Högiva? Hur noga är ni?

Polly_Mulle

Trådstartare
Jag har alltid lärt mig att man ska ge 1,5 kg hö/100 kg häst.

Men om hästen inte vill ha så mycket då?

Vi har ganska fuktigt ensilage ts ca 50, och inga analyser på varesig hö eller silgae eftersom vi köper balvis och de kan komma från helt olika skördar och ängar varje gång.

Min hsät på ca 600 kg ska med andra ord ha minst 9 kg hö eller 18 kg ensilage, eller hur?
Nu vill jag inte ge honom enbart ensilage eftersom han alltid verkar huingrig då, oavsett om han just har satt i sig 4-5 kg...
Just nu äter han 4 kg silage till frukost, 4 silage till middag och 5 kg hö till kvällen. Men han äter inte ens upp sitt hö på hela natten. Är han mätt tro? Ska jag minska höt? KAN jag minska höt?
Han är varmblod, väldigt lättfödd och just nu vilar han och äter bara lite korn o betfor, vitaminer och mineraler. Äter ca 3 kg havre vid fullt jobb.

Ojdå, nu blev det långt, det var inte meningen, men alltså? Hur noga är ni med antalet kg? Har ingen lust att behöva släna massa hö varje dag...
 
Sv: Högiva? Hur noga är ni?

Äter han upp silaget han får på dagarna?
Har du provat att ge silage på kvällen? Han kanske hellre vill ha det, kanske därför han lämnar höet?
En tanke bara... :)
 
Sv: Högiva? Hur noga är ni?

Att han verkar hungrig kan ju bero på att han tycker att hösilaget är så gott, och därför äter mer :idea:
Om du absolut vill ge hö också så kan du ju testa att dra ner högivan på kvällen, men lägga till ett gäng kg hösilage också. Så att mängden ts fortfarande blir densamma.
Många hästar äter ju hellre hösilage, verkar som att det är godare!
 
Sv: Högiva? Hur noga är ni?

Vi väger varje giva när vi gör iordning dem. Inga problem att hästarna inte äter upp. Grovfodret är också analyserat.
 
Sv: Högiva? Hur noga är ni?

Minsta givan är ju 1 kg ts/100 kg häst, ner till det kan du ju minska. Om hästen har halm kan du gå ännu lägre om den äter halmen förstås. Lämnar han så ger du ju knappast för lite.
 
Sv: Högiva? Hur noga är ni?

CosmicQueen skrev:
Äter han upp silaget han får på dagarna?
Har du provat att ge silage på kvällen? Han kanske hellre vill ha det, kanske därför han lämnar höet?
En tanke bara... :)

Svarar till alla på samma gång...

Vi väger varje giva så att jag vet vad han äter. Han tycker säkert att silaget är godare, men jag har fått för mig att det inte är så snt att bara äta silage, det är därför han får hö med.
De äter sin frukost ute i hagen och därför måste han ha silage då, de får lika stora högar och samma foder i hagen.

Låter det vettigt att ge lite mindre hö, t ex 2 kg hö och 2 kg silage på kvällen? För lite hö vill jag att han ska ha. Dels för att han verkar bli mättare och dels för att det tar längre tid att äta...
Inte lätt med lättfödda hästar... ;)
 
Sv: Högiva? Hur noga är ni?

Hallå där tjejen ;)

Du har gjort ett räknefel i mängden ensilage.

Minimigiva är 1 kg ts/100 kg eller 1,2 kg hö (84%)/100 kg
Rekommenderad giva är 1,5 kg (84%) vilket motsvarar 1,26 kg ts

Vilket gör att dina 9 kg hö motsvaras av ~15 kg ensigage med 50 % ts.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 153
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Min 5-åring går på bete (skogshage och ganska magert) behöver lite extra för att hålla sig fin. Får idag 1 kg grönpellets 0.5 kg...
Svar
2
· Visningar
746
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp