Hölösningar i hagen?

Sv: Hölösningar i hagen?

Nu har jag hittat en fd. potatisbonde i närheten. Bara å komma å hämta lådor! :)Ska bli spännande å se om det funkar! Tack för tipset Immer!
 
Sv: Hölösningar i hagen?

Jättebra!
Om du vill vara riktigt, riktigt säkerhetsmedveten kan du byta ut spiken i lådorna mot skruv.
Vi har inte gjort det, våra lådor har hållit ihop och hästarna har inte "gått på dem" med alltför stor kraft.
(700-kilos kallblod som kliar rumpan är inte att leka med, men det har alltså inte hänt med höbingarna)
 
Senast ändrad:
Sv: Hölösningar i hagen?

Kl
Cementrör är inte min grej räcker med en olycklig spark mot det så har hästen en allvarlig skada .

Det är svårt med hästar som vräker ut mat men cement lär inte göra ngn skillnad .

Vi kör med pall och pallkragar och det funkar mkt bra enligt vår lösning enl Erf och test ...
1) vi har gjort en lutande botten med några grader så regn kan rinna av i mitten . Funkat helt suveränt och fodret blir aldrig sunkigt !

2) vi har tjärat kanterna föregyggande långt i förväg mot gnagande så det hinner torka in och inte är kladdigt . Ingen häst gnager .

3) vi har noga silvertejpat runt metall fästena på pallarna hela vägen runt lådorna eftersom dessa fästen tenderar rucka på sig annars och Innrbär en inte ovesäntlig risk att ngn rispar /skär sig eller att en grimma hakar i .

Har funkat suveränt i många år utan att behöva byta lådan men man behöver kolla städa/underhålla den förebyggande oavsett precis som man kollar annan stall utrustning och se över .
 
Senast ändrad:
Sv: Hölösningar i hagen?

Har tänkt göra så. Och dessutom förstärka med såna där plåtband som man sen skruvar ihop.
 
Sv: Hölösningar i hagen?

Var försiktig när ni flyttar lådan om ni skruvar ihop den med metallband. Min pojkvän lyckades skära av sig fingertoppen på ett sådant band för 1,5 år sedan när han skulle hjälpa till att flytta en låda.
 
Sv: Hölösningar i hagen?

- Hur stor gör du din? En eller flera pallar? Och hur många pallkragar? - Tacksam om man slipper alla nybörjarmisstag, risk att man gör dom ändå. :eek:
 
Sv: Hölösningar i hagen?

Har valt att ha ganska höga och djupa lådor för att minska att vissa hästar vräker ur Hö med skallen och inte kommer på tanken att ställa sig i lådorna . Vi har bara stora hästar och storleken känns mycket bra . Har två pall i botten och sen tre pallkragar på varje låda .
 
Sv: Hölösningar i hagen?

Kl
Cementrör är inte min grej räcker med en olycklig spark mot det så har hästen en allvarlig skada .

Hur menar du att pall + pallkrage är säkrare mot en hästspark eller klättrande hästar än en gjuten cementring? Nyfiken bara, för jag tänker tvärtom... Inga skruv eller spik, inga metallbeslag, inget trä som ger vika, inget trä som ruttnar, allt gjutet i ett stycke, ingen risk att en traktarm på skon kilas fast...
 
Sv: Hölösningar i hagen?

Jag tänker att cement om en häst sparkar i den kan åsamka sig tex en rejäl fraktur .

Jag vill inte ens ha cement brunnar i hagen av samma anledning och då är det sparkar jag tänker på där också . Stängslar alltid bort och då inte för att hästen inte ska få bort de tunga locken och trilla i utan just sparkar ...
 
Sv: Hölösningar i hagen?

Ok. Jag har bannlyst pallkragar av liknande anledning, tycker att skaderisken är för stor. Däremot får cementringarna stå kvar vid utfodringsplatsen, det bästa jag provat hittills...
 
Sv: Hölösningar i hagen?

Ha ha ;)
Fast jag tycker såklart din reflektion är legitim den också . Det mesta kan vara en risk och hur stor den risken är bedömer man nog mycket utifrån häst bestånd också . Våra lådor enligt hur vi byggt dem bedömer jag som riktigt säkra . Vi har aldrig haft ngn låda som ens kunnat misstänkas utföra en risk så som vi satt ihop och säkrat dem .

Men vi har heller inte föl tex och eftersom vi gnag säkrat dem så finns inte problemet med att skada sig pga att ngn skruv blivit exponerad tex. Har för övrigt trä skruv ;)

Personligen hade jag varit mer rädd som sagt för cement . Eller hönät pga skadorna som kan bli . Om ngn häst mot all förmodan skulle trampa i en låda finns inga vassa kanter, inget att fastna i , och vid en spark lär inget ben gå av utan materialet knäcks istället .

Men som sagt , det var lite det jag försökte varna om i mitt första inlägg ang lådorna . De MÅSTE säkras Ffa pga metall kläpparna annars är skador mycket mer troliga !
 
Sv: Hölösningar i hagen?

183319_10150999882466901_633924650_n.jpg


så här har vi gjort =)kanon.. där e 3 hästar i en hagen å 4 i andra å alla delar så snällt så =) har gjort så att man bara kan lyfta av ena sidan å köra in en hösilagebal när de e tillräckligt kallt annars lägger vi höet i den med.. funkar kanon..
 
Sv: Hölösningar i hagen?

Kör på liknande lösning än så länge. Jag vill faktiskt att min häst ska kunna sprida ut maten lite när han äter, tycker det lite ingår med stråfoder. Vill inte ha nät av många anledningar men det är oxå en del. Vill därför egentligen inte gärna ha någon typ av hög låda. Spillet har än så länge framförallt handlat om att jag matat för mycket vissa dagar. Dessutom är det skitlätt att sopa i vårt hårdgjorda vindskydd, så känner ingen alls panik över att de äter på ohygienisk mark.
 
Sv: Hölösningar i hagen?

Så här har jag löst höserveringen i hagen.
0IMAG0773.jpg

Har två lådor i "stora" rasthagen samt två i "mathagen". Mathagen öppnas med hjälp av timer lagom till lunchfodringen.

Något liknande har vi tänkt göra inför kommande höst/vinter men har tänkt göra tak över så inte maten blir helt nersnöad/regnad då det är dåligt väder. Ni störs inte av det eller? :)
 
Sv: Hölösningar i hagen?

Nej, mina pållar störs inte av lite snö eller regn på höet. Jag har en D-ponny och en A-ponny därav höjden på själva lådan då även lillpållan ska nå ner. Har du större hästar så gör en högre låda.

Lådorna är byggda på SJ-pall eller en egenbyggd botten i samma storlek som en pall. Virket i själva lådan är regelvirke 2 tum tjockt (4.5 cm) så lådorna blir rätt tunga. Höjden på överliggaren är anpassad till mininäten från caisas shop.

Här kan du se hur vi gjorde när vi byggde dem:
http://my.opera.com/marti130/blog/show.dml/50135312
http://my.opera.com/marti130/blog/show.dml/51661572
 
Sv: Hölösningar i hagen?

Jag har aldrig upplevt problem med lite regn eller snö . Det regnar och snöar på bete i hagen också .
 
Sv: Hölösningar i hagen?

Vi har byggt om en kubiktank (själva "nätet) till en foderhäck.
Billigt och smidigt! Vi tog ur själva plasttanken, sen fäste vi
ett mindre maskigt nät på insidan för att minska risken att dom fastnar. I mitten satte vi skivor som gör att maten håller sig ut mot kanterna och sen avslutade vi med ett lock med en liten lucka i.

Tidigare hade jag pallkragar men då blev det alldeles för mkt spill.
Nu blir det knappt nå spill och man kan fylla på foderhäcken
med mycket hö. Perfekt om man vill ha fri tillgång!
 
Sv: Hölösningar i hagen?

Den ultimataste lösningen jag sett hittills bestod av två mindre regntunnor (höbalsstorlek) där ett rep löpte genom båda tunnorna. Repet var fastsatt i takhöjd och sedan nedgrävt på något sätt och var väl spänt.
De hade tagit bort locken där tunnorna möttes (tunnorna stod alltså upp och ner mot varandra) och gjord ett hål för repet i övre och nedre botten.
I den nedre tunnan hade de gjort två avrundade hål mot botten, stora nog för att hästen skulle kunna få tag på höet.
Längst upp i den översta tunnan satt en rund tyngd som pressade ner höet.

Man särade på tunnorna, stack upp en höbal i den översta och en höbal i den nedre tunnan. Fodret höll sig torrt och hästen kunde äta i en ändamålsenlig ställning och behövde inte bita i rep. Skitsmart.
Har man flera hästar får man göra en lösning för var och en.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 399
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 775
Senast: Juli0a
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 846
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp