Sv: höanalys

Men hästen får ju alldeles för lite mat.Det måste ju bara lösas på ngt sätt.Inte konstigt att hästen är svår att muskla...

jag vet och det är därför jag frågar er om råd.. :cry:
HannaZ: Inge halm. Vad är bästa att komplettera med?
Miss: Har man storhäst är det en annan hyra och man får 2 kg extra.
Det är en ridskola så tyvärr räcker det inte om alla skulle köpa extra av dom. Vi har sagt upp stallplatsen och ska som tidigare nämnt snart flytta

jag vet och det är därför jag frågar er om råd.. :cry:
HannaZ: Inge halm. Vad är bästa att komplettera med?
Miss: Har man storhäst är det en annan hyra och man får 2 kg extra.
Det är en ridskola så tyvärr räcker det inte om alla skulle köpa extra av dom. Vi har sagt upp stallplatsen och ska som tidigare nämnt snart flytta

Lucern kan köpas både som hackat strå och som pellets.
Salsa har gräspellets som jag tycker är super men de kanske inte går att få tag i överallt i landet.

Du behöver ge några kg oavsett vilket du väljer.

Fö borde den där ridskolan få ett besök av en djurskyddsinspektör för det är INTE ok att ge så lite grovfoder.

ridskolehästarna klarar sig men det är väl bara min som har "reagerat". Inte för att man tycker att han borde vara svårfödd.
Dom har inte haft någon annan som klagat tydligen

ridskolehästarna klarar sig men det är väl bara min som har "reagerat". Inte för att man tycker att han borde vara svårfödd.

Tyvärr behöver man inte kunna ett dugg om foderlära för att köpa sig en häst... Du har varit inne på hippocampus, nöj dig inte med att använda foderstatsprogrammet utan läs vad där står om utfodring.

jag vet på ett ungefär, har folk att fråga men nu fråga jag hur jag skulle göra när inte kalcium, fosfor o det stog på analyspappret. Undrade även vad för tillskott som skulle kunna tänkas fungera.

Om du är så duktig själv och orkar ödsla tid på detta kan du väl hjälpa till istället för att skriva sådär?

Hästarna skulle klaga om de bara kunde! Det är alldeles för lite torrsubstans de får, inte hälsosamt alls om de inte har tillgång till halm att äta.

Till dig och din häst skulle jag dock rekomendera lusern eftersom det nu är som det är. Om du vill förlänga ättiden så tror jag lusernhack skulle fungera bäst, annars föredrar jag lusernpellets utan melass. Men hästen ska ju gilla fodret också och det är lite si och så med hur olika hästar gillar de olika formerna och märkena på lusern.

När det gäller mineralerna så är det tyvärr omöjligt att säga något när dessa inte finns med på analysen. Men som någon skrivit tidigare så behövs alltid selen i vårt land. Allt stråfoder innehåller mineraler, det är mängden men främst förhållandet mellan dem som du nu inte vet något om.

Om man ger tillräckligt mycket stråfoder brukar inte mängden mineraler vara något problem, däremot kan förhållandet mellan dem vara fel. Eftersom det rör sig om så pass kort tid tills du flyttar igen hade jag personligen struntat i något mineraltillskott (förutom selen då). Om du ger lusern så innehåller det mycket kalcium och med den mängden ensilage du ger i dag så hade jag nöjt mig med det eftersom du ju helt enkelt inte har den biten av analysen. En vuxen häst klarar obalans i mineralerna under en tid, att ge mer för att man tror att man då är på "den säkra sidan" är enligt min uppfattning fel. Vet man inte vad man ska tillsätta kan man lika gärna förvärra genom att tillsätta ett mineralfoder "på känn". Det är vanilgt med överutfodring av mineraler, helt i onödan och skadligt för naturen. Och jag tillägger för jag var lite otydlig - kan vara skadligt för hästen också.

Senast ändrad av en moderator:

jag vet på ett ungefär, har folk att fråga men nu fråga jag hur jag skulle göra när inte kalcium, fosfor o det stog på analyspappret. Undrade även vad för tillskott som skulle kunna tänkas fungera.

Om du är så duktig själv och orkar ödsla tid på detta kan du väl hjälpa till istället för att skriva sådär?

Tycker du inte att jag i den här tråden gett dig tillräckligt med förslag menar du?

Senast ändrad:

Detta är resultatet med endast 7 kg ensilage

Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar
Ts 4.0 3.9 - 2.0 Du fyller inte minibehovet och bör öka grovfodergivan för att minska risken för bla kolik och beteendestörningar.
MJ 73.5 41.3 - 43.8 Din häst får mindre energi än medelhästen behöver. Håller den lagom hull är det OK.
Pr 440.8 287.0 - 34.9 Öka proteingivan, gärna genom att ge mer grovfoder.
Ca 28.4 0.0 - 100.0 Foderstaten innehåller för lite kalcium. Prova att öka grovfodergivan (ev. luzern) eller ge mineralfoder/foderkalk.
P 18.4 0.0 - 100.0 Foderstaten innehåller för lite fosfor. Prova att öka grovfodergivan eller ge vetekli eller mineralfoder.
Ca/P 1.5 0.0 Kvoten mellan kalcium och fosfor är för låg. Ge ett mineralfoder med hög Ca-P-kvot.
Mg 11.0 0.0 - 100.0 Foderstaten innehåller för lite magnesium. Ge mer grovfoder (ev lusern) eller ett mineralfoder.
Se 0.8 0.0 - 95.1 Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.

Jag har stoppat in mina värden ( hö) för miner för nåt innehåller det ju sen lagt på 2 kg extra ensilage, betala storhästhyra om det är så då! Samt lucern betfor och miner.

Resultat:

Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar
Ts 3.5 5.0 44.0 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 57.5 58.7 2.0 OK om hästen är/förblir i lagom hull.
Pr 345.2 397.5 15.2 OK
Ca 22.3 32.5 45.8 OK
P 14.4 20.4 41.5 OK
Ca/P 1.5 1.6 OK
Mg 8.6 10.8 24.6 OK
Se 0.7 2.1 192.9 OK

Foderstat:

9 kg ensilage
0,4 kg lucern
0,5 kg betfor
100 g mineraler (Vitafor Solid)

Det är lite gissning men det är bättre än det du fodrar nu

vi kan inte göra det för att vi flyttar nästa månad och det blev tydligen för krångligt.

Då är det din skyldighet att se till att hästen får i sig mer grovfoder på nåt annat sätt. Som nämnts flera gånger i tråden är lucern lämpligt att ge. För att komma upp i rimlig mängd torrsubstans + att hästen ligger back energi- och proteinmässig, minst 3 kg/dag.
Det blir dyrt att behöva fodra på en massa extra men okunskap kostar tyvärr alltid i slutändan.

Dessutom MÅSTE du ge selen för det kan inte hästen få i sig på annat sätt än med tillskottsfoder.

vi kan inte göra det för att vi flyttar nästa månad och det blev tydligen för krångligt.

Vadå inget göra? Får du inte ge din häst egen mat ur hink två ggr om dagen, och köpa eget hö (lättare att förvara på annat ställe) och ge när du åker hem

Kan du inte ge mer hö får du köpa lucern.Det räknas som grovfoder.Det finns att köpa på Granngården bla.

vi har beställt lusern nu.
Miss: det har jag inte sagt, läs en gång till. Det jag sa var att vi inte kunde betala storhästhyra sista månaden.
Vi har ingenstans att ställa extrahö..

vi har beställt lusern nu.
Miss: det har jag inte sagt, läs en gång till. Det jag sa var att vi inte kunde betala storhästhyra sista månaden.
Vi har ingenstans att ställa extrahö..

Ja ha, ok. Jag hade förvarat höbalarna i skogen om det var så

Men bra att hästen ska få lucern

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 256
Senast: Hjartagna
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 220
Senast: isafore
·
Foder & Strö Hur kommer man fram till vad som ska ökas för att få upp hästen i vikt? På pappret ska hösilaget täcka hans behov, men jag tycker han...
2 3
Svar
48
· Visningar
12 241

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat