Högre kvot eller högt socker D ponny

Ninna77

Trådstartare
Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på den kalla årstiden, rids/tränas 6dgr /v. De utfodras 4-5 ggr per dag vintertid. Ponnysarna har ej haft problem med fång eller insulinresistens eller liknande, men bygger lätt på sig extra hull på sommaren tack vare gräset. Vi vill helst ej ha för högt socker. På vintern finns inget i hagen att knapra på.

Vi har ett foder vi kan köpa hos grannen med lågt socker , men med hög kvot, dock kan vi ändå ge ca 9-10 kg pga att det är lite blötare om jag räknat rätt. Dock vill vi vi nog ge mer i vinter för tuggtiden och då behöver vi lägga till halm/ ev ett hö med lägre kvot: :
TS 66%
Råprotein 143g/kg ts
Socker 71g/kg ts
NDF 574g/kg ts
Oms energi häst i ts 10,1 mj/kg ts
Smältbart råprotein häst i ts 103 g/kg ts
Kvot: 10,2 g/mj

Det andra alternativet , är dyrare och "krångligare" att få hem men mer normal kvot dock ett högre socker.
Men detta sockervärde är då i WSC och jag tycker det är så svårt att tyda de olika arterna:
TS 86%
Råprotein 88%
Total WSC 184 g/kg ts
(Fri fruktos 53 g/kg ts
Fruktaner 74 g/kg/ts
Fri glukos 35 g/kg ts
sukros 20 g/kg ts)

Omsättningsbar energi häst 9,35mj/kg/ts
Smältbart råprotein 51 g/kg ts
Kvot 5,4 g/mj

Nån som har erfarenhet av att ge lite högre kvot till större ponnysar? Man har ju annars "hört" att de ej skall ha hög kvot men ej heller högt socker..men är WSC 184 högt om man tittar på delvärden?
 
Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på den kalla årstiden, rids/tränas 6dgr /v. De utfodras 4-5 ggr per dag vintertid. Ponnysarna har ej haft problem med fång eller insulinresistens eller liknande, men bygger lätt på sig extra hull på sommaren tack vare gräset. Vi vill helst ej ha för högt socker. På vintern finns inget i hagen att knapra på.

Vi har ett foder vi kan köpa hos grannen med lågt socker , men med hög kvot, dock kan vi ändå ge ca 9-10 kg pga att det är lite blötare om jag räknat rätt. Dock vill vi vi nog ge mer i vinter för tuggtiden och då behöver vi lägga till halm/ ev ett hö med lägre kvot: :
TS 66%
Råprotein 143g/kg ts
Socker 71g/kg ts
NDF 574g/kg ts
Oms energi häst i ts 10,1 mj/kg ts
Smältbart råprotein häst i ts 103 g/kg ts
Kvot: 10,2 g/mj

Det andra alternativet , är dyrare och "krångligare" att få hem men mer normal kvot dock ett högre socker.
Men detta sockervärde är då i WSC och jag tycker det är så svårt att tyda de olika arterna:
TS 86%
Råprotein 88%
Total WSC 184 g/kg ts
(Fri fruktos 53 g/kg ts
Fruktaner 74 g/kg/ts
Fri glukos 35 g/kg ts
sukros 20 g/kg ts)

Omsättningsbar energi häst 9,35mj/kg/ts
Smältbart råprotein 51 g/kg ts
Kvot 5,4 g/mj

Nån som har erfarenhet av att ge lite högre kvot till större ponnysar? Man har ju annars "hört" att de ej skall ha hög kvot men ej heller högt socker..men är WSC 184 högt om man tittar på delvärden?

Jag har islandshästar, som väl får räknas som "större ponnyer" i utfodringshänseende. Dessutom rätt lättfödda sådana! :D
De har ALDRIG varit så fina i hullet som de vintrar vi fodrat med hösilage med "för hög" kvot (tänk avelsfoder). De som var lite runda efter betet kunde då lätt fodras så att proteinbehovet täcktes, men med litet underskott på energi. Om jag kunde skulle jag alltid välja sådant foder! Så jag hade absolut valt fodret med hög kvot. Hästar har i allmänhet dessutom inga problem att hantera "för mycket" protein så länge det kommer från grovfoder.
 
Det med högre kvot och om ni får tag på halm så se om ni kan lägga till det också så blir det ännu bättre
 
Ta det med hög kvot! Jag har aldrig haft en så fin häst (han var lättfödd) som när vi hade kvoter på 8-9. Kanske blanda ut med nåt kg halm om ni får tag i bra halm av foderkvalitet. Perfekt att antagligen inte behöva ge kraftfoder alls!
 

Liknande trådar

Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 247
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 896
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Hej Jag skulle uppskatta jättemycket om några ville hjälpa mig att tolka denna analys. Vill ha bra värden för fånghäst... Mvh Pernilla...
Svar
6
· Visningar
2 480
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 461
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp