Högtalare

ameo

Trådstartare
Moderator
Vi ska köpa en ny högtalare till en förening jag är med i. Högtalaren ska användas på ponnyutställningar och liknande arrangemang, både i ridhus och utomhus.
Vi har haft en "party-speaker" (tror den är 150 el möjligen 200W) i några år och den fungerar förvånansvärt bra, särskilt i ridhus. Men till våra utearrangemang känns det som att vi skulle behöva ha lite mer krut i det utgående ljudet, så det hörs på lite större område, även om det blåser eller regnar ute.
Det är ju också bra om högtalaren överlever en regnskur...
Önskemål är att den drivs med 230 V, men det är ingen nackdel om den även är uppladdningsbar.
Det ska finnas vanligt mikrofonuttag (6 mm är de va?) och det får gärna gå att köra bakgrundsmusik samtidigt som mikrofonen används separat. Musikingång från mobiltelefon, t.ex AUX, Bluetooth eller USB.
Och ska helst gå att placera på ett stativ av något slag.
Rimligt pris för en liten förening, som förvisso har god ekonomi utifrån sina förutsättningar men kanske inte vill lägga hela sparkapitalet på en värsting...
Var hittar man såna högtalare?
Har du kanske till och med några bra förslag?
 
JBL har ju större partyboxmodeller, och brukar vara lättanvända och välfungerande för just den typen av ändamål. Just utomhus kan det vara värt att ha två, vind kan ställa till det med ljudriktning så att det kommer vara alldeles för högt nära om det ska höras lite längre bort...
 
Nu vet jag ju inte riktigt hur er budget ser ut, men om det är ok med nätansluten el så skulle jag satsa på något i stil med Partybox 710. Det är en populär modell som har bra recensioner. Hellre för mycket kräm så att man ska spela en bit ifrån max. Det går att koppla ihop flera trådlöst.

Lite dyrare och rätt mycket mindre effekt, men möjlighet till batteridrift är Partybox 310.
 
Kolla med en ljudoljusfirma. Eftersom dom kör evenemang utomhus nästan jämt så vet dom vad som funkar. Ibland kan dom vara goda rådgivare och kan mot faktura köpa in något vettigt.
 
Vi ska köpa en ny högtalare till en förening jag är med i. Högtalaren ska användas på ponnyutställningar och liknande arrangemang, både i ridhus och utomhus.
Vi har haft en "party-speaker" (tror den är 150 el möjligen 200W) i några år och den fungerar förvånansvärt bra, särskilt i ridhus. Men till våra utearrangemang känns det som att vi skulle behöva ha lite mer krut i det utgående ljudet, så det hörs på lite större område, även om det blåser eller regnar ute.
Det är ju också bra om högtalaren överlever en regnskur...
Önskemål är att den drivs med 230 V, men det är ingen nackdel om den även är uppladdningsbar.
Det ska finnas vanligt mikrofonuttag (6 mm är de va?) och det får gärna gå att köra bakgrundsmusik samtidigt som mikrofonen används separat. Musikingång från mobiltelefon, t.ex AUX, Bluetooth eller USB.
Och ska helst gå att placera på ett stativ av något slag.
Rimligt pris för en liten förening, som förvisso har god ekonomi utifrån sina förutsättningar men kanske inte vill lägga hela sparkapitalet på en värsting...
Var hittar man såna högtalare?
Har du kanske till och med några bra förslag?
Rimligt pris är ju subjektivt men för nya produkter i den kategorin handlar det i allmänhet om storleksordningen 4000-6000 kr. Produktkategorin är jättestor. Somliga modeller har bara en signalingång, många har två, några har fler än två och/eller bluetoothanslutning för just musik från mobiltelefon. De modeller som inte har bluetooth går att koppla mobiltelefon eller dator till via sladd, då får man se till att skaffa rätt slags sladd bara.
Några relevanta förslag kan vara t ex Yamaha DBR10, dB Opera 12 / Opera 10 eller JBL IRX 112BT (med Bluetooth). Högtalarstativ är relativt okritiskt men jag föreslår stål hellre än aluminium för att användas i föreningssammanhang. Ett exempel finns här.
Köpes antingen genom den lokala musikaffären eller av den stora och marknadsdominerande tyska webbutik länkarna går till.

Så gott som allt i kategorin drivs med 230 V nätanslutning och kan sättas på standard 35 mm högtalarstativ.
Så gott som allt i kategorin behöver väderskyddas och är inte lämpligt att använda oskyddat i regn - både med tanke på själva förstärkaren/högtalaren och på den relativt oskyddade nätanslutningen. (Med det sagt går det ofta utmärkt i praktiken med en tunn plastpåse över hela högtalaren.)
 
Tack för svar med tips! Jag ska kika lite på de svar jag fått, men skulle någon mer ha nåt bra förslag är det välkommet!
Exakt vad budgeten ligger på är inte spikat, det brukar vara lättare att fatta beslut när man vet ungefär vad man får för pengarna.
Produktkategorin är jättestor.
Hehe, jo jag misstänker det. Och har man inga som helst egna kunskaper så är det lätt att gå vilse. Därav frågan om konkreta tips.
 
JBL har ju större partyboxmodeller, och brukar vara lättanvända och välfungerande för just den typen av ändamål. Just utomhus kan det vara värt att ha två, vind kan ställa till det med ljudriktning så att det kommer vara alldeles för högt nära om det ska höras lite längre bort...
En av de nackdelar vi ser med partyhögtalare är de inbyggda ljuseffekterna, som enbart är störande för oss. Så vi siktar nog på något annat. Men tack för tipsen ändå!
 
En av de nackdelar vi ser med partyhögtalare är de inbyggda ljuseffekterna, som enbart är störande för oss. Så vi siktar nog på något annat. Men tack för tipsen ändå!

Aha, det borde jag ju kunnat räkna ut med tanke på syftet. :idea:

Vi har använt en föregångare till den JBL @Snubbelfot nämner, och den har stått pall handhavande av rätt berusade unga människor, utomhusjobb med enbart sopsäck som skydd, och en och annan pulkatur i skidbacke. :angel::D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp