Hölösningar i hagen?

Tussemaja

Trådstartare

Nån som kan ge lite tips på smarta hölösningar i hagen? Dom får både frukost- lunch- och eftermiddagshö i hagarna. Får dom på marken sprider dom ut och jag får kasta mycket. Finns inga träd i hagen där man kan hänga upp nät eller liknande. Jag vill dessutom helst att dom ska äta lågt. Mycket tacksam för tips å råd!
 
Sv: Hölösningar i hagen?

Foderring? Finns från profarma som är i hårdplast och lätta att flytta dessutom...( har sådan själv)
En del använder pallkragar eller gör egna höbingar av träsidor
 
Sv: Hölösningar i hagen?

Så här har jag löst höserveringen i hagen.
0IMAG0773.jpg

Har två lådor i "stora" rasthagen samt två i "mathagen". Mathagen öppnas med hjälp av timer lagom till lunchfodringen.
 
Sv: Hölösningar i hagen?

Jag ska sätta ut cement rör/ringar och ha höet i i vinter, en till varje häst så blir det nog bra. Eventuellt tar jag pallar med pallkragar så det går att flytta om det blir mycket lera, men vi får se hur vintern ser ut.

Tidigare år har jag haft både i cykel kärra, potatis korg, vatten tunnor och i hönät. Går dock alltid tillbaka till en hög på makten.. är enklast så...
 
Sv: Hölösningar i hagen?

Vi serverar höet ur stora potatislådor av trä, 4 stycken till 4 hästar. Lådorna är ca 1 meter höga och rektangulära (uppskattningsvis 90 x 80).
De står ute hela året och håller kanonbra. Under de 8 år vi använt sådana har vi fått byta ut 2 stycken.
 
Sv: Hölösningar i hagen?

Tack för era svar! Har haft olika lådor och nu senast badkar, men dom ska alltid ha det hö som ligger längst ner och slänger elegant ut det som ligger överst, så det hamnar alla fall på marken. Kanske får bli nån nät-lösning ändå...
 
Sv: Hölösningar i hagen?

Jaha, hade tänkt föreslå vanliga foderbord, men då lär de ju putta ner det höt med.
 
Sv: Hölösningar i hagen?

Ringarna onödigt stora.Har inte balar utan serverar portionsvis ;-) Hade de funnits i mindre så...
 
Sv: Hölösningar i hagen?

Vi hade en lunchgrind av enkel sort som efter en viss tid (man kunde skruva upp den på max 6 timmar och såg ut som en kökstimer) öppnade till en annan del av hagen där mer mat fanns. Perfekt till hästarna som lunch eller nattmat.
 
Sv: Hölösningar i hagen?

dom ska alltid ha det hö som ligger längst ner och slänger elegant ut det som ligger överst, så det hamnar alla fall på marken.

Våra träbingar är så pass höga att det är i princip omöjligt att hästarna ska kunna puffa höet över kanten.
 
Sv: Hölösningar i hagen?

cementrör... bra idé... Dom står ju stadigt åxå. Vet inget om cementringar, mer än att dom är tunga och finns i olika storlekar. Vet du vilken storlek du har/kommer att ha?
 
Sv: Hölösningar i hagen?

Låter intressant... Vart får man tag i såna tro... Nån potatisodalere...?
 
Sv: Hölösningar i hagen?

Jag undrar om mina hästar har väldigt dåligt bordskick för ingen utav de lösningar jag har provat har funkat.

Fröken Glupsk tar helt sonika en jättetugga, så mycket som möjligt i munnen och slänger iväg det så långt det går, ibland hamnar det uppe på hennes alltför breda rumpa, ibland på någon av de andra och till slut givetvis på marken :mad: Tre, fyra gånger tills det mesta det är väl utskakat på backen :meh:

Herr Sprattelfjant använder sina långa aktiva framben till att sparka på baljan/lådan eller vad nu höet ligger i, funkar inte det ja då kliver han upp i vad nu än höet ligger i och fortsätter att sparka/krafsa tills det är tillfredsställande utspritt/nedtrampat i backen :crazy:

Så diverse nät och galler samt större foderhäckar går helt enkelt bort även om det kanske hade funkat. Dock så ville jag också ha så att hästarna står torrt då det blir väldigt upptrampat om det är en blöt höst eller/och vår ... vilket brukar vara fallet varje år. Och det som kommer in i ena änden har en tendens att komma ut i andra änden vilket gör det än mer ohygieniskt.

Då jag har en ligghall och helst vill ha hästarna ute så mycket som möjligt men absolut inte vill se dom stå och pilla i leran efter hö så beslutade jag mig för en rejäl lösning. Utanför ligghallen, som ligger i samma byggnad som stallet, byggde jag ett rejält tak och under detta har jag grävt ut och lagt grus. Höet serveras direkt på gruset som är packat, intill väggen. Och ja lite sprider de fortfarande ut höet men väggen hindrar effektivt höet från att fara all världens väg samtidigt som det är lätt att hålla rent. Det underlättar också fodringen då jag lät ta upp en igenspikad dörr och inte behöver gå speciellt många meter för att servera maten. Samt att de alltid kan stå torrt på fast underlag men fortfarande är ute :)

Det kostade en del både pengar, tid och svett men ack så mycket enklare den här vintern har varit, både fodringsmässigt och städmässigt och så mycket mer de har varit ute och så mycket mindre höspill det blev. Helt klart tycker jag det var värt de pengarna :)
 
Sv: Hölösningar i hagen?

nja, vet bara att vi har hemma som blivit över efter ngt bygge för mååånga år sedan, lekte i dem som barn t ex :p. vet inte ens om vi har några kvar då vi använt några till att ha rabatt i..
men de är nog en 70-80 cm höga skulle jag tro och en meter eller så i diameter.

ingen aning om hur mycket de kostar dock, men stabila är de :p
 
Sv: Hölösningar i hagen?

Kör också med cementrör! Ca 70cm till dom stora, till shettisarna har maken kapat ringarna till hälften så att dom når ner! Jag är supernöjd! Inget spill och dom är hållbara!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 399
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 775
Senast: Juli0a
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 846
Senast: Fiorano
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp