Remix

Trådstartare
Hej!

Jag var inne på hippocampus och skulle räkna ut en foderstat till min häst.
Tittade på pappret och insåg att P, Ca och allt dedär inte fanns med. Hur räknar jag ut det då?
Hästen i fråga är en cponny, något svårfödd. väger ca 350-400 kg (skulle tippa på 400 när han musklas klart, svårt att sätta muskler nu), rids "normalt" (ca 20 min skritt och 30-35 min trav/galopp)

Han får 7 kg av ensilaget nedanför och märks tydligt att han behöver tillskott av nånting. Vad kan man ge honom mer? Någon som är bra på att räkna foderstater?

32112300.jpg

Senast ändrad:
Sv: höanalys

han är annorlunda, skakar när jag tar in honom, spänner sig i hagen och tappar man:( Får lätt skav också och han har aldrig vart skavkänslig förut. Dock är han pigg att rida iallafall

Hästar sätter sin sommarpäls nu, eller det har dom ju hållit på med sedan jul/nyår så att säga. du tror inte att det är det som är felet ? I så fall bör hästen ha mer protein. Sätta päls är jobbigt.

Nej jag tror inte det är det. Men visst borde det saknas tillskott i det man får ut av dedär?

brist på mat typ.. han var såhär innan också

Innan vad?

7 kg av det fodret verkrar rimligt, men prova med att lägga in lucern och ett vanligt "skogsmullemineral" i hippocampus och se vad den säger

Varför är inte mineralerna med?

enligt hippocampus täcker det inte minibehovet, silaget alltså. hur mycket lusern?

Om jag inte sett fel på dina siffror så behövs det 12 kg för att det ska stå Ok. Prova med det och se om du får samma.

7 kg av ditt hösilage ger ca 41 MJ.

Jag har en 4-åring d-ponny som beräknas behöva nåt på 50 MJ och hon får snarare 80-90 MJ och är fin i hullet på det.

Lägg på 4-5 kg hösilage till (om ponnyn äter det), eller rättare sagt ge så mkt den kan få i sig. Lägg in ordentligt och om du märker att det blir över så minska givan.
Jag hade valt att lägga till gräspellets från Salsa (mitt nya favoritfoder) men om det är svårt att få tag på så välj tex kg Hipppo Alfa (pellets). Hiopo alfa består av rätt stor andel grönmjöl, alltså grovfoder.

Komplettera med "standardmineraler" för ffa selenets skull. Selenet får du inte tillräckligt med från hö/hösilage då vi har selenfattiga jordar så det måste alltid kompletteras med.

Nästa gång det ska analyseras så se till att det beställs mineralanalys också.

Det är inte lagligt att ge mindre än 1,5 kg TS /100 kg häst.

En häst på 400 kg måste med ditt hösilage få närmre 11 kg för att komma upp laglig mängd TS.

Läs tex senaste upplagan av RIDSPORT.

Nästa gång det ska analyseras så se till att det beställs mineralanalys också.

det är inte jag som sköter det.
Det är vad som ingår i stallhyran och finns tyvärr inte plats för mera hö.
jag hade gärna sett att han fick mer. vi ska "bara" stå där till sista mars sen får han fri tillgång på hösilage o det är bättre på "nya" stället.

Men hästen får ju alldeles för lite mat.Det måste ju bara lösas på ngt sätt.Inte konstigt att hästen är svår att muskla...

jag hade gärna sett att han fick mer. vi ska "bara" stå där till sista mars sen får han fri tillgång på hösilage o det är bättre på "nya" stället.

I så fall måste du komplettera med lucern eller gräspellets. Om hästen får halm räknas det också som grovfoder men det är mer till lättfödda hästar/ponnyer som man kan behöva komplettera med det. Din ponny behöver uppenbarligen mer än den får.

Läste visst slarvigt, såg nu att det är ensilage o kollade bara kvoten

Vad är det för märkligt stall? Vad händer om man har en större häst? Kan du inte köpa till ensilage?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 256
Senast: Hjartagna
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 220
Senast: isafore
·
Foder & Strö Hur kommer man fram till vad som ska ökas för att få upp hästen i vikt? På pappret ska hösilaget täcka hans behov, men jag tycker han...
2 3
Svar
48
· Visningar
12 241

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat