Vi har haft två ganska lättfödda övervuxna ponnyer i flera år nu.
Köper numera enbart hösilage i småbal (ca 65 kg/bal) från en topproducent med helt galet bra hygienisk kvalité (min häst hostar superlätt så därav köper vi bara härifrån numera då han aldrig reagerat på deras hösilage). Ger hösilage typ oktober/november till typ april. Full giva/fri tillgång typ december-mars. Resten av året äter det enbart (och vår/sommar begränsat map yta) gräs. Har drygt 1 ha totalt med hage
Vi har superdåligt möjligheter att förvara hö och halm, brukar ha en höbal hemma sommartid för akutbehov och när man åker iväg över dagen.
Normalt sett gör vi av med ca (knappt) 3 ton hösilage, beställer alltid 4 pallar om 12 balar/pall (det är en större variant än EU-pall, 3 balar per lager). I år blev det dock drygt 1 pall över pga den långa varma hösten som jag nog snart sålt av. De kommer alltså levererade på pall, ordentlig plastat. Det är värt så mycket med smidig leverans!
Sista balen vi öppnade i år var öppen typ 2 veckor pga så liten åt gång i värmen. Vi öppnade o tänkte ge så länge det verkade ok. Men detta känns toppen hela tiden. I år var det dock väldigt torrt, 82.4 %, så det kanske spelade in med denna sista balen. Och min häst reagerar som sagt superlätt, han står lätt och hostar i hagen av att fodras ute med foder som verkar vara bra kvalité (min stallkompis har en bra näsa).