Höansilag lösdrift?

K

kbr

Hej har min häst på ett litet lösdrift. Eftersom hon går med andra "feta" (ägaren tycker det) hästar. Därför får min arabdam på 150 8kg höansilag.

Jag tycker det är för lite är jag nojig som den andra ägaren tycker?

Sv: Höansilag lösdrift?

jag tror du är lite orolig, inget ont i det men jag ger ca 3 kg ensilage till min shettis, men kan en arab verkligen väga så lite som 150 kg, äe hon bara föl? i vilket fall så är 8 kg gott mått

glömde, räkna 2 kg hösilage per 100 kg häst så är du på den säkra sidan

Hej här i julstöket är jag lite stressad och skrev fel :rofl: :rofl: . Jag tänkte skriva 450 kg istället blev det hennes höjd :rofl: :rofl: .

ja i vårt stall ger vi 9kg ,50%TS till våra 400 kilos hästar!
Fast jag ger mer förstås på sidan om.

Hade det varit min häst hade jag gärna också sett att den petade i sig lite mer.... kan du inte prata med ägaren?
Lycka till hur som helst!

MINSTA rek. givan är 1 kg ts. /100 kg häst (hö har 84% ts så med hö blir det 1.2 kg/100 kg häst). vad har hösilaget för ts. ?

den 350 kg bal (hösilage) vi la in i vår lösdrift förra tis. är nästan slut nu, ska in en ny i morgon. då går det 2 halvblod 3 shettisar och 1 D-ponny där. dom är alla jättefina i hullet (står även på halm)

Hej har min häst på ett litet lösdrift. Eftersom hon går med andra "feta" (ägaren tycker det) hästar. Därför får min arabdam på 150 8kg höansilag.

Jag tycker det är för lite är jag nojig som den andra ägaren tycker?

Det beror en del på vattenhalten i hösilaget men lite åt det lägre hållet låter det rent allmänt. det finns en jättebra artikel i senaste Hästfocus ang. lösdrift och fodring av hästar, som konstaterar att beroende på antal foder stationer och rangen på hästarna, så står vissas hästar på 1/3 foder eller MINDRE än vad ägarna tror att de betalar för, pga av att vissa hästar dominerar, och de andra inte tillåts äta ifred.

det låter som din stallägare nyttjar rangen, dvs hon anser att hennes, för feta hästar, tar för mycket grovfoder, så därför blir din lidande.
Hur ser hon ut i hullet?

Hej tack för alla svaren. Jag pratade med ägaren men hon ville inte lägga in mer och hon tycket även att min är fet. Min dam är bukig och inte fet och nu har hon gått 5-6 dagar i veckan. Vad ts ligger på kan jag bara gissa men mellan 60-65 procent /kg. Ägaren tror att det är mer hon räknar det som hö.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix