Höbyte...???

Apollo

Trådstartare
Vad är det som gör att man ska vara försiktig vid höbyte?
Är det att det är olika proteinmängder eller bara att det är olika sorter. :confused:
 
Hästar har känsliga magar. Höbyte mm kan ge kolik i värsta fall och "rännskita" i bästa.
Men om man sparar ca två balar av det gamla/häst och lägger skivorna varannan nytt och gammalt så brukar det gå bra.
 
Precis de Daydream skriver...vi brukar görs så att man balndar hör..ganska mycket av det "gammla" och lite nytt...sen ökar man de nya och minskar det gammla tills man har bytt helt...jag brukar ge de i allafall 2-3vekor inna jag har bytt över helt.

Vet en idiot som fick slut på hö...köpte nytt och eftersom att höt varit slut så hade pållen inte fått morgon hö...så dom slängde ine en bal med nytt hö....å den pållen fick akut kolik...ibland undrar man vad folk tänker med!!
 
Det har inget med näringen att göra, utan att mikroorganismerna i magen är "inställda" på ett foder, och behöver tid på sig att ställa om sig till nytt foder.
 
Lånar tråden lite, på samma tema :bow:.
Hur fungerar det då med ex. byten av hagar, annan "grässammansättning"? Hur påverkar det mag/tarm-balansen och risk för fång/kolik etc?

merman
 
Samma sak gäller väl där, vänja dom försiktigt...eller? :confused: :smirk:
 
Jo, så gör jag vänjer in långsamt vid byte av hö.
De jag tänkte var att man kanske inte behövde vänja in om tex höet hade ungefär samma proteinvärde.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
395
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 294
Senast: Ainon
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 785
Senast: warg
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 664
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp