M
MoonLady
I höanalysen står det att det är för nöt??? Går det på nåt sätt att räkna iallafall till häst? nån som vet? Och är effektiv råprotein samma som smältbart?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, det är inte samma. Råprotein, NDF och mineralerna är samma för nöt och för häst, däremot inte energi och smältbart råprotein.Jessica skrev:Man kan använda samma analys till häst som till nöt, men jag vet inte om effektiv råprotein är samma sak som smältbart.
mvh Jessica
pollipop skrev:Nej, det är inte samma. Råprotein, NDF och mineralerna är samma för nöt och för häst, däremot inte energi och smältbart råprotein.
MoonLady skrev:Och är effektiv råprotein samma som smältbart?
Jessica skrev:Det var "Gammeln" som hade en formel och skillnaden visade sig vara försumbar.
mvh Jessica
pollipop skrev:Effektivt råprotein är ett mått på mängden råprotein som förväntas brytas ner i våmmen på kon.
Jag antar att om man räknar foderstater till kor (nu verkar den här tråden ha blivit kapad...) enbart efter LFU-systemet så vill man ändå ha ett mått på mängden lättlösligt protein i foderstaten. LFU-systemet räknar ju inte med PBV och AAT.Gammeln skrev:Men vad har man för glädje av effektivt råprot då vi har EPD-värde på fodermedlen
pollipop skrev:eff. rp är väl i såfall användbar eftersom den beror på både EPD-värdet och mängden rp i fodret.
Som jag skrev är jag inte riktigt säker själv. Någon som arbetar med systemet kan säkert svara bättre. Men: använder man eff rp istället för (eller tillsammans med) EPD kan man ju summera mängden lättlösligt protein i foderstaten vilket inte går om man enbart tittar på EPD. Det kan ju hända att man vill ha den kontrollen på totalfoderstaten också.Gammeln skrev:Som jag ser är eff rp INTE användbart eftersom det bygger på ett förväntat värde som du sa. EPD är ju ett säkrare värde så varför vill man inte använda detta
pollipop skrev:Men: använder man eff rp istället för (eller tillsammans med) EPD kan man ju summera mängden lättlösligt protein i foderstaten vilket inte går om man enbart tittar på EPD. Det kan ju hända att man vill ha den kontrollen på totalfoderstaten också.
pollipop skrev:Effektivt råprotein är ett mått på mängden råprotein som förväntas brytas ner i våmmen på kon.
Det är en parameter i lantmännens eget fodervärderingssystem, LFU-systemet.
EPD är ju en uppskattning av hur stor andel av råproteinet som kommer att brytas ner i våmmen. Eff råprot ger ju möjligheten att summera lättlösligt protein från flera foder i foderstaten, vilket ju kan vara intressant. Även om det också är en uppskattning.Gammeln skrev:Du sa ju att:
EPD= andel vomnedbrytbart råprotein
Så varför använda en siffra som förväntas ge nåt när man har en siffra som verkligen ger nåt. Det är detta jag aldrig fattat med just eff råprot när vi har EPD.
Antagligen. Dessutom ligger deras proteinnormer överlag ganska mycket högre än t ex de från SLU så det är väl en kvalificerad gissning.Gammeln skrev:Men när du säger att det är en parameter i lantmännens värderingssystem så börjar jag ju förstå lite. Det hela går ut på att SÄLJA mer kraftfoder :smirk:
pollipop skrev:Antagligen. Dessutom ligger deras proteinnormer överlag ganska mycket högre än t ex de från SLU så det är väl en kvalificerad gissning.