Höpriser/kvalitet

Sv: Höpriser/kvalitet

Ta med en våg och väg 10-15 balar så du vet vad genomsnittet ligger.

Till er som klagar.
Varför köppa dålig, dyrt och oanyleserat hö om ni inte vill ha det om inngen köpper det kommer det inte att vara nån marknad för det, eller varför inte ta eget hö om ni inte hittar en sådan kvallete som ni vill ha. Om ni inte har någon mark i era ägor finns det att arendera.
Det är lätt att klaga men oftas är lösnigen enkel.
 
Sv: Höpriser/kvalitet

Knapplån

har nu hösilage men när jag köpte hö så betalade jag 12 kr/bal, enligt bonden vägde en bal i snitt 10 kg. I VERKLIGHETEN vägde en bal i snitt 12 kg =) Men jag betalade per bal och inte per kilo då det utan våg är lättare att räkna per bal.
Jag köpte oanalyserat men med GARANTI. Om jag inte var nöjd med analysvärdet så kunde jag reklamera höet.

Till uppköparna från Stockholm säljer han för 2.60 kr/kg plus moms, oanalyserat. Inte ens det år analysen (gjord av mig) på den specifika skörden visade VÄRDELÖSA siffror (18 gr SRP) backade uppköparna. De sa helt sonika att 'skitsamma, vi säljer det oanalyserat för 3.50 kr/kg nere i Stockholm iaf och kommer få vartenda kilo sålt, de frågar inte efter analys!'. Tänk på det ni som köper från stora uppköpare..

Enda gången jag behövde utnyttja garantin att är jag inte nöjd med analysen byts höet ut var när bonden av misstag levererade fjärdeskörd (den där med 18 gr SRP). Ett telefonsamtal och jag fick min förstaskörd istället (64 gr SRP). I år är det KASST höår, bonden har fått in hö med drömvärde och en SRP/MJ-kvot på 8...

Nu har jag hösilage, betalar per kilo (2 kr per kg betalar jag, hemkört. Eg är det 2.50 kr/kg och man får hämta själv) och bonden väger det innan leverans. Jag tar ca 20 balar/gång och ibland blir det 800 kg och ibland 1000 kg, balarna diffar en del i vikt. Han KAN lura mig ang vikten, men än då länge har balåtgången stämt med vad hästarna äter (dvs har jag fått vad som påstås vara 800 kg så räcker det 'rätt' antal dagar, får jag vad som påstås vara 1000 kg har det också räckr rätt antal dagar). Hösilaget köper jag med analys, jag har inte kontrollanalyserat men genom att kolla på hästarna så kan jag bara konstatera att om den så inte är exakt korrekt så stämmer den rätt väl, förutom att TS inte stämmer (eftersom analys görs på fält).
 
Senast ändrad:
Sv: Höpriser/kvalitet

Hallå! Arrendera mark och dessutom betala någon som har maskiner till att slå höet samt hyra stor lada att förvara höet i??????!!!!!!!

:angel: Går det bra å skicka räkningen till dig? ;)
 
Sv: Höpriser/kvalitet

Köper rundbalar för 200 kr/st, de väger 180-200 kg st. ( kvoten är på 2,3 för senaste omgången, :crazy: vanligtvis får man kanonhö från denna bonde men i år så var det bottennapp, höll på att trilla av stolen när jag såg analysen)
Går åt ca 30 kg/dag för 3 hästar.

Tidigare har jag handlat av en bonde som tod 2 kr/kg (enl. honom), betalade således 12 kr/bal då dessa skulle ha en genomsnittsvikt på 6 kg. Tyckte hemma att det gick åt onormalt många bal/dag och började väga dom. De minsta vägde ca 3 kg och de tyngsta 5 kg. De flesta låg runt 4,5-4,8. Det bästa är egentligen att väga det, vilket man gör hos en del hösäljare.
 
Sv: Höpriser/kvalitet

Jag var själv tvingad att byta leverantör hastigt och lustigt (förra producenten ungar hade eldat upp hans gård).

Vi hade faktiskt inga problem att hitta en bra, seriös leverantör. Ringde runt till ett par olika, bestämde oss för en som låg nära. Åkte ut och tittade, pratade lite och han berättade då att han valde noga bland sina kunder. Gnällspikar som reklamerade en bal ur ett helt lass gjorde sig icke besvär. De som stod och sorterade på gårdsplanen vid lastning - åkte bort (han har fint skulltorkat hö, på 2,5 ton har jag haft fyra dåliga balar).

Det gapas mycket över oseriösa leverantörer/producenter, seriösa leverantörer/producenter väljer seriösa kunder - gärna på rekommendation.
 
Sv: Höpriser/kvalitet

Det var ju bra att ni lyckades hitta en bra leverantör genom att leta.
Vi andra kanske också skulle försöka oss på det ;) .

Nu är det ju så att i mitt fall så har jag också letat och hittat några bra höbönder som jag vet brukar ha bra hö och som inte är för optimistiska när de väger sina balar. Och som dessutom inte skulle ha något emot att sälja till mig eftersom jag är en mycket trevlig prick som inte gnäller för minsta lilla ;)

Fast varför skulle man inte få "gnälla" och protestera om höet inte håller måttet? Om du går till affären och handlar mat och du upptäcker att mjölken är sur och brödet luktar mögel - skulle du inte "gnälla" då? Men som jag skrev så vill de inte sälja till mig pga att de vill serva sina stammisar först och främst och det köper jag!

De är mycket trevliga de flesta och välkomnar mig att ringa och boka i sommar vilket jag också tänker göra.

Nu har jag haft häst ett tag och har ett litet kontaktnät när det gäller foder mm och vet vad jag vill ha i kvalite men om man tex är nybliven hästägare och kanske dessutom är ganska "grön" när det gäller de här sakerna så är det kanske inte så lätt alltid.

Man lär sig förhoppningsvis av sina misstag för det är inte alltid så lätt att lära sig av "gamla garvade rävar" som oss ;).
Frågar man 10 personer får man ofta väldigt olika svar. En del är hjälpsamma.......andra kanske lite nedlåtande.
 
Sv: Höpriser/kvalitet

Mm..att väga höt verkar ju smart..men eftersom de andra inte gör det så verkar jag väl konstig om jag säger att jag vill väga höt nästa gång. De litar på bonden (några känner honom oxo). :cool:
Jag får väl se vad genomstittsvikten blir. Just nu är den 10,2 kg. :eek:
 
Sv: Höpriser/kvalitet

Lånar knapp!!

Måste bara fråga...
Om du/ni får för mkt hö än det ni betlat för tex betalar för 10 kg balar men får alla över 10 kg kanske mellan 13-15 kg. Säger ni till bonden då??
Berättar ni att ni fått 50% mer än det ni betalat för och betalar det till honom??
Skulle inte tro det!

Men att gnälla på höbönderna det går bra. :devil:

Som någon skrev tidigare att det är bara att odla sitt eget hö. hade man inte egen mark fanns det att arrendera!
Någon annan svarade och det var ett bra svar!! :banana:
Det är absolut inte gratis att odla hö. Det finns inte mkt att tjäna eg på detta. Vore det inte för böndernas bidrag skulle vi nog ha mkt dåligt med grovfoder att ge våra hästar. Och dom är ju rätt många!

Det här med att det finns mark att arrendera....??? Vart då?? Mark är valuta för många. Det är JÄTTE svårt att få tag på mark att odla på! Det är inte bara att arrendera! ALLA vill åt marken. (Ja bönder alltså)

Var istället glada att dom finns och servar oss med mat till våra hästar och övriga djur!! :d
 
Sv: Höpriser/kvalitet

Lånar knapp...
Något som man kan tänka på är NÄR bonden vägde sina balar. Gjorde han det i sommras eller precis innan ni skulle hämta det mitt i smällkalla vintern? I sommras vägde höet mer eftersom det fanns mer vatten i det då.
Mvh. Matten
 
Sv: Höpriser/kvalitet

Tack favoritponny för att du stod upp för oss som står med massor av jobb för att skörda, torka, pressa och eftertorka hö som ni sen köper till era hästar :bow: Ni måste se det orimliga i att stå och väga alla höbalar när man kanske tar en skörd på mellan 4000-5000 balar vi vill ju helst få in höet innan det blir regn! Att ni sen får betala lika mycket för en höskörd som är "sämre" beror ju på att vi har lika mycket jobb med det höet som med det som ni tycker är bra! Jag skördar och säljer hö ifrån 2 skördar varje år dvs runt 10.000 balar av dessa väger jag ca 200 balar när det är dax att sälja dvs färdig torkat sen räknar jag ut ett snitt på vad balarna väger och tar betalt efter det. Skulle nån av mina kunder inte gilla det kan dom leta upp någon annan att köpa hö av!!!!! :mad:
 
Sv: Höpriser/kvalitet

;) Det var så lite så!!

Som jag skrev!! Jag tycker att vi skall vara glada att ni finns!! Många ser nog inte arbetet som ligger bakom att vi har foder till våra pållar. Skulle kanske vara bra att låta dem vara med och jobba häcken av sej!!!! :idea:

Sen kan ju dom stå och VÄGA ALLA balar!! Jippi! Vilken lysande ide jag precis kom på!!! :bump: :bow: :bump: :bow:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
21 868
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 864
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej. Fick idag svar på min höanalys. Dock så förstod jag ganska snabbt att det var grekiska för mig. Är det ngn själ här som är duktig...
Svar
17
· Visningar
2 046
Senast: Inte_Ung
·
Gnägg Jag har av personliga skäl lånat ut min prins på foder. Körde iväg honom torsdags förra veckan, jag ville verkligen inte låna ut honom...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 740
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp