ufot

Trådstartare
Jag behöver en hobby att pyssla med på kvällen i soffan.

Egentligen är jag inte händig, men skulle behöva något att varva ner med efter jobb och stall.

Jag har två katter, så gärna något som katterna inte (alltför mycket) bryr sig om.

Puzzel hade varit trevligt, men jag har ingen bra plats till det och svårt att göra i soffan.

Sticka och brodera har jag aldrig gjort tidigare, men kanske något att pröva?

Andra förslag?
 
Stickning och virkning skulle jag rekommendera, när man övat upp sin förmåga kan man börja tillverka saker som faktiskt är användbara antingen för en själv eller någon annan så då blir det win win.
 
Till pussel finns det pusselväskor, perfekt när man inte har utrymme att ha det framme eller om man har katter som vill vara med 😅 bara att ställa undan när man är klar för stunden.

Jag tycker virka är roligare än sticka, man kan vara mer kreativ tycker jag :)
Annars målarböcker? Bra avkoppling. Kan kombineras med ljudböcker eller poddar.
 
Tänkte också föreslå målarböcker, man behöver inte vara händig för att kunna finna det avkopplande 😊
 
Jag behöver en hobby att pyssla med på kvällen i soffan.

Egentligen är jag inte händig, men skulle behöva något att varva ner med efter jobb och stall.

Jag har två katter, så gärna något som katterna inte (alltför mycket) bryr sig om.

Puzzel hade varit trevligt, men jag har ingen bra plats till det och svårt att göra i soffan.

Sticka och brodera har jag aldrig gjort tidigare, men kanske något att pröva?

Andra förslag?
Jag föreslår - som alltid - släktforskning... :D Det får alldeles utmärkt att göra med en laptop vilandes i knäet!
 
Jag behöver en hobby att pyssla med på kvällen i soffan.

Egentligen är jag inte händig, men skulle behöva något att varva ner med efter jobb och stall.

Jag har två katter, så gärna något som katterna inte (alltför mycket) bryr sig om.

Puzzel hade varit trevligt, men jag har ingen bra plats till det och svårt att göra i soffan.

Sticka och brodera har jag aldrig gjort tidigare, men kanske något att pröva?

Andra förslag?

Jag borjade sticka for nagra ar sedan - har slutat nu, men uppskattade det nar jag holl pa!
Mitt nyborjartips skulle vara att gora det enkelt for dig sjalv - med stora stickor och tjockt garn gar det fort att gora massor, halsdukar osv, samtidigt som man blir ganska bra pa tekniken. Tror att om man forsoker for mycket *typ en troja) blir det overmaktikgt och man slutar halvvags genom den forsta armen...,
 
Jag behöver en hobby att pyssla med på kvällen i soffan.

Egentligen är jag inte händig, men skulle behöva något att varva ner med efter jobb och stall.

Jag har två katter, så gärna något som katterna inte (alltför mycket) bryr sig om.

Puzzel hade varit trevligt, men jag har ingen bra plats till det och svårt att göra i soffan.

Sticka och brodera har jag aldrig gjort tidigare, men kanske något att pröva?

Andra förslag?

Teckna/måla? Alla blir inte lika skickliga som @tornblomma men jag tror att även många som inte uppfattar sig som konstnärliga kan utvecklas ganska snabbt med lite träning. Det är åratal sedan jag tecknade eller målade något senast (och då mest hästar/andra djur och lite blommor/natur) men jag tyckte det var ett väldigt bra tidsfördriv. Inte särskilt kostsamt heller så länge du inte gör avancerade stora målningar. Någon gång tar jag säkert upp det igen! Numera finns det ju mycket lättillgängliga tips för att lära sig på youtube m.m.
 
Vill slå ett slag för broderi. Jag hade en period när jag broderade blommor på mina schabrak. Blir fint och är roligt att hålla på med. Hade en annan period då jag snabbroderade. Tog alltså en liten tygbit och broderade i max tio minuter på den, ett bra sätt för att få igång kreativiteten.
Men även brodera dukar eller liknande är trevligt. Jag broderar aldrig korsstygn utan funderar då jag tycker det är roligare.

Det brukar finnas tyg och garner på loppisar, så är billigt att komma igång med.
 
Jag behöver en hobby att pyssla med på kvällen i soffan.

Egentligen är jag inte händig, men skulle behöva något att varva ner med efter jobb och stall.

Jag har två katter, så gärna något som katterna inte (alltför mycket) bryr sig om.

Puzzel hade varit trevligt, men jag har ingen bra plats till det och svårt att göra i soffan.

Sticka och brodera har jag aldrig gjort tidigare, men kanske något att pröva?

Andra förslag?
Jag tycker att sticka lät som en bra idé, jag har lärt mig igen (glömt från skolan) via youtube.
Rekommenderar mosstickning med gigantiska rundstickor och jättetjockt garn, då går det fort :D

Rekommenderar denna
https://svenska.yle.fi/a/7-1077807

Skånskt yllebroderi har också visat sig vara möjligt att lära sig ganska kvickt.
https://www.google.com/search?q=skånskt+yllebroderi&sxsrf=ALiCzsZRIHVJJg5914AAs-yxdk9jRTOE1Q:1655465189631&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjdoMO0sLT4AhX_S_EDHV87Cg8Q_AUoAXoECAEQAw&biw=1322&bih=768&dpr=1.1

En annan sak är ju att laga kläder. Stoppa strumpor och laga jeans med Boro.
(båda är hyggligt lätta och behöver inte vara så övertjusigt)

Annars läsa :D
 
Senast ändrad:
Stickning och virkning skulle jag rekommendera, när man övat upp sin förmåga kan man börja tillverka saker som faktiskt är användbara antingen för en själv eller någon annan så då blir det win win.
Sticka har jag faktiskt gjort när jag var liten och tyckte det var roligt då … och jag behöver faktiskt både halsdukar och sockar … och katterna lär älska garnet (kanske lite för mycket…)
 
Till pussel finns det pusselväskor, perfekt när man inte har utrymme att ha det framme eller om man har katter som vill vara med 😅 bara att ställa undan när man är klar för stunden.

Jag tycker virka är roligare än sticka, man kan vara mer kreativ tycker jag :)
Annars målarböcker? Bra avkoppling. Kan kombineras med ljudböcker eller poddar.
Pusselväska var en jättebra idé. Viste inte ens att det fanns.
 
Jag föreslår - som alltid - släktforskning... :D Det får alldeles utmärkt att göra med en laptop vilandes i knäet!
Det är datorn (eller framförallt mobilen) jag behöver komma ifrån.
Sitter framför skärmen alldeles för mycket på jobbet och behöver minska skärmtiden.

Men släktforskning är intressant … kanske när jag blir äldre.
 
Teckna/måla? Alla blir inte lika skickliga som @tornblomma men jag tror att även många som inte uppfattar sig som konstnärliga kan utvecklas ganska snabbt med lite träning. Det är åratal sedan jag tecknade eller målade något senast (och då mest hästar/andra djur och lite blommor/natur) men jag tyckte det var ett väldigt bra tidsfördriv. Inte särskilt kostsamt heller så länge du inte gör avancerade stora målningar. Någon gång tar jag säkert upp det igen! Numera finns det ju mycket lättillgängliga tips för att lära sig på youtube m.m.
Tyvärr har jag ingen estetik talang överhuvudtaget. Jag ritar ungefär lika bra som en treåring. Min lärare ville ge mig IG i bild, men kunde inte då jag ändå var med på lektionerna.
 
Sticka har jag faktiskt gjort när jag var liten och tyckte det var roligt då … och jag behöver faktiskt både halsdukar och sockar … och katterna lär älska garnet (kanske lite för mycket…)
Ett tips mot lekfulla katter är att ta en gryta med glaslock, lägga nystanet i grytan och sen mata ut tråden genom ventilhålet i glaset, då är nystanet säkert från katterna och man slipper att det rullar iväg när man drar ut mer tråd.

51us+f3wSaL._AC_SX679_.jpg
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 833
Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
797
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 821
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 536
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp