Hö till shettis?

S

sindrella

Hur mycket hö äter en shettis på ett år ungefär. Det vore bra för mig att veta eftersom jag kanske tänkte skaffa mej en liten sådan krabat! Är det någon som vet? :o
 
Det beror på höets analys.
På en vuxen kuse så räknar man minst 1kg hö/100 kg kroppsvikt.

Till mina shettisföl ger jag nästan 8kg ensikage per dag (de är två stycken, så det blir 4 kg var)
Min treåringar får 1,5 kg ensilage och 2 kg hö. Plus att de pillar i sig lite halm oxå.

Resten kompliterar jag med kraftfoder, med havre som bas.
 
Nej, ger du hö är minsta givan 1,2 kg hö/100 kg häst. Det är 1 kg TS som gäller /100 kg häst, och på hö blir det 1,2 kg.
 
Min kompis har en shettisåring som står på fri tillgång. Vet inte riktigt hur mycket hon klämmer i sig, men är perfekt i hullet (analysvärden 7,4 MJ och 43gSRP).
 
Räkna med minst 3-4 kg/dag den tid på året du har hästen installad. Det vet DU själv bäst hur lång tid det är...
(mina går ute dygnet runt från slutet av april - nån gång i november)
 
Jag räknar 5-6 kg hösilage med en väldigt hög torrsubstans till mitt shetlandssto som är 3 år.
Sen äter hon ca 0.8 kg lucern och ca 1 kg havre om dagen.
Hon går ute året om
 
Min shettis hingst får 4½kg hö/dagen av bra kvalité
...jag har räknat med att jag behöver ca 130småbalar på 1år...och detta med gott mått!!!
 
Min går på lösdrift med fri tillgång och jag gissar att hon får i sig 4-5 kg per dag. Men så har hon gått på bete från juni till oktober och klarat sig på enbart bete så det blir väl ca 7 månader x 30 dagar = 210 dagar och det blir mellan 840 och 1050 kg per år får jag det till!

/M
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
824
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
511
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: Linda_A
·
  • Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 571
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp