L

LadyBlue

Hör gör ni som tar hö från många olika, mindre täckter?
Måste man göra flera olika analyser och hålla ordning på balarna? :crazy:
Kan man ta hö från alla olika och analysera tillsammans?
Eller hur gör man?! :confused:
 
Sv: Höanalys

Man kanske kan göra stickprover? Tyckte jag läste det någonstans men jag är inte säker.
 
Sv: Höanalys

men då borde det ju kunna bli väldigt missvisande, om det skiljer mycket på olika balar menar jag...
eller är jag helt ute och cyklar? :confused:
 
Sv: Höanalys

Men om jag då råkar ge från en och samma "leverans" en vecka, och nästa vecka från en helt annan, då skiljer värdena i foderstaten helt från vecka till vecka? Krånglar jag till det alltför mycket nu? :o :angel:
 
Sv: Höanalys

Om man ser sig tvingad att blanda från olika leveranser kan man göra ett samlingsprov. Detta är av förklarliga skäl lättare med hö än ensilage (torrt till skillnad från plastat). Ta lite från varje parti (i t ex en ICA-kasse) och skicka in för analys.

Detta förutsätter att man blandar balarna hyfsat korrekt, d v s att de får blandat från täckterna. 2 månader på bara en leverans gör ju att analysen blir rätt värdelös då den representerar lika delar från alla leveranser (eller bör göra).

Hur stor skillnad är det på leveranserna? Är det samma vallblandning med samma gödning slaget vid samma tidpunkt, ungefär jämngammal vall eller är det väldigt olika?
 
Sv: Höanalys

Har kollat upp med han som slår och det ska inte vara så stor skillnad på vallerna,
så det borde gå fint att ta lite från varje och skicka på analys. :)

Tack för hjälpen hörrni! :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
741
Senast: a1agnlju
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 673
Senast: Oh_really
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 988
Senast: KesoNeso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 028
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp