Hobbyverksamhet och redovisning?

Rumpnissen

Trådstartare
Jag har uppenbarligen väldigt svårt att greppa det här med hobbyverksamhet och att deklarera vinster. Kan någon förklara för mig hur jag ska bära mig åt?

Ponera att:
Jag äger själv en häst. Den hästen kostar mig ca 3000 kr i månaden. Utöver min egna häst rider jag även andras hästar. Jag tar betalt 100 kr/gång. Det ge mig en intäkt på ca 800-1000 kr/månad. För att kunna rida andras hästar har jag utgifter så som transport, utrustning, anläggningsavgift och arvode till tränare.

Vad är vad? Även om jag rider andras hästar går jag ju minus iom den egna hästen. Eller ska jag bara räkna utgifterna som är beräknade till de hästar jag inte äger?

Måste jag lämna kvitto till de vars hästar jag rider? Kan de kräva det? Om jag nu går med vinst och redovisar det. Vad innebär det i praktiken?

Senast ändrad:
Sv: Hobbyverksamhet och redovisning?

Eftersom du bedriver tjänsteverksamhet bör du ansöka om F-skattesedel. Annars måste din uppdragsgivare betala arbetsgivaravgifter för dig.
För att få F-skatt måste verksamheten anses vara varaktig, självständig och ha ett vinstintresse.

Grunden för alla avdrag är att du får göra avdrag för utgifter som leder till en värdeökning/inkomster. Dvs du får göra avdrag för de kostnader du har för de andra hästarna, men inte för din egen - eftersom du inte har för avsikt att t ex sälja, avla på hästen etc. Om du använder din transport för att transportera andras hästar 80 gånger och din egen häst 20 gånger får du göra avdrag för underhållet av transporten med 80%.

//Annika

För din egen redovisnings skull bör du skriva kvitto på de arbeten du utför eftersom du vid bokföringen måste ha ett underlag. Går du med vinst så tar du upp det som inkomst av näringsverksamhet i deklerationen och betalar då skatt på det, precis som på din vanliga inkomst, fast i efterskott.

Tack för ditt svar!

Men om verksamheten är vare sig varaktig eller har ett vinstintresse? Jag har ingen aning om jag kommer göra detta om en månad. Och att jag vill ha ersättning är för att inte bli utnyttjad. Har hitintills ridit hästar gratis, men är trött på att utbilda hästar åt andra som säljs så fort de är trevliga att rida :angel:. Det är alltså inte i syfte att tjäna pengar utan för att det är roligt. Men jag vill ju att det ska vara mer på mina villkor.

Jag skulle råda dig att höra med skatteverket.

Så som jag ser det skulle det räknas som hobbyverksamhet.

"Om verksamheten är självständig och varaktig
men saknar vinstsyfte betraktas den som
hobbyverksamhet. Beskattning sker för sig
inom inkomstslaget tjänst och man betalar
själv sina socialavgifter i form av egenavgifter."

sidan 2: http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf

Tänk på att du inte får lägga på moms om du har det som hobbyverksamhet.

Hmm. Det var det där jag läste innan. Jag är nog lite trög ;).

Men det är alltså inte hästeriet i stort som betraktas som hobbyverksamhet utan tjänsten att jag rider andras hästar?

Nej du är inte trög - det är jättekrångligt. Jag läser till ekonom men jag har inte läst så mycket om sånt här än så jag tycker också det är lite krångligt, men roligt.

Du har rätt i att det enda som räknas är tjänsten att du rider andra hästar och du får inte göra avdrag för kostnaderna du har "privat". Har du mycket i vinst från verksamheten skulle jag råda dig att ta hjälp av en redovisningskonsult, eftersom det kan finnas möjligheter till avdrag som du inte tänker på.

Angående vinstsyftet är jag osäker på hur skatteverket skulle ställa sig: Om du räknar med att gå med vinst, finns det ju ett vinstsyfte, alltså så länge som du räknar med att verksamhetens inkomster överstiger utgifterna. Om du däremot lägger ditt pris för att precis täcka dina utgifter, så finns det ju inget vinstsyfte.
Varaktighet vet du ju inte riktigt, men samtidigt handlar det ju om en "tills -vidare- verksamhet"...

Du kanske får ett mer tydligt svar än vad jag gett dig så småningom, annars kan du ringa eller mejla till skatteverket, de är inte farliga, bara lite krångliga, men det är bara att fråga på =)

Senast ändrad av en moderator:

Omsätter du under 30 000:-/år går det som hobbyverksamhet. Börjar det krypa över den gränsen så bör du nog skaffa en F-skattsedel.

Men skatteverket är nog rätt ställe att vända sig till, dom borde ju ha koll på vad som gäller. :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text... 2
Svar
28
· Visningar
5 116
Ekonomi & Juridik Hur man hyr ut en boxplats på ett ok vis som privatperson är min grundfråga. Jag har försökt googla och läsa men nu är jag verkligen... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 577
Senast: L8P8
·
Ekonomi & Juridik (Gissade på vart tråden skulle ligga så flytta den om den är fel :) ) VARNING FÖR LÅNGT INLÄGG! Det är såhär, att jag går andra... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 452
Senast: Luff
·
Hästhantering Fick en liten fundering i dag. :p Jag och stallkompisen satt i dag på väg till tävling och diskuterade hennes häst,då hon har väldigt... 2
Svar
26
· Visningar
2 997
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka