Hö kostnaden

roonjas

Trådstartare
vad är eran ungefärliga kostnad för hö/hösilage per månad per häst till en storhäst som äter en normalmängd?
 
Fri tillgång, Halvblod 3 år, C-ponny 17 år, miniatyr 13 år. 2 rundbalar á 300kg/ månaden.


Dvs jag gör v med ca 600-700 kg/månaden på mina tre, vilket blir en kostnad på ca 1000:-/månaden. Halvblodet står för ca 3/4 av ätandet.

Så ca 700-800:-/månaden kostar grovfoder till mitt halvblod på fri tillgång.
 
I vintras fick mina 2 dela på 30 kg/dag vilket blev (3×15)×30=1350 kr/månad för 1 häst.

Har vanligen ingen aning om hur mycket dom kostar i hö då vi brukar ta eget.
 
Ca 1200 kr i månaden för den stora som äter 15 kg hösilage per dag a 2.50 kr/kg. Hälften för ponnyn som äger ungefär hälften så mycket. Så 1800 kr/mån för båda.
 
Vårat hö kostar ca 4 kr/kg och de äter sammanlagt ca 15 kg per dag.
Det kostar alltså 1800 kr/månad för mina två.

Här kostar hö av bra kvalitet (Stockholm/Uppsala) mycket pengar eftersom det knappt finns hö att köpa.
 
Drygt 1000 kr. Räknar 3 kr/kg och 15 kg/dag * 30 så blir det 1350 kr. Det är vad hästen äter max när det är kallt så brukar vara billigare. Flera månader äter han nog ca 10 kg o flera månader mycket mindre. Har ca 5-6 mån totat vi ger hösilage, resten äter de gräs o halm. Skåne.
 
750-1000 kr/månad för en ridhäst på 163 cm som äter ca 10-12 kg torrt hö/dag under perioder utan betestillväxt.
 
vad är eran ungefärliga kostnad för hö/hösilage per månad per häst till en storhäst som äter en normalmängd?

Vi betalar 2kr/kg inkl. moms för vårt hösilage, hemkörning ingår eftersom vi bor granne med bonden. Ca 220kg/bal. Min storhäst äter 9 kg /dygn, alltså 2kr×9kg×30dagar = 540kr/månad. Hon äter nåt kg halm per dag också, och får mineraltillskott för att få rätt ca/p-kvot och selen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 517
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Vår ena häst är lite fet så han har fått en betesreducerare. Han har uträknad foderstat och stod i vintras på 10kg av detta hösilage...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 955
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
570
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp