Höanalys!

S

super mario

Om man gjort analys och det visar sig att höt är proteinfattigt, vad ger man bäst för tillskott då? Soya? Om det visar sig ha låga energivärden, vad ger man för tillskott då?
Vad är vanligast att det är låga värden av?

Sv: Höanalys!

Om man gjort analys och det visar sig att höt är proteinfattigt, vad ger man bäst för tillskott då? Soya? Om det visar sig ha låga energivärden, vad ger man för tillskott då?
Vad är vanligast att det är låga värden av?

För att ge mer protein är nog soja det billigaste alternativet, men kanske inte det bästa för hästen, krafft protein tycker jag är bra, linfrökaka/pellets, krafft plus grön (ett koncentrat som även innehåller mineraler), lucernpellets och foderjäst är också alternativ. Det finns säkert fler.

För energins skull kan man tex ge betfor eller matolja(innehåller inget protein alls)!

Det vanligaste är nog att proteinvärdena i höet är dåliga, energivärdena brukar inte sjunka med samma hastighet som proteinvärdena gör när skörden blir försenad. Värdena beror ju också på hur mycket vallen är gödslad, inte bara skördetidpunkt.

Har du låga energivärden och hästen har god aptit så kan det räcka med att öka grovfodergivan (eventuellt fri tillgång).

Enklast och bäst för hästen är att ersätta en del av det dåliga grovfodret med lucern i någon form. Då får man upp både protein och energi.

Tack så mycket för svaren!
Varför är soya dåligt för hästen?

Finns trådar om det här om du söker på det men det har att göra med var i matsmältningssystemet på hästen som den bryter ner olika foder typer.
Lusern räknas som grovfoder och är skonsammare för hästen än vad kraftfoder är och dit får man i stället räkna sojan.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 553
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 387
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 057
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka