Höpriser/kvalitet

M

music

Vad betalar ni för erat hö? Hur mycket får era hästar i månaden?
Jag tycker att allt för många "höbönder" är oärliga när det gäller vikten av balarna. Balarna verkar ju väga mindre än vad dom ska. Köpte 12 kg/bal, men de flesta vägde under 9 förutom en. Vad tycker ni om sånt? Har iof bara tagit 8 balar än, men jag köpte ju 150 st så.. :( Är det genomsnittsvikten dom har räknat ut eller vad?
 
Sv: Höpriser/kvalitet

Man brukar ta medelvikten. Men om du vägt 8 balar och ingen av dem vägde mer än 9 kg så ska du verkligen INTE betala för 12 kilos balar!! Det verkar som om han har lurat dig...
 
Sv: Höpriser/kvalitet

kommer inte ihåg exakt vad alla vägde men en vägde mer än 12 kg, 15 kg var det tror jag..men de tyngsta ligger nog underst eftersom de lättaste lastade jag överst så det skulle bli lättare att stapla upp dom. Men jag hoppas att att jag inte blivit lurad med flit i alla fall.. :crazy:
 
Sv: Höpriser/kvalitet

music skrev:
Vad betalar ni för erat hö? Hur mycket får era hästar i månaden?
Jag tycker att allt för många "höbönder" är oärliga när det gäller vikten av balarna. Balarna verkar ju väga mindre än vad dom ska. Köpte 12 kg/bal, men de flesta vägde under 9 förutom en. Vad tycker ni om sånt? Har iof bara tagit 8 balar än, men jag köpte ju 150 st så.. :( Är det genomsnittsvikten dom har räknat ut eller vad?

Jag tycker det är rent lurendrejeri av din höbonde! Han kanske vägde balarna innan han la dem på torken? Väg var tionde bal när du hämtar så får du ett snitt att betala efter. Så gör jag och min leverantör och då blir det inga sura miner... Jag gör inte av med så mycket hö varje månad, 2 ponnier 5 + 3 kg var om dagen blir ca 250 kg.
//marti
 
Sv: Höpriser/kvalitet

Oärliga bönder finns det därför tar jag med mig en våg och väger varje bal jag tar=) :idea:

Jag ger 1 krona kilot så jag väger varje bal skriver ner det och sen när amn har lastat fullt är det bara till att plussa ihop alla balar å se vad vikten blev=)
 
Sv: Höpriser/kvalitet

Instämmer med morotsbiten, ta med hövåg nästa gång! Det som retar mig nästan ännu mera är att höpriset kan vara detsamma oavsett om det är bra eller dåliga värden i höet. Sätt priset efter kvaliteten på höet skulle jag vilja säga!
 
Sv: Höpriser/kvalitet

Om du inte har kontrollvägt dem vid hämtning/leverans utan går på leverantörens ord tycker jag faktiskt att du får stå ditt kast... Väger inte själv balarna när jag hämtar eller tar in, men jag har en producent jag litar på och skulle aldrig få för mig att gnälla över maginella viktskillnader.

Har jag en ny leverantör väger jag de 10 första balarna vid varje in-/urlastning och går på ett snitt av dessa tio. Har hittills inte haft någon leverantör som protesterat mot detta...
 
Sv: Höpriser/kvalitet

Jag betalar 2.20 för hö iår. Mitt vbl äter ca 10 kg/dag. Så det blir runt 300 kg/månad då.
Vi väger varje bal då vi hämtar hö, bonden vill ha det så och det tycker jag år bra. Så betalar exakt för det man får.
 
Sv: Höpriser/kvalitet

Jag betalar 1,45 hemkört + moms för hösilage, dessutom kan jag själv bestämma vad för värden jag vill ha då han har stora arealer...balarna vägs på bilen så det är på kilot jag betalar.....
 
Sv: Höpriser/kvalitet

Tidigare är har jag betalt 1,50kr/kg för BRA hö i 4kants balar. Har då bet. för 10kg per bal, men de flesta har vägt ca 12kg.
I år har jag fått hö i rundbal hemkört för 1kr/kg.
Inte lika bra som det jag haft innan, men det duger...
 
Sv: Höpriser/kvalitet

Vi betalar 1.50 kr/kg för vårat hö, och vi har två hästar som äter 9 kg hö var per dag.
 
Sv: Höpriser/kvalitet

Jag hämtar hö i min transport och de höbönder jag har köpt av har alla sagt att det går in ungefär 500kg i ett släp och de tar betalt efter det. Jag har provvägt och konstaterar att oberoende av vad balarna väger så blir det 500- 550kg i släpet beroende på hur noga vi packar in det. Jag betalar 2kr/kg för det mesta. För mig tillkommer sen transportkostnaden dvs bensin, slitage och tid. Jag har haft tur och handlat av trevliga och ärliga bönder med bra hygienisk kvalitet på höet men naturligtvis har näringsinnehållet i höet varierat genom åren. Nuvarande häst äter mycket hö så förutom stallhyran är höet det som kostar mig mest. Jag brukar köpa mellan 2,5 och 3 ton hö per år.
 
Sv: Höpriser/kvalitet

Jag betalade 1500 för ett ton. 8 kg balar vilket då skulle ge mig ca 125 balar. Men jag fick 133 balar och dessutom hemkört till det priset. Dessutom väger balarna närmare 10 kg än 8 åtminstone de jag tagit. Har ingen analys på det men det luktar gott och är alldeles grönt och fint. Han har dessutom rykte om sig att ha bra hö.

Han äter ungefär 8-10 kg per dag. Har inte riktigt bestämt mig för vart det ska landa ännu.
 
Senast ändrad:
Sv: Höpriser/kvalitet

Jag betalar 20 kr / bal och i en bal är det mellan 8-13 kg..normalt runt 10...och det är verkligen ett kanonhö!
 
Sv: Höpriser/kvalitet

Jag råkar också ofta ut för exakt samma sak!!!! :devil: :devil: :devil:

Bonden säger att balarna väger ca 10 kg och tar sen pris per bal.
När man sen lastar så känner man att en del balar väger väldigt lite
och när man påpekar det så får jag ofta höra: "Jamen, en del väger mindre och en del väger mer så det jämnar ut sig i slutändan"

:mad: Jämnar ut sig? -I he***te det gör!

Kollar sen med vågen när jag kommit hem och ser då att jag förlorat ganska mycket :(

Det är ju inte bara det att man faktiskt blir blåst på ganska mycket pengar utan sen är det ju svårt att beräkna hur länge höet ska räcka.

Jag t ex har en ganska knaper ekonomi ibland och då försöker jag köpa hem hö så jag klarar mig ett bra tag när jag handlar men den planeringen går ofta åt skogen pga att jag inte får lika mycket hö som jag förväntar mig.

Sen tycker jag också att det är för jäkligt att ett oanalyserat, kanske taskigt hö kostar lika mycket som ett fint, analyserat.
Tror tyvärr att ganska många höbönder har kommit på att hästägare är en fin "mjölkkossa". Om man inte har hittat en sjysst höbonde som man kan lita på så är man ganska utlämnad, - speciellt när det var ett så dåligt hö-år som i fjol.

Själv betalade jag 20 kr balen sist jag köpte och då påstod bonden att det skulle vara 10 kg/bal men övervägande delen vägde betydligt mindre. Av de 58 balar jag köpte så var det ca 15 balar med rätt vikt,
resten vägde 2-3 kg mindre. :devil:

Min pålle äter ca 240 kg/månad

Men sen finns det undantag! En annan hästägare i stallet köpte hö av "sin" höbonde och hon betalade också 20 kr/balen. Skillnaden var bara att hennes balar vägde ca 14 kg och höet var mycket grönare och fräschare och luktade riktigt, riktigt gott.
(Ska försöka luska ut var hon köpt det - hon är lite hemlig ;) )
 
Sv: Höpriser/kvalitet

Bellafjella skrev:
Sen tycker jag också att det är för jäkligt att ett oanalyserat, kanske taskigt hö kostar lika mycket som ett fint, analyserat.

Det hade jag tyckt var skitbra! För det måste ju betyda att ett bra hö med fina värden kostar lika lite som ett taskigt hö. Ju.

Det är köparen som bestämmer marknaden. Finns det inga som köper ett taskigt oanalyserat hö sätter det press på producenten.

Förstår inte riktigt varför man bestämmer sig för att köpa ett oanalyserat hö till ett pris man inte tycker är rimligt och sedan klagar på att det är oanalyserat och dyrt...
 
Sv: Höpriser/kvalitet

Lovisaleonora_ skrev:
Förstår inte riktigt varför man bestämmer sig för att köpa ett oanalyserat hö till ett pris man inte tycker är rimligt och sedan klagar på att det är oanalyserat och dyrt...
Inte jag heller, utom just i år.
Efter en så´n skitsommar är det brist på bra hö, iallafall här i skaraborg.
 
Sv: Höpriser/kvalitet

Jag betalar 42 öre/kg hemkört. Ganska löst pressat på rundbal som väger 150-175 kg st. Oanalyserat, luktar gott och är grönt. Lite dammigt i de översta lagren.
 
Sv: Höpriser/kvalitet

Jag kan inte svara för andra men i mitt fall så har jag haft ett rent helvete sedan vi skulle sluta med det gemensamt inköpta hösilaget och fixa hö själva. Jag har satt ut annonser själv, letat i annonser, försökt höra med bekanta var de köper hö osv.

Problemet jag har haft är att de höbönder jag fått tips om som har analyserat och BRA hö inte har velat sälja till mig eftersom de inte har så väldans mycket hö kvar. Det de HAR att sälja vill de bara sälja till sina stamkunder.

Så du förstår att det kan finnas anledning till att man ibland blir tvungen att köpa hö där man egentligen inte vill köpa. :mad:

När det däremot finns gott om bra hö så är givetvis situationen en helt annan.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
21 868
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 864
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej. Fick idag svar på min höanalys. Dock så förstod jag ganska snabbt att det var grekiska för mig. Är det ngn själ här som är duktig...
Svar
17
· Visningar
2 046
Senast: Inte_Ung
·
Gnägg Jag har av personliga skäl lånat ut min prins på foder. Körde iväg honom torsdags förra veckan, jag ville verkligen inte låna ut honom...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 740
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp