Tagliabue

Trådstartare
Ska lämna iväg en provpåse hö på analys, dessvärre hann jag inte lägga brevet på lådan innan den tömdes. Måste jag göra om provet imorrn och sen lägga det på lådan innan det skickas eller kan jag lämna det idag ändå?

Lämnar jag det idag kommer det inte skickas fören imorrn vid 5-6 tiden på eftermiddagen, samma sak gäller givetvis om jag skulle göra om provet men då skickas "fräschare" hö.

Hur göra?

Sv: Höanalys

Om det är hö spelar det ingen roll.
Är det hösilage så lägg det i kylen över natten o lägg på lådan i morgon.
// Linda

Alltså, jag måste fråga.

Varför tror du att du skulle behöva göra om provet.
Vad tror du händer med en tuss torrhö?

det är väl ingen konstig fråga egentligen, det påpekas ju jämt (både här på buke och hos testbolagen) att man ska skicka i början på veckan. Om det är kallt och fuktigt ute och provet ligger i en inte 100% lufttät förpackning kan fukt komma in i provet och bland annat TS-halten bli missvisande. Varför chansa även om risken är liten att något händer med provet?

Sen är mitt tips (om du nu inte redan gjort det) att ta från många balar och blanda ihop. Ett prov från en enda bal ger ju bara svar på vad den balen innehåller, tar man stickprover får man i alla fall ett snittvärde på hela partiet.

Oavsett om påsen är tät är det ju redan från början ungefär 16 % vatten i provet (torrhö) vilket gör att det möglar när det blir instängt. Så jag tycker inte alls frågan är omotiverad, jag hade tagit ett nytt prov om det var hygienanalys.

Nu var det från början tänkt både hygien och analys endamålet för höet jag hade för 2 månader när jag beställde hem skiten, däremot var det höet som sagt förbannat dåligt som jag misstänkte och det är nu slängt och jag har fått tag i annat hö. Detta höet är jag bara intresserad av att ha en analys på så jag kan ge rätt mängd kraftfoder åt kusen min.

Och allt är redan lagt på brevlådan nu utan att jag tog ett nytt prov. :)

Är du så säker på att det möglar?
Mina höprov är hur torra som helst, och de kan ha legat i påse i veckor innan jag skickar dom. Då ska ju knäckebröd också mögla i paketet?

Jodå, jag har alltid gjort så att jag tar ett torrhöprov och lägger i en påse för att se vad som händer. Prova, det är rätt intressant, särskilt om man laborerar med temperaturer på omgivningen.

Jo, jag är en nyfiken djävel.

knäckebröd är ju inte förpackat i en lufttät plastpåse? ;)

hembakat bröd (dvs utan konserveringsmedel) möglar snabbt i en plastpåse däremot.

knäckebröd är ju inte förpackat i en lufttät plastpåse? ;)

hembakat bröd (dvs utan konserveringsmedel) möglar snabbt i en plastpåse däremot.

Så gott som, skulle jag vilja påstå.

Hembakat bröd brukar ju ha (förhoppningsvis) liiite högre vattenhalt än snustorrt hö.

Jodå, jag har alltid gjort så att jag tar ett torrhöprov och lägger i en påse för att se vad som händer. Prova, det är rätt intressant, särskilt om man laborerar med temperaturer på omgivningen.

Jo, jag är en nyfiken djävel.

Vad händer?
Här kan hötussar ligga i hopknutna plastpåsar i veckor. Det händer ingenting.

Finns ju dom som plastar storbalar med hö.

Det möglar. I 100 % av fallen under de åren jag har testat. Lite olika beroende på material (och troligen ts), men det möglar. Och sedan har det ju stor betydelse hur mycket luft man lämnar i påsen och hur tät man får förslutningen.

Vilket också gäller för platst hö, en produkt jag aldrig i livet hade vågat använda f ö.

Jag tror inte heller på plastat hö, men vissa påstår ju bestämt att det funkar.

Tydligen måste det vara skilnad på höprov och höprov. Mina prov torkas ju ordentligt, har det ligger i en stor låda i stallet på tork, sen klipper jag ner prover i bitar om ett par cm. Sen ligger det så ett par veckor innan jag ids packa i påse.
Sen tar det ofta ytterligare en vecka eller två innan jag postar.

Nej, jag vill inte labba med provet. Det ska vara rätt fuktighetshalt som anländer till analysbolaget, jag förtorkar inte innan jag skickar.

Då fattar jag att ditt möglar. Själv är jag inte så intresserad av vattenhalten. Och skulle jag vara det så är det enkelt att ta reda på den själv.

kl

ang. torrhö så har jag gett upp med att leta torrhö på storbal av just den anledningen - alla här omkring plastar sina balar. Väldigt få balar är fräsha när de öppnas.

Liknande trådar

Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 132
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 508
Senast: MJLee
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka