Höanalys, behöver hjälp!

L

lindgreen

Har alldeles precis för ca 30 min sedan fått reda på att höpriset har gått upp :O Min vanliga hösilagebonde som har toppenkvalitet och näringsavärde brukar ta 2 kr kilot, och tar nu 3.75. Till råga på allt har han HELT slutsålt :O (Hans brukar räcka hela vintern) Så dålig skörd här i området..

Nu får jag kanske sträcka mig 10 mil (!!!) bort till Jönköping för att köpa hösilage. Min fråga är då, hur läser man av en analys? Jag har en pålle som gärna får ha mkt näring i, men jag skulle vilja veta ungefärlig standard? Såhär ser deras analys ut: (Silage i storbal)

Torrsubstans 79% TS

Smältbart råprotein 56 g/kg foder

Energi 8,2 MJ/kg foder

Råprotein 109 g/kg TS

Smältbart råprotein 71 g/kg TS

Energi 10,4 MJ/kg TS

Jag har nu fått tag på en som bor närmre som min ordinareia höbonde rekommenderar, men han analyserar inte. Vad kostar analys, är det någon som vet?

Jag är innerligt tacksam för alla svar!

Sv: Höanalys, behöver hjälp!

Jag skulle vara nöjd med den där analysen iallafall. Som riktmärke kan man ha en kvot mellan protein och energi ( i detta fall 56/8.2) som ska vara runt 6, eller gärna lite över 6. Här blir kvoten 6.8 och det är bra.

Men, fanns ingen analys av kalcium, fosfor och magnesium med?

Den analysen hade dom lagt in på hemsidan, så det är det enda jag har att gå efter just nu. :/ Men kan försöka få tag på dom och höra efter!

Det va ett väldigt torrt hösilage, tänk bara på att kolla kvaliten på det innan du köper det, det möglar lättare i såna höga ts värden. Det blir ingen ensileringsprocess.

Har själv haft väldigt torra hösilage och aldrig haft några problem men min leverantör levererar till många kända namn i sverige så dom har full koll.

Men i stallet där jag stod innan där köpte dom in av en annan o där gick ca 2 storbalar av 10 storbalar att använda:crazy: dels pga av alldeles för lite plast på balarna, så det gäller att dom vet vad dom gör..

En analys kostar ca 550 kr ifall du vill ha med Energi, Protein,Kalcium,Fosfor,Magnesium och kalium.

Lycka till =)

Senast ändrad:

tkr det ser bra ut :) var ju både högt MJ och Protein och du får ändå en bra kvot, på lite mindre än 7, man brukar säga att kvoten ska vara minst 6.

Så jag bör hålla koll på hur många lager plast bla?

Du kan väl fråga bonden hur många lager plast han har på dom. Vet att man säger på SLU att det bör va minst 8 lager.

Min leverantör har minst 12 lager och sen ett till patenterat ytterlager för att få supertätt.

För att svara supersent så hittade jag ett otroligt bra hösilage, torrt och fint med MÅNGA lager plast runt. Hästen min har aldrig hållt sig så fint i hull under sina 18 år i livet. Tack för all eran hjälp ni andra!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
1 024
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 344
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka