linafina

Trådstartare
Jag är i akut behov av en anlys på höet vi fått in nu när jag fått reda på att det är från samma skörd.

Jag har mailat hjotens lab och frågat hur man går tillväga men inget svar och nu vill jag bara få det gjort så fort som är möjligt. Jag har även ringt dit utan svar någon av dagarna. Börjar undra om dom har lagt ner eller vad. Jag som vill få det gjort snarast möjligast.

Hur går man tillväga? Ska man skriva ut den blanketten som hjortenslab har på hemsidan på foderanalyser?

Någon som kan hjälpa mig?
 
Sv: Höanalys

Jaa, det är nog bäst att du skyndar dig, har hästen klarat sig hela vintern tills nu på våren så måste du ju verkligen analysera!
 
Sv: Höanalys

Åk till Granngården och hämta ett sånt där kuvert/påse som man skickar iväg det i (Granngården brukar ha sånna hemma, fråga efter det). Man får även en blankett om jag kommer ihåg rätt.

Sen tar du tussar från ca 5 olika balar och lägger i påsen och stoppar det och den ifyllda blanketten i det vadderade kuvertet och skickar iväg omedelbart (helst ej på en fredag eftersom det då får ligga på posten över en helg innan det kommer fram).

Sen tar det kanske 7-14dagar innan man får svar! (det är ANALYCEN man skickar till ) www.analycen.se
 
Sv: Höanalys

Domigo skrev:
Jaa, det är nog bäst att du skyndar dig, har hästen klarat sig hela vintern tills nu på våren så måste du ju verkligen analysera!

Bättre SENt än aldrig, hörre du! ;)
 
Sv: Höanalys

Eftersom det höet var från olika skördar så var det inte att tänka på. Nu har vi fått in ett hö som är från samma skörd och nu vill jag väldigt gärna veta vad det innehåller. Orkar inte gissa mig fram längre.
 
Sv: Höanalys

Ja men det går aldrig stallägaren med på. Ni menar alltså att man måste öppna alla balarna och ta tussar från allihopa för att få en bra analys? I så fall kan jag glömma det. Stallägaren tycker redan att jag är larvig som vill ha en analys. Skulle jag sen öppna han balar i förväg, då vet jag inte vad han hade gjort. Jag trodde man kunde ta från en som är öppnad om alla balar är från samma skörd men då har jag fått fel för mig.
 
Sv: Höanalys

linafina skrev:
Ja men det går aldrig stallägaren med på. Ni menar alltså att man måste öppna alla balarna och ta tussar från allihopa för att få en bra analys? I så fall kan jag glömma det. Stallägaren tycker redan att jag är larvig som vill ha en analys. Skulle jag sen öppna han balar i förväg, då vet jag inte vad han hade gjort. Jag trodde man kunde ta från en som är öppnad om alla balar är från samma skörd men då har jag fått fel för mig.

För att få en så bra och tillförlitlig analys som möjlligt så är det så. Men man kan endera låna en höborr från analycen och på så sätt ta ut prover från balarna (Hålen tejpas igen). Eller så får du ta en rejäl tuss från balen varje gång ni öppnar en ny(helst från mitten eller en bit in i balen) lägga provet i en ren påse klämma ur all luft och lägga i frysen tills du har fått ihop dina prover. Sen sänder du in detta helst i början på veckan så att provet inte blir liggande över helgen.
 
Sv: Höanalys

Du skriver att du har hö, menar du hö eller har du ensilage?

Har du hö är det bara att sticka in handen i balen och ta från ett par olika (har ni storbalar eller?).

Har du hösilage lägger du in tussar efter hand i frysen, sparar till du har 5-6 st och skickar därefter.
 
Sv: Höanalys

Nej det är hösilage balar, rejält inplastade. En bal går åt på en vecka ungefär så det innebär att jag i så fall int få analysen från om ganska många veckor och då känns det inte längre som att det är någon idé. Får vänta till hösten med analys på hösilaget vi har då.
 
Sv: Höanalys

Näe, ingen ide alls att analysera nu! Nästan vår ju.. Å har hästen klarat sig tills nu så kommer den nog inte att avlida på våren heller...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 817
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 677
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 064
Senast: MML
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 032
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp