nästa vinter ska han få hösilage. men tyckte inte det va värt att börja vänja in han i det nu när det snart är bete. (också pågrund av att jag måste ha ngn att dela 500kgs balarna med).

Men annars får han jättejättefint hö. ingen analys men har hållt sig väldigt fin hela vintern..

Alla tips mottages
 
Sv: Hösilage eller hö till hosthäst?

Vad jag har hört så kan det växlande vädret störa luftrören en hel del. Ventilationen kan förbättras genom att man tex låter ett fönster eller en dörr stå öppen när hästarna är inne. Torven har jag faktiskt ingen åsikt om men skulle nog avvakta lite innan jag bytte.
 
Sv: Hösilage eller hö till hosthäst?

hej..jag tycker att du skall ge ensilage helt klart,dels tycker de flesta hästarna att det är mycket godare,med tanke på att din pålle va lite tunn,sedan dammar det ju inte heller,torv är att rekommendera då spån dammar och även halmen dammar....
 
Sv: Hösilage eller hö till hosthäst?

jag har haft samma problem. Min häst hostade och vi var iväg till veterinären. Eftersom jag visste att han var känslig mot damm så vattnade jag mitt hö noggrant, men det hjälper inte talade han om för mig. Dammen försvinner inte även om man blöter på det. Börja med hösilage, det är jättebra. Min häst är helt hostfri nu iaf.. prova!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 186
Senast: Shixle
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 585
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Vad skulle ni välja för grovfoder till "hosthäst" som är under behandling o utredning (veterinären verkar inte tycka det är en viktig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 608
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp