Hösilage eller hö till hosthäst?

L

LuddeLump

Jag har en 22-årig valack som är dammkänslig. Nu har han börjat hosta mer så jag blöter allt hö. Borde jag byta till hösilgae, är det bättre för honom?
Höet han får nu har ts 84%, och hösilaget jag funderar på att köpa har ts 56%. Hur mkt mer silage ska han ha då, nu får han 6 kg hö.

Till sist: Hur fort måsta jag göra av med en öppnad bal?
 
Sv: Hösilage eller hö till hosthäst?

Minst 9 kg hösilage för att få samma mängd. Dock spelar ju näringsvärdet in också. Vad är det för ras och storlek på hästen?

En bal behöver gå åt på 4-5 dar nu när det är kallt, kortare tid när det blir varmare.
 
Sv: Hösilage eller hö till hosthäst?

Hösilage anser jag är konservmat till häst o ko.
Min åsikt är att ge hästen det den har ätit i flera tusen år HÖ !!
Att hästen har hosta kan bero på damm så klart, men en väl genomblötning av höet så är det inga problem om inte stallmiljön är en orsak ,framförallt är hösilaget så lätttuggat och det är konstaterat att många hästar får magsår, beroende på för lite tuggmotstånd ,och hästar behöver tugga.. men du gör som du vill såklart
 
Sv: Hösilage eller hö till hosthäst?

Då får man ge mer foder så att det blir mer att tugga.
Snarare magsår av för lite fibrer än för lite tuggmotstånd?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hösilage eller hö till hosthäst?

tjipp skrev:
...framförallt är hösilaget så lätttuggat och det är konstaterat att många hästar får magsår, beroende på för lite tuggmotstånd ,och hästar behöver tugga.. men du gör som du vill såklart

Vad finns det för belägg magsår/-katarr går att härleda till tuggmotståndet? Jag vill gärna se rapporten hur de kommit fram till detta.
 
Sv: Hösilage eller hö till hosthäst?

Du måste mena att många ger för lite av hösilage, inte att de får magsår av att själva tuggmotståndet blir för litet?
 
Sv: Hösilage eller hö till hosthäst?

Absolut ensilage till en hosthäst om du har möjlighet!!

Speciellt om du har en lite äldre häst som kanske börjar få svårt att hålla hullet?

Ensilage har funnits i flera tusen år det också så några nymodigheter är det inte. Däremot ökar höutfodring definitivt förekomsten av luftvägsproblem i populationen.

Ensilage ger inte magsår.
 
Sv: Hösilage eller hö till hosthäst?

Javisst kan stallmiljön vara ett problem, men att ge hösilage till en hosthäst är det enda rätta. Att blöta höet är ingen lösning då det är svårt att få genomblött plus att det bildas mögel efter en halvtimme när man har blött höet vilket gör att en dammkänslig häst blir ännu sämre Prata med alla vet som kan sin sak ex. Hö är inte av tillräcklig hygensisk kvalite efter dåliga somrar
 
Sv: Hösilage eller hö till hosthäst?

Många av travstallen har slutat med enbart ensilage utan ger dom 50/50 BEROENDE PÅ MAGSÅR.

Som vissa HÄR säjer så måste man öka för att de ska få i sig rätt mängd, bara det är ett bevis på att dom inte tuggar ordentligt utan äter snabbare än normalt och som alla vet att äta fort är inge bra det påverkar deras matsmältningssystem som är väldigt känsligt som ni oxå alla vet.

Som nån här kläckte ur sig om att ensilage funnits länge (hästen har funnits i människans tjänst i ca 3500 år men har funnits i 60 milj år(Eohippus) människan tror att de ska kunna ersätta det mest naturliga med konserver de hästen har ätit i 60 milj år

Och all forskning går framåt precis som med allt visst är det bra att vi lär oss vad djuren behöver för att må bra och att det finns kraft/vitaminer vi kan ersätta med ett koncentrat.
Men hö`t det kan vi inte ersätta med att konservera och stoppa in i vakuum förpackningar med senast förbrukningsdag 4 dgr vid öppnade
 
Sv: Hösilage eller hö till hosthäst?

Ehm, vad jag vet är hästar naturliga gräsätare... det är ju ännu blötare och med mindre "tuggmotstånd" än ensilage.
 
Sv: Hösilage eller hö till hosthäst?

Bra du har förstått!

Gräs innehåller de flesta näringsämnena en häst behöver men i dagens samhälle och i många hagar behöver vi ersätta med mineraler och salter för att de ska må bra.

Vi vet oxå att gräset ger bäst innan midsommar och sen avtar näringen att gräs innehåller mycke vatten beror på att hästen är förberedd på torka och att de naturligt måste äta upp sig till överhull för att klara en sträng vinter.

Dom har heller inte i sitt huvud att i september går jag in i boxen och äter mig mätt utan dom förbereder sig på dåligt bete under vintern och gräs finns i överflöd på sommaren (normalt i hästens huvud) att vi ibland måste stödfodra är ju en sak men hästens årscyckel är mat och det gäller att äta mycke varav vi har några tjockisar på sommarängarna.

Att de sen biter av grässtråna som har ett visst motstånd och är segare än ensilage har oxå betydelse för tuggningen
 
Sv: Hösilage eller hö till hosthäst?

Du har fått en del saker om bakfoten. Jag tror inte det hjälper att vi försöker reda ut vilka, men om du är mottaglig för lite diskussion och resonemang kring detta, kan du höra av dig igen.
 
Sv: Hösilage eller hö till hosthäst?

hmm oki för det första, det finns inga konserverings medel i silage, konserveringen sker av gräset självt.
Hö och silage är båda produkter av vall/gräs.
För en luftrörs känslig häst bör man definitift byta till silage, även mycket utevistelse är att föredra och att man om hästen måste stå i stall set till att använda dammfritt strö i boxen.
Jag skötte en 20 årig häst med bronkit i 1 år och om du så dränkte höet så hostade han när han åt det, ingen kul grej direkt.
 
Sv: Hösilage eller hö till hosthäst?

Tac för era svar. Min pålle är en korsning welsh/halvblod i D-ponnyformat. Han är smal i typen, och visst börjar det bli svårt att hålla honom i hull. Har för mig att hösilage på småbal ligger runt 35 kg, kan det stämma? I så fall får b-ponnyn också byta till hösilage så balen går åt på högst 3 dagar.
Tyvärr blir kilopriset högre och de ska äta mer, så det blir ju dyrare. :crazy: Men å andra sidan så har höet vi köper väldigt lågt proteininnehåll så vi måste ge luzernhack också och det är ju inte heller billigt...

Stallmiljön är bra, han står i kallstall med högt i tak och går i hagen ca 10-11 timmar. Stallet är så litet (inte boxarna) att det inte finns nån riktig stallgång, så det sopas inte runt en massa damm heller.
Jag använder dammavskiljt spån men funderar på att byta till torv för hans skull. Nån som vet om det är nån skillnad ur dammsynpunkt?
 
Sv: Hösilage eller hö till hosthäst?

Papperströ är oslagbart bäst till hosthäst näst bäst torv har jag fått som svar från olika veterinärer vad det gäller min bronkit häst.kan oxå tillägga att han blir mycket mycket bättre på hösilage än hö..fast det måste vara ordentligt blött hösilage..sen kan du ge halm i hagen så får de tugga lite mer i bättre miljö om hästen står på stall.
 
Sv: Hösilage eller hö till hosthäst?

Att travhästar får magsår beror nog inge på fodret!!! Det beror nog snarare deras miljö de utsätts för. (vem skulle inte få magsår i deras miljö) Och hur förklarar du ex att vi som har mycket bra stallmiljö (högt till tak, fläkt bra foder) att min häst hostar om hon inte för hösilage. Äter hon halm eller vanligt hö börjar hon hosta efter ett par dagar. Ska jag sluta ge henne hösilage då och låta henne hosta??? Vi har provat med allt annat örter, vanliga mediciner och mängder av vet besök!!! Hösilage är ett utmärkt foder och att man får fodra en större mängd beror inte på tuggmotståndet utan snarare att det innehåller mer vatten precis som gräs!!!
 
Sv: Hösilage eller hö till hosthäst?

tjipp skrev:
Som vissa HÄR säjer så måste man öka för att de ska få i sig rätt mängd, bara det är ett bevis på att dom inte tuggar ordentligt utan äter snabbare än normalt och som alla vet att äta fort är inge bra det påverkar deras matsmältningssystem som är väldigt känsligt som ni oxå alla vet.

Som nån här kläckte ur sig om att ensilage funnits länge (hästen har funnits i människans tjänst i ca 3500 år men har funnits i 60 milj år(Eohippus) människan tror att de ska kunna ersätta det mest naturliga med konserver de hästen har ätit i 60 milj år

Och all forskning går framåt precis som med allt visst är det bra att vi lär oss vad djuren behöver för att må bra och att det finns kraft/vitaminer vi kan ersätta med ett koncentrat.
Men hö`t det kan vi inte ersätta med att konservera och stoppa in i vakuum förpackningar med senast förbrukningsdag 4 dgr vid öppnade


Anledningen till att man måste öka är ju för att ensilage innehåller högre andel vatten än hö. Gräs i sin tur innehåller ännu mer vatten, ca 80% enligt SLU, och ska du ge färskt gräs innebär det alltså att du måste ge betydligt mycket mer, (men det skulle visst tyda på att fodret inte är anpassat för hästen enligt dig :angel: )

Forkning visar att hästen behöver få foder under lång tid för att inte få magsår, mao mycket stråfoder och lite kraftfoder.
Har man väldigt höga protein- och energivärden på sitt hö eller ensilage kan det vara så att hästen inte får sitt tuggbehov täckt och då får man komplettera med halm eller köpa ett annat hö/hösilage.

Vill du lära dig mer om utfodring så kolla upp Hippocampus.
http://hippocampus.slu.se/
 
Sv: Hösilage eller hö till hosthäst?

tjipp skrev:
Många av travstallen har slutat med enbart ensilage utan ger dom 50/50 BEROENDE PÅ MAGSÅR.

Som vissa HÄR säjer så måste man öka för att de ska få i sig rätt mängd, bara det är ett bevis på att dom inte tuggar ordentligt utan äter snabbare än normalt och som alla vet att äta fort är inge bra det påverkar deras matsmältningssystem som är väldigt känsligt som ni oxå alla vet.

Som nån här kläckte ur sig om att ensilage funnits länge (hästen har funnits i människans tjänst i ca 3500 år men har funnits i 60 milj år(Eohippus) människan tror att de ska kunna ersätta det mest naturliga med konserver de hästen har ätit i 60 milj år

Och all forskning går framåt precis som med allt visst är det bra att vi lär oss vad djuren behöver för att må bra och att det finns kraft/vitaminer vi kan ersätta med ett koncentrat.
Men hö`t det kan vi inte ersätta med att konservera och stoppa in i vakuum förpackningar med senast förbrukningsdag 4 dgr vid öppnade

Då vill jag passa på att kläcka ur mej att de travtränare jag jobbat åt INTE haft magsårshästar, MEN generellt kan jag säga att de ger ALLDELES FÖR LITE grovfoder till sina hästar vilket i sin tur skulle kunna ge magsår...
De jag jobbat hos har OFTAST bara gett grovfoder TVÅ (2) ggr per dag... Morgon och kvällsfodring... Och däremellan HINKVIS med kraftfoder...

Och så undrar travtränare varför hästen ibland inte ser ut att "trivas"...
 
Sv: Hösilage eller hö till hosthäst?

Jag har en häst som har kvalsterallergi och där rekommenderas silage, Kvalster finns i allt damm o även i torrt hö, så det bästa är nog att byta till hösilage.

Jag köper hem småbalar på ca 35 kg och ger mina två. Det blir ju dyrare än o ta hem de stora höbalar jag hade innan, men hästarna mår bra.

Så damfritt strö, spån eller torv. Sopar inte när hästarna är inne, har kallstall o de är ute så mycket som möjligt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 186
Senast: Shixle
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 585
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Vad skulle ni välja för grovfoder till "hosthäst" som är under behandling o utredning (veterinären verkar inte tycka det är en viktig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 608
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp