Höanalyser!

Sv: Höanalyser!

Skåning här. :) 5:e året vi köper av samma höbonde och vi har aldrig haft så bra värden förr. Gräset växte sent här och han tog förstaskörden en vecka in i juli.

Analysresultat per kg foder:

Energi: 7,9 MJ
Smrp: 51 g
Kvot smrp/MJ: 6,5

Ca: 5,1 g
P: 2,0 g
Mg: 1,2 g
K: 17 g

Lite fosfor och selen så är foderstaten gjord. Har aldrig klarat mig utan lusern förr. :p

Hämtade en omgång av årets skörd idag. Inga värden jag jublaröver. Jag har lättfödda hästar och vill ha lågt energiinnehåll. 8,5 MJ och bara 35 g smrp. Tråkigt. Detta är i värmland/Karlstad.

Vårt hösilage blev riktigt bra med 51 smrp och 7 MJ, passar utmärkt för Diva och de dräktiga, sen tog vi in rundbalat hö bara för att rensa lite marker. Det blev ju inga höjdarvärden men det visste vi iom att vi inte gödslade och tog det väldigt sent. Men det blir utmärkt att dryga ut med till de andra fetknopparna, skulle vi inte få upp proteinet på dem så drygar vi med lite soja.

Jag bor i sydligaste Skåne och vi tog in hösilaget veckan innan midsommar och höet flera veckor efter midsommar.

energi: 7,4, protein: 35, så...pja inte så nöjd precis, men det är inte värre än att man kan få till det med endast lite extra proteinfodermedel :) Jag väntar på analysen på ensilaget jag ska köpa också (ger ensilage inne och hö ute) med förhoppningen att det kommer med lite bättre värden för att kompensera :)

Ja, kunde kanske varit bättre..... :(
Smb råpr.33, energi 8,0 ger en kvot på 4,1.....
Inte bra med så hög energihalt för mina lättfödda killar, hade velat ha mycket lägre energi så man kunde låta dem gå på fri tillgång.

Fick nyss analysen av bonden på hans förstaskörd och har bokat hela vinterns behov, blir andraskörden "bättre" fick jag byta :)

Ts 67
MJ 7,6/kg foder
Smb.råprotein 71/kg foder

Jag är inte speciellt ledsen :D

Är i Skåne

Jag är mycket nöjd med vår analys:

TS 68%
MJ: 7
Smb Rp: 49

Ca/P är något lågt så Ca behöver kompletteras.

Skördat veckan före midsommar på Mälaröarna /Sthlm :D

Fick min analys igår. Tar hö från flera olika vallar så det är svårt att få det exakt men på ett ungefär i alla fall. Detta finns i Västra Värmland, nära Arvika.

TS 89%
Smb Rp/kg foder: 24
MJ: 8,1
Kvot: 3

Behövs nog lite lucern på båda. En 6 årig islandsvalack och en 1 årig islandshingst. Hingsten kommer givetvis få så mycket hö han orkar äta. Valacken får nog lite mer begränsat beroende på hur han håller hullet.

Behöver tillsätta selen och fosfor men det är mycket magnesium i hö´t så jag vet inte vilket mineralfoder som är lämpligast? Förslag? :)

Ger även linfröolja året runt så det fortsätter jag med.

Södra skåne skördat 9/6

Per kg/TS

Vall 1
MJ 10,7
Smrp 86
Kvot 8,1
Ca/P kvot 1,6

Vall 2
MJ 10,6
Smrp 98
Kvot 9,2
CA/P kvot 2,0

Oj vilket dunderhö! :eek:

Korven och Morvan; Vill gärna se siffror och datum/plats om ni har, alltid intressant att jämföra.

Japp ville egentligen vänta 1-2 veckor till men framförallt vall 1 började ta ordentligt med stryk av torkan och när de sköt på regnet som skulle komma ytterligare en vecka gjorde vi valet att slå för att inte riskera att tappa hela skörden. Med facit i hand var det tur att vi gjorde det valet för det tog en månad ganska exakt innan det blev väder att slå igen och det som slogs häromkring då var ingen rolig syn, hälften var visset och brunt och proteininnehållet var katastrof så av två onda ting så är jag ändå nöjd med att hellre ha för bra än för dåligt blir väldigt mkt billigare så, dock väldigt liten skörd iom vårens torka och med nuvarande torka så ser det inte helt lovande ut för en stor andra skörd heller även om vallarna hann växa till sig en del under det ostadiga vädret så har de stått mer eller mindre stilla nu, så nu gäller det att det kommer rejält med regn som utlovat i helgen så de kan spurta igång. Typiskt nog var planen att så om ena vallen i höst vilket gör att det måste göras i slutet på augusti senast annars kunde det stått och växt på sig längre så att det blev skitvärden i det och perfekt att blanda med.
Nu håller jag tummarna även för en fin halmskörd såg faktiskt att en av arrendatorna intill oss körde hit tröskan idag hoppas verkligen inte de snillena planerat att tröska redan nu innan allt regn skall komma till helgen, är ju jättetidigt i så fall men säden ser faktiskt istort sett färdig ut här. Ser ut att bli fint igen efter detta regn så kanske är turen att säden redan är klar så att de kan tröska i det fina vädret som kommer efter regnet. Har man bara fin halm så är det betydligt enklare att fodra med för kraftigt hö.

Nu har "min" bondes första höanalyser också trillat in. TS 65%, 39 g smrp och 6,6 MJ per kilo foder. Kvot knappa 6 så det borde väl vara så nära idealhösilage som man kan önska. Har inte skickat in för socker eller mineraler än, vill vara säker på att detta är hösilaget som jag tar. Har nog också optionen att byta om andraskörden visar sig vara bättre men visst borde detta hösilage duga till 4 vuxna normalfödda hästar?

Jag fick tre analyser idag, alla med en kvot under 3.5... Jag beställde inte hösilage av dom...
Utanför Vallentuna

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
585
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
525
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama