Hö i höst!

E

Eem

I höst har jag bestämt att då ska jag satsa på riktigt bra hö. Det senaste åren har höet inte vart på topp precis och nu är jag ganska trött på den här bonden som säljer skräp för fullt pris :p
Nu är det dessutom unghästar som ska utfodras.
SÅ;
* Vad är ett bra kg eller bal pris för hö resp. hösilage?
* Hur är det med analyser? Ska man lita på deras analyser eller ska man ta egen?
* Annat man ska tänka på när det gäller höbranschen?

MVH Eem
 
Lita inte på den analys du ser utan ta egen analys på det parti du köper in.

Far runt personligen innan köp och titta och lukta på höet! Det skall inte lukta "jordkällare" när man kommer in till hölagringen utan det skall lukta "sommar". Då är hygieniska kvaliteten iallfall OK.

Här har vi inte tillgång på analyserat hö att köpa men personligen är jag mera intresserad av ett välbärgat och vällagrat hö som är hygieniskt fräscht och så tillskottsfodrar jag efter analysen istället. Är lättare den vägen än att ha ett hygieniskt kasst hö men med höga värden.
 
Priset varierar beroende på vilken sommar det blir. Dålig sommar är lika med högt pris för höet...
Dock kan det vara värt att betala mer för ett bra parti med fina värden än normalpris för ett dåligt parti.
Kontrollera vilka bönder som finns i närheten och tala med dem.

Jag har gjort så här.. Dels tar jag eget hö. Dock räcker det inte hela året utan jag behöver stödköpa. Jag avtalade med en bonde redan tidigt i våras om att han skall reservera hö till mig i den mängd jag beställt. Han lagrar det åt mig och jag hämtar allt eftersom.. Priset är redan avtalat. Lite dyrare men jag vet att jag får ett bra hö och rätt hanterat.
Duktig bonde som vet vad hästägare vill ha. Höet skulltorkas så dett brukar vara mycket grönt och fint med mycket bladmassa.
Värden kan han inte garantera... det beror på vädret. Blir det en riktig skitsommar kanske han inte får in något hö alls och då blir det till att fodra med ensilage.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 585
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Försöker få tag i ett lämpligt hö till vår ponny nu inför sommaren då hon inte ska gå på bete i år pga fångrisk. Det är inte många som...
2
Svar
20
· Visningar
2 268
Senast: tara
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 572
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp